Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-09-12, 12:23
  #13
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungtering
Va?
Hur är det rättvist att den som flyttar ska betala en tredjedel av de som bor kvars bostad?

Det normala är att de som bor kvar köper ut den som flyttar.

Det har du iof rätt i.
Han sa ju dock inte att personen ägde något av bostaden, men om hen gör det så ska det ju kvittas mot lånet.
__________________
Senast redigerad av bithax 2020-09-12 kl. 12:30.
Citera
2020-09-12, 12:29
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inteeviktigt
Bankens snabbkalkyl menar jag då. Ja, tre personer som samäger huset tillsamans.

Pratade lite snabbt med banken och då sa dem nej, men hoppas det finns rum för förhandling och möjlighet att se över situation. För annars är jag ju helt låst.

Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Fast han har ju inte sagt att personen äger något av bostaden. Han har ju bara sagt att hen var med på lånet.
Läs ovan...
Citera
2020-09-12, 19:20
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
I detta fallet är det inte du som ska gå till banken, utan dom två andra delägarna, enda sättet att få reda på svaret. Banken kommer inte kunna ge dig något svar om du går dit, annat än ett generellt antagande utefter uppgifterna dom får av dig. Då detta endast rör dom andra kvarvarande ägarna är det dom som får ta tag i detta.

Kan inte någon av dom andra hitta en annan medlåntagare?

Jo, personen är låst! Kan inte sälja fastigheten utan dom andra delägarnas medgivande, och kan inte skriva bort sig från lånet utan vidare, mao låst.

Medlåntagarna har inga problem med att jag skriva bort från lånet.

Frågan blir hur man kan komma runt det här. Vilka scenarion som är möjliga osv.
Citera
2020-09-15, 23:51
  #16
Medlem
glajarns avatar
Är det bolån det gäller och hur mycket i så fall?
Det går alltid att förhandla med en bank och är det bolån så har ju banken ändå säkerheten i huset och har ni ändå betalnings förmågan så ska det inte vara något problem. Är värre om det är ett vanligt privat lån då blir det svårare tyvärr.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback