Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-09-07, 17:20
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhe...an-20-16998845

Det tog mig 1 minut att hitta en bostad för 95k i en mindre ort. Ser inte ut som en zigenare bott där. Men nu ska inte tråden handla om billiga bostäder.
I Uppsala och Stockholm kan en 20km lägenhet kosta 1.7 miljoner hahah
Citera
2020-09-07, 17:31
  #14
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
I Uppsala och Stockholm kan en 20km lägenhet kosta 1.7 miljoner hahah

Säg något jag inte vet jag ska varken bo i sthlm eller Uppsala, förstår inte hur du fick detta till en mindre ort. Men nu kommer vi ifrån ämnet i tråden.
Citera
2020-09-08, 06:19
  #15
Medlem
kostymnisses avatar
Bara att köra på, du har ju ekonomin för det.

Förstår visserligen att du inte vill ta lån men ett CSN-lån är ju det mest fördelaktiga lån man kan ta så varför inte ta det och slippa leva på sparpengar mer än nödvändigt? Du verkar ju ha mycket god koll på att spara pengar annars och din ekonomi annars så att betala tillbaka lär inte vara några problem för dig.
Om inte annat kan det vara gött att ha sparpengarna till annat längre fram, och får du bara ett jobb sedan är det lätt att betala tillbaka ett CSN-lån.
Citera
2020-09-08, 07:08
  #16
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Bara att köra på, du har ju ekonomin för det.

Förstår visserligen att du inte vill ta lån men ett CSN-lån är ju det mest fördelaktiga lån man kan ta så varför inte ta det och slippa leva på sparpengar mer än nödvändigt? Du verkar ju ha mycket god koll på att spara pengar annars och din ekonomi annars så att betala tillbaka lär inte vara några problem för dig.
Om inte annat kan det vara gött att ha sparpengarna till annat längre fram, och får du bara ett jobb sedan är det lätt att betala tillbaka ett CSN-lån.

Jag förstår hur du tänker, att csn lån har låg ränta. Och så länge man har jobb efter studier så är det enkelt betala tillbaka - problemet är att det är svårt garantera jobb på kort sikt och då sitter jag i skiten med csn som jagar mig.

Däremot studiebidrag på heltidstudier är 3500kr, det täcker avgift och el och bredband varje månad.

Så kan jag leva på kapital resten av studietiden.

Men några problem på vägen är det trots allt:

1. Jag måste ha bostad före jag börjar utbildningen vilket blir knepigt när jag har urusel taxerad inkomst detta året men även förra året.
2. Kommer jag inte in på utbildningen så har jag flyttat helt i onödan.

Sverige i ett nötskal. Jag kan liksom inte ens flytta till en småort, köpa en borätt (utan att ta lån) utan att det ska bli en komplicerad historia.
Citera
2020-09-08, 09:03
  #17
Medlem
bloskovalss avatar
Jag förstår inte riktigt problemet? Du säger ju att du har likvida medel för att köpa en lägenhet (150k i cash, rena pengar)?

Du kan även efter att ha köpt den betala avgiften varje månad med pengar från samma kapital du köpte lägenheten med.
Allt verkar glasklart. Jag kanske missar något?
Citera
2020-09-08, 09:18
  #18
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloskovals
Jag förstår inte riktigt problemet? Du säger ju att du har likvida medel för att köpa en lägenhet (150k i cash, rena pengar)?

Du kan även efter att ha köpt den betala avgiften varje månad med pengar från samma kapital du köpte lägenheten med.
Allt verkar glasklart. Jag kanske missar något?

Två anledningar att styrelsen i en borätt kan neka medlemskap:

1. Betalningsanmärkningar
2. För låg eller ingen taxerad inkomst

Självklart kan jag köpa bostadsrätten och även betala avgiften varje månad. Men jag går bet på punkt 2?

Kapital anses inte som en tillräcklig säkerhet för avgiften vad jag fattat det som därför är en stadig inkomst det enda som är intressant.
Citera
2020-09-08, 09:55
  #19
Medlem
bloskovalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Två anledningar att styrelsen i en borätt kan neka medlemskap:

1. Betalningsanmärkningar
2. För låg eller ingen taxerad inkomst

Självklart kan jag köpa bostadsrätten och även betala avgiften varje månad. Men jag går bet på punkt 2?

Kapital anses inte som en tillräcklig säkerhet för avgiften vad jag fattat det som därför är en stadig inkomst det enda som är intressant.

Ja, såklart. Har inte riktigt vaknat till än.
Ta kontakt med styrelsen. Berätta hur din ekonomi ser ut och syftet med ditt boende. Att det handlar om en begränsad tid under studier och hur du planerar att betala.
Citera
2020-09-08, 17:52
  #20
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bloskovals
Ja, såklart. Har inte riktigt vaknat till än.
Ta kontakt med styrelsen. Berätta hur din ekonomi ser ut och syftet med ditt boende. Att det handlar om en begränsad tid under studier och hur du planerar att betala.

Tvek på det. Skulle jag knyta bra jobbkontakter på plats genom praktik och skaffa vänner där under åren vill jag ju inte flytta för jag slutat plugget. Då vill jag ju söka jobb där. Så det känns inte riktigt bra börja på ny kula. Är inte den som flyttar runt i första taget utan vill ha stabilitet i tillvaron.
Citera
2020-09-08, 18:00
  #21
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Ännu en bostad:

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhe...an-37-16934125

Hmmm

Så du skall plugga
I Falköping

" Falköping University college " ?

Vet du hur jävla litet Falköping är ?
Citera
2020-09-08, 18:33
  #22
Medlem
Magica-Lazios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Hmmm

Så du skall plugga
I Falköping

" Falköping University college " ?

Vet du hur jävla litet Falköping är ?

Nej, har inte riktigt bestämt mig. Falköping kan jag pendla ifrån, tar ca 1 timme till Gbg. Annars är Lidköping ett annat alternativ som större stad där man köpa en 1a för 300-350k, kan vara värt det för att slippa pendla. Sedan finns Skövde som har bra pendlingsmöjligheter också där bostäder kostar ungefär samma som Falköping.

Trollhättan är ett alternativ också men där får man väldigt lite för pengarna likaså Borås.
Citera
2020-09-09, 06:24
  #23
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magica-Lazio
Jag förstår hur du tänker, att csn lån har låg ränta. Och så länge man har jobb efter studier så är det enkelt betala tillbaka - problemet är att det är svårt garantera jobb på kort sikt och då sitter jag i skiten med csn som jagar mig.

Däremot studiebidrag på heltidstudier är 3500kr, det täcker avgift och el och bredband varje månad.

Så kan jag leva på kapital resten av studietiden.

Men några problem på vägen är det trots allt:

1. Jag måste ha bostad före jag börjar utbildningen vilket blir knepigt när jag har urusel taxerad inkomst detta året men även förra året.
2. Kommer jag inte in på utbildningen så har jag flyttat helt i onödan.

Sverige i ett nötskal. Jag kan liksom inte ens flytta till en småort, köpa en borätt (utan att ta lån) utan att det ska bli en komplicerad historia.

Javisst, man kan inte garantera jobb på kort sikt men då har du ju sparpengarna då istället i värsta fall. Ett annat alternativ som finns är att skjuta upp inbetalningarna till CSN p.g.a. för låg inkomst, jag vet några som fått ner det till 0kr ett tag just p.g.a. låg/ingen inkomst. Visst blir det sedan mer att betala in men med ett jobb är det inga som helst problem.

Jag förstår hur du resonerar beträffande lån och jag tycker verkligen inte om att sitta med lån men just CSN har jag inga problem med, det är billigt och enkelt.

Beträffande dessa två punkter du nämner så har man ju en hyfsad koll på hur stor chansen är att komma in, har du bra betyg och ett bra högskoleprov i ryggen som båda ligger över kraven med marginal lär du komma in, hur brukar söktrycket se ut till utbildningen? Lägg sedan på en del sökningar för att det är corona-tider och därmed många fler som söker.
Vet du att chanserna att komma in är höga så ta chansen att flytta, ibland måste man chansa LITE.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback