Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2020-09-17, 11:23
  #37
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Politik: inrikes --> Litteratur
/Moderator
Citera
2020-09-20, 09:48
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MomsPlusSkatt
Fan vad ni frågar. Hade det verkligen varit viktigt för dig i sak hade du redan vetat att den gick att låna på vanliga stadsbiblioteket. Istället är det bara rasismen du bryr dig om som offerkofta. Jisses.

Härlig tråd.
Det ni tror är förbjuden litteratur är alltså en serietidning som aldrig blev förbjuden. Den blev flyttad till en annan hylla i det uppmärksammade fallet och i övrigt är den orörd. Det här är det hemskaste ni kunde komma på. Fantastiskt.
Modern censur och tankekontroll sker inte genom explicita, statliga förbud. De enda publikationerna som passar in i sånt är typ smädesskrifter om Kim Jong-Un, vilket inte är det minsta relevant för svenska förhållanden eftersom ingen bryr sig på riktigt om sådant.

Det som faktiskt har politisk och känslomässig valör i Sverige är böcker och liknande som inte är explicit förbjudna, men som vid spridning kan utgöra hets mot folkgrupp eller utsättas för mjuk censur som att uteslutas ur facket, förlora arbetet (eller möjligheten till arbete), smutskastning i media och liknande. Och då handlar det om litteratur som Tintin i Kongo eller Karl-Olov Arnstbergs zigenarbok. Sådana böcker kan förstöra en svensk medborgares framtid om de ses med dem i fel sammanhang utan att denne vidtagit rätt skyddsåtgärder.

Exakt den sortens böcker som du låtsas är helt oproblematiska och inte det minsta förbjudna är de som verkligen utgör politiskt sprängstoff i Sverige. Medan böcker som är förbjudna i någon skithålsregim saknar precis all betydelse och är totalt ofarliga att erbjuda och rekommendera.

Allt det här vet du förstås. Du gör dig bara dummare än du är eftersom du är en ynklig fitta som inte på riktigt vågar ta i farliga ämnen ens i skydd av anonymitet och du får en liten kick av att mästra folk som är långt modigare än dig men som inte är smarta nog att bemöta dina skitargument.
Citera
2020-09-20, 12:02
  #39
Medlem
MomsPlusSkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R0dspr1t
Modern censur och tankekontroll sker inte genom explicita, statliga förbud. De enda publikationerna som passar in i sånt är typ smädesskrifter om Kim Jong-Un, vilket inte är det minsta relevant för svenska förhållanden eftersom ingen bryr sig på riktigt om sådant.

Det som faktiskt har politisk och känslomässig valör i Sverige är böcker och liknande som inte är explicit förbjudna, men som vid spridning kan utgöra hets mot folkgrupp eller utsättas för mjuk censur som att uteslutas ur facket, förlora arbetet (eller möjligheten till arbete), smutskastning i media och liknande. Och då handlar det om litteratur som Tintin i Kongo eller Karl-Olov Arnstbergs zigenarbok. Sådana böcker kan förstöra en svensk medborgares framtid om de ses med dem i fel sammanhang utan att denne vidtagit rätt skyddsåtgärder.

Exakt den sortens böcker som du låtsas är helt oproblematiska och inte det minsta förbjudna är de som verkligen utgör politiskt sprängstoff i Sverige. Medan böcker som är förbjudna i någon skithålsregim saknar precis all betydelse och är totalt ofarliga att erbjuda och rekommendera.

Allt det här vet du förstås. Du gör dig bara dummare än du är eftersom du är en ynklig fitta som inte på riktigt vågar ta i farliga ämnen ens i skydd av anonymitet och du får en liten kick av att mästra folk som är långt modigare än dig men som inte är smarta nog att bemöta dina skitargument.
Finns många anställda direkt på biblioteket som inte förlorar varken jobb eller medhörighet i facket för att biblioteket tillhandahåller tintin i kongo. Men visst, dra åt offerkoftan och blunda åt den de facto verklighet du lever i.

Sprängstoffet finns i fyra exemplar varav två står framme på visning för allmänhetens beskådan. Oj oj snart smäller det. Kalla mig vad du vill, det är inte jag som sitter och bygger upp hjärnspöken som jag sen blir rädd för.
Citera
2020-09-20, 12:14
  #40
Medlem
InnesIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MomsPlusSkatt
Finns många anställda direkt på biblioteket som inte förlorar varken jobb eller medhörighet i facket för att biblioteket tillhandahåller tintin i kongo. Men visst, dra åt offerkoftan och blunda åt den de facto verklighet du lever i.

Sprängstoffet finns i fyra exemplar varav två står framme på visning för allmänhetens beskådan. Oj oj snart smäller det. Kalla mig vad du vill, det är inte jag som sitter och bygger upp hjärnspöken som jag sen blir rädd för.

Ja, så är det verkligen. Visserligen kan jag tycka att det är befängt att Tintin ens kommer upp till debatt. Att vissa på vänsterflanken blir så kränkta av ett gammal seriealbum är överdrivet. Men vissa på SD's högerflank reagerar ju precis lika oresonligt och börjar tala om censur, förlora jobbet, bli utkastade ur facket p.g.a. Tintin. Jag gör en snabb sökning på mitt lokala bibliotek - de har Tintin i Kongo inne för utlåning. Jag gör en sökning på biblioteken som är kopplade till Stockholms stadsbibliotek - där hade 5 eller 6 bibliotek ett exemplar.

Tyvärr är Tintin i Kongo ett ypperligt exempel på offerkulten som finns hos både identitetsvänstern och identitetshögern.
Citera
2020-09-20, 13:47
  #41
Medlem
dentages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
https://www.expressen.se/kvallsposte...nvigt-i-malmo/
Biblioteket med förbjudna böcker invigt i Malmö

Publicerad 15 sep 2020 kl 19.18

Biblioteket med de förbjudna böckerna invigdes på tisdagen på Malmö stadsarkiv.

Än så länge finns 1 500 exemplar av böcker som förbjudits, bränts eller förstörts. Men samlingen ska utökas. Biblioteket heter Dawit Isaak-biblioteket.

Vi tar gärna emot tips på böcker som förbjudits så att vi kan utöka samlingen, säger Emelie Wieslander på Malmö Stadsarkiv.
Jag blir förvirrad av detta?? Menar dom verk som förbjudits i Eritrea, eller verk som anses kontroversiella där, eller här i Sverige? Reklamtexten ger ingen förklaring, gör den det så förstår inte jag den.
Citera
2020-09-21, 19:10
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MomsPlusSkatt
Finns många anställda direkt på biblioteket som inte förlorar varken jobb eller medhörighet i facket för att biblioteket tillhandahåller tintin i kongo. Men visst, dra åt offerkoftan och blunda åt den de facto verklighet du lever i.
"Tillhandahåller" som gömmer i ett magasin, istället för att direkt destruera. Det finns ingen bibliotekarie i Sverige som rekommenderar ett album om negersafari, det vet du. Samtidigt så finns det massor av bibliotekarier som rekommenderar groominglitteratur.

Citat:
Sprängstoffet finns i fyra exemplar varav två står framme på visning för allmänhetens beskådan. Oj oj snart smäller det. Kalla mig vad du vill, det är inte jag som sitter och bygger upp hjärnspöken som jag sen blir rädd för.
Du låtsas som om det inte finns ett mjukt förtryck när det gäller viss sorts litteratur. När du konfronteras över det flyttar du blixtsnabbt målstolparna till att de är formellt tillgängliga, vilket var precis vad jag påpekade. Massor av böcker och andra sorters publikationer är i Sverige är formellt tillåtna men de facto förbjudna. Det går inte att erkänna att man tycker att de är bra eller gör vettiga poänger och vara en del den mer uppburna klassen i Sverige.

Möjligen är du så inihelvete dum att du på riktigt inte förstår att skillnaden mellan explicita förbud och förtryckande konsensus är liten och jag får i så fall be om ursäkt för att jag trodde att du var normalbegåvad snarare än underbegåvad. Men med största sannolikhet är du faktiskt så smart att du visst vet om att det som verkligt är tabu och förtryckt i Sverige är att skriva obekväma saker om bögar, negrer, judar, muslimer och andra defekta grupper och att mekanismen för att hålla sådana tankar borta i första hand inte är lagtext.

Vill du verkligen hålla dig till saker som är förbjudna och tabu i Sverige så är det förstås grejer som bryter mot HMF som gäller. Där har vi ett genuint åsiktsförbud som till och med du inte är tillräckligt utvecklingsstörd för att kunna ärligt förneka.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback