Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-09-13, 10:07
  #13
Medlem
Detevigaavigas avatar
Brott och straff och Idioten. Måste ta mig an Dostoevjsky igen.
Citera
2020-09-13, 10:54
  #14
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sten-bertil.taube
Jag har inte läst en bok efter skolan, så det kan nog vara "Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige" som har skadat mig minst av de böcker som jag har läst.

Vadå? Är du rädd för att bli SKADAD av böcker??

Det är nog bara nyttigt att få sina cirklar rubbade ibland. Kasta dig ut i äventyret
Citera
2020-09-13, 10:54
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Kurt Vonnegut - Slaughterhouse 5, Emily Bronte - Wuthering Heights, John Steinbeck - Grapes of Wrath. Kanoniserade mästerverk och kanske lite väl självklara att nämna i ett sånt här sammanhang, men whatever. De har tillfört mig något bortom underhållning för stunden och bortom rena faktakunskaper. Vissa böcker kan man uppskatta väldigt mycket medan man läser, men sedan knappt minnas ett halvår senare, andra böcker bär man med sig resten av livet på något vis.

Kurt Vonnegut, ja ja ja! Han borde lyftas fram oftare. En underbart varm och samtidigt underfundigt skarpsinnig röst. Lättsam utan att vara banal. Utöver Slaughterhouse 5 kan jag rekommendera Cat’s cradle.
Citera
2020-09-13, 11:01
  #16
Medlem
Hjalmar Söderberg är stilistiskt Sveriges kanske främsta författare. Antitesen till alla ordbajsare. Om du vill lära dig måla med språket bör du läsa hans böcker. Flera gånger. Han har även en finstämd känsla för det psykologiska så du TS får ”allt-i-1”.

Doktor Glas och Den allvarsamma leken är de du bör börja med.
Citera
2020-09-13, 11:46
  #17
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tazzo
Det är allmänt känt att skönlitteraturläsning förbättrar ens kommunikativa förmåga genom att språkbruket utvecklas. Studier visar även på att den sociala förmågan kan stärkas.

Jag är ute efter allt-i-1-boktips, alltså skönlitteratur som ni upplevt utvecklat er språkförmåga, men kanske även inom det sociala samspelet med vänner, kollegor, främlingar osv.

Varje bok tillför oss någonting, men om du var tvungen att välja... vilka böcker har tillfört dig allra mest?



Emily Brontës Wuthering Heights är en av de bästa böcker jag läst men vet inte om den utvecklar det sociala samspelet.

Inte säkert att Dostojevskijs Bröderna Karamazov gör det heller - kan ungefär lika gärna leda till att man drar sig undan social samvaro. Men den säger i princip allt man behöver veta om mänskligheten. Personporträtten är tragiska och humoristiska.
Och det bästa av allt: inga beskrivningar för beskrivningarnas egen skull (typ målande landskapsbilder, närgångna utseendebeskrivningar, hur det ser ut i rummet osv). Sånt slipper man hos Dostojevskij.
Citera
2020-09-13, 15:54
  #18
Medlem
petter eremitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkazam
Hjalmar Söderberg är stilistiskt Sveriges kanske främsta författare. Antitesen till alla ordbajsare. Om du vill lära dig måla med språket bör du läsa hans böcker. Flera gånger. Han har även en finstämd känsla för det psykologiska så du TS får ”allt-i-1”.

Doktor Glas och Den allvarsamma leken är de du bör börja med.
Historietterna är också mycket läsvärda.
Citera
2020-09-13, 16:38
  #19
Medlem
Kimbo7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Malone dör - Samuel Beckett

De utestängda(Die Ausgesperrten) – Elfriede Jelinek

Kartusianerklostret i Parma – Stendhal

Isprinsessan – Camilla Läckberg(fast hela Fjällbackaserien är världsklass).

Det här var en intressant blandning och det sista tipset är ju oväntat. De tre första får man väl lov att säga att de är ganska svårlästa. Kartusianerklostret i Parma är underbart rörigt konstruerad, nästan kaotisk i sin berättarstruktur. Jelinek liksom tillknäppt i sitt berättande. Malone dör kanske inte är lika svårläst, men det är väl ändå ingen bladvändare.
Och så Läckberg ovanpå detta! Jag har inte läst Läckberg, hon kanske är underskattad och orättvist behandlad av kritiker (rättare sagt recenseras inte alls). Bör jag ge henne en chans alltså?
Citera
2020-09-15, 00:40
  #20
Medlem
Säkert har jag läst hundratals bra böcker, som varit berikande vid olika tillfällen i livet. Men vilka håller för att läsa en andra gång 20 år senare, och är lika bra eller bättre då? De flesta håller inte för en andra läsning. Man själv, eller tiden har gjort att man vuxit ifrån varandra.

Kommer på rak arm på fyra böcker som varit språkliga och mentala äventyr att läsa även en andra gång.

Moby Dick av Herman Melville
Berlin Alexanderplatz av Döblin
Gösta Berlings saga av Selma Lagerlöf
McCarthy´s bar av Pete McCarthy

De tre första är ju klassiker, men den fjärde är den absolut roligaste bok jag någonsin läst, och jag tror inte ens den är översatt till svenska. Det är den enda bok som fått mig i vuxen ålder att skratta högt när och var som helst i tunnelbana eller buss, även vid andra läsningen.

The Far Pavillions höll mig förhäxad i en vecka på ett dötråkigt hostel i London 1981 i min ungdom, jag ville inte ens gå ut, bara vara inne och läsa. Suberb verklighetsflykt. Däremot har jag bara gett Läckberg en enda chans, någon pocket jag plockade på ett hotell. Maken till trista ointressanta staffagefigurer till karaktärer får man leta efter. Bortkastad tid.

Gerald Durrell, som tv-serien Enkel resa till Korfu bygger på, var också en enastående författare, faktiskt mycket bättre än sin på den tiden mycket mer kända bror Lawrence. Kul att jämföra, helt olika författare i sina stilar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback