Flashback bygger pepparkakshus!
2020-09-17, 16:14
Medlem
Hej, jag var väldigt stressad i cirka 4-5 månader, nu har jag stressat ner väldigt mycket och vilat mycket och försökt ge mig tid till återhämtning men det känns ändå som att det sitter i en viss stress fortfarande, har fortfarande lite svårt att koppla av ibland osv och det känns fortfarande som att det sitter i, även om det blivit bättre. Någon som har erfarenhet kring detta? Hur lång tid på ett ungefär kan det ta innan man är helt "återställd" så att säga, förstår ju att det är individuellt men på ett ungefär? Är en kille på 21 år för övrigt, så jag är ganska ung.
Senast redigerad av E.R. 2020-09-17 kl. 16:17.
Citera
2020-09-17, 16:19
Medlem
greger-von-ross avatar
Vad väger en fisk? Hur långt är ett snöre?

Svaret på din fråga är som följer: Det är individuellt.

Har du inte blivit återställd än, så kommer du nog inte vara återställd imorgon heller. Men det blir bättre, varje dag blir det lite bättre. Och en dag kommer du helt sonika vakna upp och må bättre.

Hur ska du göra för att snabba på processen?
1) Börja meditera.
2) Sov mer.
3) Ät naturlig mat.

Lycka till.
Citera
2020-09-17, 16:39
Medlem
Callebiltes avatar
Har haft stressiga perioder emellanåt.

Vissa saker återhämtar sig ganska snabbt, andra symptom är eventuellt permanenta. Minnet brukar ta en del stryk och jag har glömt enormt mycket och det har ännu inte kommit tillbaka..

Försök att äta ordentligt, sova mycket och ta 40 - 80 min promenader i skogen.

Lycka till.
Citera
2020-09-17, 17:42
Medlem
godhetsapostelns avatar
När stresströskeln gått sönder återgår den aldrig till vad den har varit. Du kommer alltid att vara känslig mot stress.

Det blir ett nytt liv för din del.
Citera
2020-09-17, 17:48
Avstängd
TwoThousands avatar
Återhämtade mig aldrig riktigt från stressen..
Utan har istället börjat undvika/ändra på saker som resulterar i någon form av stress.

Vilket i sin tur har reducerat stressen rejält på lång sikt.
Citera
2020-09-17, 18:23
Medlem
Bulkninjas avatar
Jag sägar samma sak som ovan talare
Vad väger en fisk? Hur långt är ett snöre?

Det är individuellt, Många drabbas knappt av stress. Och många blir stressade för allt.
De som är duktigast och mest ambitiösa verkar lida mest .

Är du 21år och redan har problem så du nog vara jävligt försiktig med vad du sysslar med.
Även om du tar det lugnt och blir helt återställd så kommer exakt samma sak att hända igen om du gör samma sak som orsakade det första gången.

Vissa blir återställda fort, för vissa tar det lång tid och vissa aldrig.
Stress kan ge ganska mycket hjärnskador,

Det är nästan omöjligt att träna sig att tåla stress. Utsätts man för kontinuerlig stress så drabbas man oavsett om man trivs med det man gör eller inte. Givetvis är det förmodligen värre om man vantrivs.

Lär dig känna igen när det händer, och undvik personer, arbeten eller situationer där det händer.

Tänkt på att någon gång i livet kommer du vara i samma situation plus att du kanske måste addera döda föräldrar, 2 skrikiga barn, en skiljsmässa eller en sjukdom i ekvationen.
Som sagt, om du är en i övrigt problemfri 21åring bör du vara väldigt vaksam.

Träna och motionera mycket
Citera
2020-09-17, 19:04
Medlem
Det kan ta väldigt lång tid. För en del går det aldrig helt.
Citera
2020-09-18, 07:55
Avstängd
Pungsvings avatar
Oro dig inte. Fokusera på framtiden och det som känns meningsfullt. Håll dig upptagen med saker. Låt läkeprocessen ta tid.
Citera
2020-09-18, 14:06
Medlem
nonameds avatar
Berätta gärna hur stressad du har varit och varför. Du kan fuska lite och ta några snappsar.
Själv har jag extrem stress i 9 år. Har tagit hand om mig hela tiden. Alla värden var bra för mig.
Senast redigerad av nonamed 2020-09-18 kl. 14:11.
Citera
2020-09-18, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.R.
Hej, jag var väldigt stressad i cirka 4-5 månader, nu har jag stressat ner väldigt mycket och vilat mycket och försökt ge mig tid till återhämtning men det känns ändå som att det sitter i en viss stress fortfarande, har fortfarande lite svårt att koppla av ibland osv och det känns fortfarande som att det sitter i, även om det blivit bättre. Någon som har erfarenhet kring detta? Hur lång tid på ett ungefär kan det ta innan man är helt "återställd" så att säga, förstår ju att det är individuellt men på ett ungefär? Är en kille på 21 år för övrigt, så jag är ganska ung.
Har du kollat sköldkörteln? Det var troligen den som tippade mig över kanten, 10 år sen och jag blir nog aldrig bra trots medicin men bättre. Jag hade stressat lika länge som du levat så jag hade väl inga marginaler kvar.
Men så ung som du är så får du se över ditt liv. Jag hade tur med en bra ekonomisk buffert och uppbackning så den biten var ok. Nu sitter jag mest vid datorn och stressar upp mig
Citera
2020-09-19, 23:52
Medlem
bobo909s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E.R.

Jag har riktigt aldrig återhämtat mig, mest noterbara är väl IBS problem.

Bra att verkligen hitta sina egna strategier gällande att hantera stress, nu när vi lever i ett samhälle där stressrelaterade sjukdomar blivit en folksjukdom.

Du är bara 21, så bra om du lär dig handskas med det du blir stressad av.
Citera
2020-10-06, 18:14
Medlem
Tack för alla svar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här