Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-17, 16:15
  #1
Avstängd
Stockholmsjevels avatar
Under ett drygt år har en svensk myndighet kontaktat mig med information kring ett ärende. Ringde upp när första brevet kom och förklarade att jag redan hade informationen, att jag inte ville spendera pengar på kuvert och frimärken för att skicka in delgivningskvitto. Tjejen/kvinnan sa då att jag inte behövde göra det men att hon var tvungen att läsa upp handlingen för mig vilket hon gjorde. Efter nån månad kom en påminnelse om att jag inte skickat in delgivningskvittot vilken jag ignorerade.

För typ två månader sedan plingade det på dörren och när jag öppnar möts jag av en delgivningsman från polisen, jag garvade och sa att ärendet är ett år gammalt och att jag redan har informationen, han beklagade sig lite smått över myndighetssverige och jag skrev under att jag tagit emot handlingarna.

Idag har jag återigen fått en påminnelse om att jag inte skickat in delgivningskvittot. Fattar noll. Om dom nu till och med tar hjälp av polisen för att delge mig och jag skriver under måste dom väl för fan fatta att jag är delgiven?

Kommer inte skicka in det nya kvittot heller i ren protest. Men undrar såklart om jag gör fel på något sätt, om jag kan anses delgiven eller inte. Om jag riskerar någon form av påföljd osv?

Tycker allt börjar kännas hjärndött och de bör begripa att jag tagit del av informationen de delgett mig.
Citera
2020-09-17, 16:42
  #2
Medlem
Aigiss avatar
Kan det va olika ärenden? Om inte så tycker jag du ska sköta i det. Jag är inte så mycket för att jävlas med myndigheterna i vanliga fall men har man fuckat upp så här mycket kan de gott ha't.
Citera
2020-09-17, 17:00
  #3
Avstängd
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Kan det va olika ärenden? Om inte så tycker jag du ska sköta i det. Jag är inte så mycket för att jävlas med myndigheterna i vanliga fall men har man fuckat upp så här mycket kan de gott ha't.

Det är ett och samma ärende och de vet mycket väl att jag är underrättad enligt min åsikt.
Citera
2020-09-17, 17:23
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Det är ett och samma ärende och de vet mycket väl att jag är underrättad enligt min åsikt.

Efter att delgivningsmannen har varit där, först då är du officiellt delgiven.

Att du sagt att du vet nåt till Ulla i växeln håller nog inte i domstol. Det är mer ett juridiskt krav att de måste ha bevis på din vetskap om ärendet går till domstol.
Citera
2020-09-17, 17:57
  #5
Avstängd
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leira
Efter att delgivningsmannen har varit där, först då är du officiellt delgiven.

Att du sagt att du vet nåt till Ulla i växeln håller nog inte i domstol. Det är mer ett juridiskt krav att de måste ha bevis på din vetskap om ärendet går till domstol.

Tack för svar! Är som sagt delgiven genom polisen och känner att det är absurt att de fortfarande vill att jag köper kuvert och frimärken.
Citera
2020-09-17, 18:22
  #6
Medlem
TorOchPederInkassos avatar
Du kan skicka ett mejl till Kronofogden (Kontakt@kronofogden.se) där du meddelar att du har tagit del av handlingarna i mål 01-012345-20. Det ska räcka.

Mvh
TorOchPederInkasso
Citera
2020-09-17, 19:26
  #7
Avstängd
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorOchPederInkasso
Du kan skicka ett mejl till Kronofogden (Kontakt@kronofogden.se) där du meddelar att du har tagit del av handlingarna i mål 01-012345-20. Det ska räcka.

Mvh
TorOchPederInkasso

Kronofogden har inget med detta att göra.
Citera
2020-09-17, 21:50
  #8
Medlem
jagnickars avatar
Myndigheten gör bara som den måste. Det är ett lagstadgat krav. Allt blir allmänna handlingar och det kommer gå att se i ärendet om du inte är delgiven, vilket då visar att myndigheten inte har följt lagen.

Att dessa krav finns på myndigheter är ju på grund utav att de ska kunna se till att alla verkligen mottager informationen. Det är ju egentligen också för din egen skull.
Citera
2020-09-17, 23:45
  #9
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leira
Efter att delgivningsmannen har varit där, först då är du officiellt delgiven.

Att du sagt att du vet nåt till Ulla i växeln håller nog inte i domstol. Det är mer ett juridiskt krav att de måste ha bevis på din vetskap om ärendet går till domstol.

I en domsstol nöjer man sig dock med att personen säger att de fått informationen. Det juridiska kravet är att personen "tagit del av informationen" och inte att personen ska skicka in den mindre genomtänkta papperslappen.

Jag har själv kryssat i i domstolens datasystem att personen är delgiven efter telefonsamtal ett stort antal gånger. Majoriteten av gångerna saknar det i stort betydelse.

Det här med att vänta på att delgivningslappar ska skickas in är för övrigt det som tar mest tid av domstolar och är ett jävla resusslöseri pappersmässigt...

Citat:
Ursprungligen postat av jagnickar
Myndigheten gör bara som den måste. Det är ett lagstadgat krav. Allt blir allmänna handlingar och det kommer gå att se i ärendet om du inte är delgiven, vilket då visar att myndigheten inte har följt lagen.

Att dessa krav finns på myndigheter är ju på grund utav att de ska kunna se till att alla verkligen mottager informationen. Det är ju egentligen också för din egen skull.

Nej, det är aldrig för den "enskildes skull". Det handlar till 100 % om att överklagandetider ska kunna börja löpa och att personen som beslutet gäller inte ska få oändlig överklagandetid. Iallafall om beslutet kommer från någon typ av myndighet.
__________________
Senast redigerad av wh0re 2020-09-17 kl. 23:49.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback