• 1
  • 2
2020-09-10, 00:12
Medlem
Pungsvings avatar
Udda och smala kulturyttringar dödas när staten betar konstnärerna för att skapa. Staten vill utöva kontroll över konstnärerna, det är allt. Diktaturen Sverige.
Citera
2020-09-10, 00:13
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Om "folk" får avgöra själva får vi Jönssonligan och Sune och Camilla Läckberg. Nuff said.

Nä. Det är det som staten betalar för. Staten kräver fördumning.
Citera
2020-09-10, 00:29
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Udda och smala kulturyttringar dödas när staten betar konstnärerna för att skapa. Staten vill utöva kontroll över konstnärerna, det är allt. Diktaturen Sverige.

Hmm .. ok, vilka udda och smala kulturyttringar är det du tror skulle frodas bättre i ett samhälle där det inte fanns något offentligt stöd att hämta?
Citera
2020-09-10, 00:36
Medlem
Pungsvings avatar
Citat:
Hmm .. ok, vilka udda och smala kulturyttringar är det du tror skulle frodas bättre i ett samhälle där det inte fanns något offentligt stöd att hämta?

Låt folk göra vad de vill. Du behöver inte bekymra dig.
Citera
2020-09-10, 00:40
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Låt folk göra vad de vill. Du behöver inte bekymra dig.

Jag sa inte att jag bekymrade mig. Jag frågade om vilken kultur du tror skulle må bättre i ett samhälle utan offentligt kulturstöd.
Citera
2020-09-10, 00:41
Medlem
Pungsvings avatar
Världens alla stora konstnärer och kulturpersoner och kulturrörelser kom till tals för att staten inte lyckades tysta dem.
Citera
2020-09-10, 06:46
Medlem
Citat:
Nu låter du plötsligt som en helt annan (och mycket vettigare) person än den som skrev det förra inlägget. Så jag undrar ju: tycker du inte att det verkar rimligt att de där arrangemangen får ekonomiska förutsättningar att fortsätta med sin verksamhet? Eller ska man bara ge upp och lägga ner?

Är det inte rimligt att folk själva väljer vad de skall finansiera, genom sina egna val?

En kör brukar ju inte få stöd. Dit går man och sjunger för att man tycker det är kul. Några körer blir så bra att dom kan ta inträde på sina konserter. Men ingen kör blir bra av att få statliga bidrag.

Film går folk och ser sevärda filmer. Att de är gjorda av en man eller en kvinna spelar ingen roll. Om man stöttar filmer gjorda av kvinnor men inte ger pengar till filmer som är gjorda av män så kommer
- män fortfarande göra filmer som folk vill se
- kvinnor gör film även när ingen vill se dem
Vad är nyttan med ett sådant bidrag?

Teater och opera som bara är genomförbara om staten sponsrar varje biljett med tusenlappar: Är det bra kultur? Fria teatergrupper som gör "viktig" teater som ingen vill gå och se, och som man istället skickar runt på skolor för att sprida ideologi, skall vi verkligen betala för det med skattepengar?

Konstnärslöner till kulturmarxister, lön som utbetalas även när personen är pensionär; vad är nyttan med det?

Om folk inte efterfrågar kulturen, varför skall vi då hålla den vid liv med konstgjorda medel? Borde vi kanske sponsra pizzerian som ingen vill handla hos eller frisören som ingen vill gå till?
Kan inte publiken få avgöra vad dom vill ha?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in