• 8
  • 9
2020-09-11, 22:22
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Det du nämner som skitjobb är ju ganska roliga hela bunten. Framförallt olika sorters verkstadsjobb. Du verkar faktiskt vara en riktig rövskalle.

Rövskalle?

Varför? Jag bara pekar på jobb där många behandlas dåligt. Något fel med det?
Citera
2020-09-12, 00:06
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anon3274
Alla jobb har ju för och nackdelar, fördelen med lastbil är ju att många inom den branschen jobbar med något som dom verkligen tycker om, att köra fordon och dessutom få betalt för det, och väldigt bra betalt dessutom (beroende förstås)

Detsamma gäller många av oss som är utbildade till undersköterskor. Det känns gott att hjälpa människor och vara uppskattad av brukarna.
Dessutom finns det en del softa jobb, särskilt om man jobbar som timmis.

Citat:
Ursprungligen postat av SC430
*** du verkar inte veta vad vårdbiträde är

Vad menas? Ett vårdbiträde gör samma jobb som en undersköterska men får sämre betalt eftersom de saknar utbildning.

Citat:
Ursprungligen postat av TveksamOmMittLand

Livin’ the dream. Men jobba på du, vi behöver såna som dig. Trasproletariat.

Det heter trasproletär i singularis.
Senast redigerad av langaocb 2020-09-12 kl. 00:21.
Citera
2020-09-12, 11:45
Medlem
tuggishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeorgeO84
Hehe jo. Samtidigt, vi måste ju också finnas. Skulle vi med ovanligt hög arbetsmoral med tillhörande krav, stimulanssökande och utvecklingskrävande personlighet bara låta bli skulle vi konkurrera ut andra, och för den delen skulle många av oss gå in i väggen pga. just hur icke stimulerande det är.

Då inte gått in på samhällsekonomiska perspektiv..

Det är inte antingen eller. Finnas eller inte finnas.

Mer hålla en viss klass som människor.
Citera
2020-09-12, 15:20
Medlem
volvo 240s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Rövskalle?

Varför? Jag bara pekar på jobb där många behandlas dåligt. Något fel med det?
Vi har ju fackföreningar i Sverige så vi behandlas inte särskilt illa. Sopåkare tex har ju även väldigt bra betalt Du säger att du inte ser ner på folk med dessa jobb men det skiner ju igenom rätt tydligt. Och vi som dessutom gillar den här typen av arbeten är väl rena idioter.. Att jobbas i hjälpmedelsverkstad är nog det roligaste jobbet jag haft. Ja mkt pga den sociala biten men själva arbetet var riktigt roligt. Du skulle nog tycka det vore oerhört monotont och kanske för svårt för den ohändige.
Citera
2020-09-12, 15:25
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av volvo 240
Vi har ju fackföreningar i Sverige så vi behandlas inte särskilt illa. Sopåkare tex har ju även väldigt bra betalt Du säger att du inte ser ner på folk med dessa jobb men det skiner ju igenom rätt tydligt. Och vi som dessutom gillar den här typen av arbeten är väl rena idioter.. Att jobbas i hjälpmedelsverkstad är nog det roligaste jobbet jag haft. Ja mkt pga den sociala biten men själva arbetet var riktigt roligt. Du skulle nog tycka det vore oerhört monotont och kanske för svårt för den ohändige.

Facken gör inte mycket förutom att se till så företagen följer lagar. Nu för tiden så har alla företag någon typ av HR-avdelning som sköter detta.
Citera
2020-09-12, 17:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rysk-Bot
Kontorsjobb= Samma extremt tråkiga torra kollegor varje dag och ett PK/feministiskt företagsklimat där alla normal män måste skådespela.

Då är det många svenska män som känner att ett hjärndött hantverkarjobb är bättre där man slipper ett företagsklimat.

Ähh.. är ju som du säger ett skådespel, inte ens dom med näsring bryr sig om det. Är ett gäng bindgalna HR/Woke-liberaler som är aktiva i dessa frågor, ute på siterna har den noll betydelse.

Förutom när man skall fylla i diverse (anonyma) nöjdkund undersökningar slash medarbetarundersökningar...då gäller det att vara PK värre så man inte får HR på sig.

En gång hade våran site vart lite busiga och ifrågasatt det hela, slutade med att vårt plus 20k företag flög upp hela sin fkn HR-avdelning, och sen fick vi sitta i ring och köra diverse Sol-övningar (ung. hippie stil att alla älskar alla).

HR 2020 är lika med Honecker -73.
Senast redigerad av TveksamOmMittLand 2020-09-12 kl. 17:29.
Citera
2020-09-13, 03:00
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undercovers
35tkr ut som lagerarbetare låter tom väldigt högt.

Möjligtvis om det är ett diamantlager(?) för medellönen för lagerarbetare är 28tkr före skatt.

Jaa det är väldigt högt. Natt, frys och nå andra tillägg som resulterar i detta.

Men ja det är ett jävla skitjobb!

Mitt senaste jobb var ett jävla skitjobb. Noll social kontakt, noll framtidsutsikt, skeva timmar, långt att åka.
Får inga jobb ändå nu så har precis börjat gå på A-kassa. Ska göra det så länge det går, sen ta massa lån, sen dö så jag blir ett stort fett jävla minus för statskassan!
Citera
2020-09-13, 05:21
Medlem
Magica-Lazios avatar
Skitjobb och skitjobb. Beror på hur man definierar det. Telefonförsäljare är ett skitjobb som exempel, det tror jag alla kan skriva under på både när det gäller lön, stress och vad som förväntas av än.

Däremot jobba natt på något lager eller enklare industrijobb som inte kräver någon utbildning. Drar väl in åtminstone 30k brutto. Inga studielån. Men sådana jobb är dösvåra att få nuförtiden?

Lagerjobb dagtid ger inga 28k brutto... skulle säga 22-24k dagtid. Nu snackar vi brutto.

Eller plugga något 3-5 ish år utbildning. Skyhöga studielån. Beroende på utbildning kam vissa ha ingångslön vad en knegare får i lön utan utbildning. Däremot är förstås lönetrappan väldigt hög för en akademisk utbildning, om man nu inte läser något flummigt. Frågan är om det är värt det? Flera hundra tusen i studielån plus att man missat 3-5år av förlorad inkomst pga studier när man istället kunnat arbeta.

Under de åren har en arbetare tjänat minst 1 miljon brutto oavsett yrke och har noll i studielån.

Så allt är inte svart eller vitt.
Senast redigerad av Magica-Lazio 2020-09-13 kl. 05:24.
Citera
2020-09-13, 14:43
Medlem
Hadyoursixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Skitjobb och skitjobb. Beror på hur man definierar det. Telefonförsäljare är ett skitjobb som exempel, det tror jag alla kan skriva under på både när det gäller lön, stress och vad som förväntas av än.

Däremot jobba natt på något lager eller enklare industrijobb som inte kräver någon utbildning. Drar väl in åtminstone 30k brutto. Inga studielån. Men sådana jobb är dösvåra att få nuförtiden?

Lagerjobb dagtid ger inga 28k brutto... skulle säga 22-24k dagtid. Nu snackar vi brutto.

Eller plugga något 3-5 ish år utbildning. Skyhöga studielån. Beroende på utbildning kam vissa ha ingångslön vad en knegare får i lön utan utbildning. Däremot är förstås lönetrappan väldigt hög för en akademisk utbildning, om man nu inte läser något flummigt. Frågan är om det är värt det? Flera hundra tusen i studielån plus att man missat 3-5år av förlorad inkomst pga studier när man istället kunnat arbeta.

Under de åren har en arbetare tjänat minst 1 miljon brutto oavsett yrke och har noll i studielån.

Så allt är inte svart eller vitt.

Jo det är absolut värt det. Färre människor tänker på lön än vad man tror. De tänker på en bra arbetsplats med trevliga kollegor. På mer kvalificerade jobb kan man förvänta sig positivare människor som kollegor. De som alltså inte skit i gymnasiet med dålig attityd och inga framtidsutsikter. Utbildade människor har en stämpel på att de har disciplin och gärna lär sig nya saker.
Citera
2022-09-11, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Of.Finland
Nu vill jag inte se ned på andra. Men jag är intresserad utav veta vad ni andra tycker.

Jag har fått uppfattningen att fler och fler väljer skitjobb, dvs lågbetalda jobb där man får jobba arslet av sig och man har knappt några rättigheter eller ansvar.

Man ska bara göra samma sak om och om igen. Själv tål jag inte sådana jobb.

Folk undviker avancerade jobb som kräver ansvar och disciplin.

Dessa jobb brukar finnas inom vård eller tillverkande industri. Då menar jag inte arbetsledare eller ingenjör. Jag menar "golvsfolk".

Jag tycker ibland synd om dessa för dom behandlas inte direkt bra av chefer. Samtidigt kan jag inte låta bli att tänka på att dom själv valde det också.

Jag säger inte att jobba inom restaurang är ett skitjobb. Dom har det säkert jätte trevligt. Speciellt om man får jobba på finare restauranger.

Jag talar om simpelt knegarjobb som alla verkar tillbe nu hör tiden.

Skitjobb enligt mig:

- Köra lastbil är skitjobb. Du jobbar alltid med tidspress.
- Köra buss är skit jobb. Du kör alltid samma sväng hela tiden.
- Jobba som montör är skitjobb. Cheferna anser att montera saker kan vem som helst göra = du kan lätt bli ersatt
- Jobba som säljare är skitjobb. Du mäts hela tiden. Kränger du för lite = sparken
- Undersköterska är skitjobb. Vården är tung och dåligt betalt samt cheferna där har i uppgift att hålla med kostnaden då skatt är dyrt.
- Lagerarbetare är skitjobb. Monotona arbetsuppgifter och minsta lilla fel så skriker kunden på dig. Ibland kallas dom för lagerråtta.

Men ändå verkar folk totalt skita i sig som person och välja yrken där man ej utvecklas som person.

Så varför är det då?
Själv har man varit i en av dessa yrken när jag var ung. Men jag var så pass ung att jag gick fortfarande i skolan. Nu jobbar jag med jobb som kräver ansvar, men sker under frihet.

Vissa människor mår bra av rutiner och då fast inkomst.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in