Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2020-09-16, 14:19
  #25
Medlem
keatons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemvethest
1. Jajjamen. Lärde mig tusen olika skalor, hade ett kkförhållande med en frikyrklig anarkosyndikalist och drack en hel del öl. Men kul var det!
2. Ja, jag hoppas det!
3. Ville från början bli lärare för att det är ett så sjukt viktigt yrke och jag tror att jag skulle vara bra på det. Tycker det är kul att förklara saker, trivs i skolmiljön osv. Anledningen till att jag påverkas av andra är väl dels för att jag är en osäker liten skit men också för att man som lärare ändå jobbar mycket med sina kollegor, och om dom är bittra kommer jag förmodligen också att bli det efter ett tag...
Läsa något vid sidan av är en intressant idé i alla fall!

Hej!

Okej, du har läst två år folkis direkt efter gymnasiet utan att nyttja csn, sen ett år matte med csn,
och ett år lärarutbildning med csn, och nu har du hunnit börja få studiemedel för termin 3, korrekt?

Två år folkis är inget att gräma sig över, inte ett år matte heller, grejen är bara att du redan
tagit ut 2,5 år studiemedel och bara har kvar 3,5 år, vilket dock räcker för att slutföra lärarlinjen.

Vilken typ av lärarutbildning går du? Vad vill du bli för slags lärare?

Pedagogikmomentet brukar vara slappt på lärarutbildningar, däremot kan dina ämnen vara
hyfsat krävande om du ska bli ämneslärare.

Som andra föreslagit, varför inte bli ämneslärare i musik och matematik? Den pedagogik du redan
läst är inte bortkastad även om den var slapp, huvudsaken du får ihop en studieplan så att ditt csn
räcker hela vägen.
Citera
2020-09-16, 16:33
  #26
Medlem
SylvesterLundgrens avatar
Hoppa inte av!

Du måste inte jobba med det du har pluggat till. Känner en massa människor omkring mig som jobbar med saker som är ganska långt ifrån det dom studerade.

Avsluta din utbildning för den kommer du ha alltid ha nytta av att ha med dig genom hela livet. När du söker ett jobb så ser det fortfarande bättre ut att du slutfört en utbildning än att du ska behöva förklara varför du hoppade av.

"Med lärarutbildning som grund kan du även söka tjänster som biträdande rektor, rektor/skolledare, utbildningsadministratör, administrativ chef, enhets- eller förvaltningschef på kommunala förvaltningar. Du kan även arbeta på andra arbetsplatser än inom utbildningsbranschen, till exempel som Arbetsförmedlare, Integrationssamordnare, som KAA-ansvarig eller Utredare."

https://www.framtid.se/yrke/larare
__________________
Senast redigerad av SylvesterLundgren 2020-09-16 kl. 16:37.
Citera
2020-09-16, 18:10
  #27
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemvethest
Hej! Jag är 23 år och pluggar i en större stad i Sverige. Går min tredje termin nu och funderar mycket på att hoppa av utbildningen.
Jag har tvivlat på den här utbildningen nästan hela tiden jag har pluggat. Förutom en kurs som var på distans under coronavåren och särskilt dålig så har jag hela tiden varit frustrerad över att det inte har varit så hög nivå på utbildningen, att den inte varit så utmanande. Fast den är på 100 procent så har jag i praktiken pluggat ungefär 50-75 procent, och då har jag klarat allt med väldigt god marginal. Något annat jag är frustrerad över är att mina kursare inte tagit några initiativ att sitta och plugga tillsammans efter föreläsningarna, inte känts så engagerade i utbildningen. Många jobbar vid sidan av, har inte kommit till föreläsningarna och inte sett det som en heltidssysselsättning. Och det har fungerat för dem. De flesta av dem har inte en massa tentor som hasar efter dem. Deras attityd har också stört mig, vissa verkar ha ungefär samma attityd till utbildningen som skoltrötta gymnasieelever, som klagar på att de inte ser någon poäng med kursinnehållet och uppgifterna, inte dyker upp till grupparbeten och skyller på våra lärare när de inte hänger med.

Hade det varit vilken annan utbildning som helst hade det förmodligen mest varit jobbigt för att det drar ner min motivation, det är alltid roligast och mest givande att plugga med andra jag och jag gillar att bli utmanad. Men det som får mig att bli osäker på riktigt är att det är lärare jag pluggar till. Alltså är det här människor som senare skulle kunna vara mina kollegor. Är hela lärarkåren såhär, eller stora delar av den? Kommer jag jobba med att utbilda människor tillsammans med folk som ser utbildning som något onödigt och tråkigt? Kommer det hela mitt arbetsliv mest vara jag som gör den större delen av grupparbetet och tycker att mitt jobb känns meningsfullt?
Sen är jag också ganska akademiskt lagd och undrar därför om det egentligen skulle passa mig bättre att plugga något lite tyngre pluggmässigt. Riktigt vad vet jag dock inte. Och jag drar mig för att byta utbildning för att jag redan har pluggat olika saker i drygt 4 år efter gymnasiet och har tagit CSN för 2,5 av de åren. Jämfört med nästan hela min släkt har jag redan påbörjat min utbildning sent.

Som jag ser det har jag två alternativ: att sluta gnälla och gå klart min utbildning och börja jobba, eller hoppa av den och köra ett jobbår där jag funderar över vad jag vill plugga på sikt. Så, vad tycker ni att jag ska göra?
Du funderar att hoppa av en kurs efter att du läst introduktionskurserna, smart move! Ja, hoppa av tycker jag låter bäst.
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Om du har pluggat musiklinjen kan du ju läsa upp och bli musiklärare vilket är ett bristyrke vad jag förstår det. Skolor i vissa delar av landet skriker efter musiklärare, även folkhögskolor och universitet.
Nåväl oavsett vilket ämne du vill bli lärare i så ska du ha som mål att bli så bra lärare som möjligt.
Rätt slappt arbete kan jag intyga. Dock bara lekt praktikant, men riktigt trevlig arbetsmiljö med rätt typer. Musiklärare alltså
__________________
Senast redigerad av GoUoD 2020-09-16 kl. 18:13.
Citera
2020-09-17, 18:03
  #28
Medlem
vemvethests avatar
Tack för alla svar!

Nu har jag bestämt mig för att inte ta något beslut förrän när kursen jag går just nu är slut, vilket är början av november. Så jag har tagit tid på mig att ta ett genomtänkt beslut. Har bokat möte med syo, blev först om ett par veckor, men då har jag i alla fall telefontid i en timme. Tills dess tänkte jag försöka efterforska lite i vilka andra utbildningar jag skulle kunna vara intresserad av, gärna där det jag redan pluggat kan vara till användning också. Och om hur det funkar om jag skulle göra ett studieuppehåll.

Ska ringas med en bekant till min sambo som är nyexad lärare om hon tycker att det är att jobba och om lärarkåren är mest bitter eller inspirerad. Kanske också rings med en släkting som jobbar som lärare.

Från början var det jag funderade mest på om jag i längden skulle orka gå en utbildning där typ ingen annan är motiverad och som kanske leder till ett jobb där alla är bittra och ingen tycker jobbet känns meningsfullt. Som jag skrivit tidigare har jag funderat lite över det i princip hela utbildningen, men att jag börjar tvivla extra mycket nu är för att min sambo börjat plugga och för att hon från dag ett tyckt att det är SÅ kul och känns helt rätt och hon går med en massa roligt folk som också är motiverade. Har väldigt svårt att inte jämföra mig med henne... jag kan inte släppa tanken på att jag kanske skulle kunna hitta en utbildning där jag kände så också. Samtidigt tycker jag rent principiellt att man verkligen inte behöver förverkliga sig själv och leva sitt bästa liv vilket jag tror många i min generation känner en press att göra (uppenbarligen inklusive jag själv...). Tycker det är oerhört sympatiskt med människor som utbildar sig till ett halvtråkigt yrke, har stadig inkomst hela arbetslivet, jobbar på och håller käften utan att grubbla så mycket.

Men, det är lättare sagt än gjort tyvärr...
Citera
2020-09-17, 20:55
  #29
Medlem
Omkorningsfilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemvethest
Tack för alla svar!

Nu har jag bestämt mig för att inte ta något beslut förrän när kursen jag går just nu är slut, vilket är början av november. Så jag har tagit tid på mig att ta ett genomtänkt beslut. Har bokat möte med syo, blev först om ett par veckor, men då har jag i alla fall telefontid i en timme. Tills dess tänkte jag försöka efterforska lite i vilka andra utbildningar jag skulle kunna vara intresserad av, gärna där det jag redan pluggat kan vara till användning också. Och om hur det funkar om jag skulle göra ett studieuppehåll.

Ska ringas med en bekant till min sambo som är nyexad lärare om hon tycker att det är att jobba och om lärarkåren är mest bitter eller inspirerad. Kanske också rings med en släkting som jobbar som lärare.

Från början var det jag funderade mest på om jag i längden skulle orka gå en utbildning där typ ingen annan är motiverad och som kanske leder till ett jobb där alla är bittra och ingen tycker jobbet känns meningsfullt. Som jag skrivit tidigare har jag funderat lite över det i princip hela utbildningen, men att jag börjar tvivla extra mycket nu är för att min sambo börjat plugga och för att hon från dag ett tyckt att det är SÅ kul och känns helt rätt och hon går med en massa roligt folk som också är motiverade. Har väldigt svårt att inte jämföra mig med henne... jag kan inte släppa tanken på att jag kanske skulle kunna hitta en utbildning där jag kände så också. Samtidigt tycker jag rent principiellt att man verkligen inte behöver förverkliga sig själv och leva sitt bästa liv vilket jag tror många i min generation känner en press att göra (uppenbarligen inklusive jag själv...). Tycker det är oerhört sympatiskt med människor som utbildar sig till ett halvtråkigt yrke, har stadig inkomst hela arbetslivet, jobbar på och håller käften utan att grubbla så mycket.

Men, det är lättare sagt än gjort tyvärr...

youre damned if you do, and youre damned if you dont
Citera
2020-09-17, 21:38
  #30
Medlem
Mattelärare i stockholm drar in 40k+ i månaden som nyexad.

Drar du till något problemområde så har du 50k+ lätt.
Citera
2020-09-19, 11:52
  #31
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoralinesGhost
Allt handlar om huruvida du vill jobba med det utbildningen är tänkt att leda till eller ej. Hur dina kursare beter sig eller tänker kring sina studier har inte med dig att göra alls, det bör på sin höjd vara ett irritationsmoment för dig. Är ditt mål att arbeta som lärare eller ej?

Det här är ju det viktigaste! Vill man stå ut med utbildningen för att få det jobbet man tror sig vilja ha? Eller är det viktiga själva utbildningen?

Citat:
Ursprungligen postat av Mialterego
Mattelärare i stockholm drar in 40k+ i månaden som nyexad.

Drar du till något problemområde så har du 50k+ lätt.

Med det sagt (och det du skriver stämmer) så är lärare knappast ett yrke som man väljer enbart för pengarna. Då finns det nog andra yrken som passar bättre och där kraven är mindre.
Citera
2020-09-19, 16:19
  #32
Medlem
Jag ser TS problem med att jobba som lärare saknar status och den kommer att bli otacksam den dagen man är klar.

Dina klasskamrater kommer dock få en käftsmäll som heter duga då de skall gå ut till arbetslivet med den inställningen.

Vissa kommer alltid klara av att göra två saker samtidigt till en viss nivå, mycket handlar om att vara i nuet och se helheten med utbildning och det man lär sig till. Kan helt enkelt vara så att de har läst mycket böcker som ung som gör att de kan ta in information bättre då de måste läsa på mer.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback