Citat:
Ursprungligen postat av
kraskras
Jag har en obalans mellan höger och vänster ben sedan jag skadade knät för några år sedan. Kunde inte gå i trappor med höger ben på flera månader men bodde då flera trappor upp, vilket ledde till starkare muskler framförallt gluteus vänster ben.
Sedan har detta fortsatt trots att knät blev bra och jag försökt träna benen likvärdigt. På något sätt ledde detta till att jag vid gång osv främst använder gluteus i vänster ben, men i höger ben är det hamstrings som drar. Det är väldigt svårt tycker jag att få till träning nu eftersom vänster ben tar över i många övningar som marklyft osv.
Hur ska jag få bukt med detta? Försökt lite med enbensövningar men tycker det är svårt att aktivera gluteus utan att hamstrings tar över.
Lite är det ju med en estetisk fråga då ena skinkan faktiskt ser bättre ut än den andra. Annars är det inget direkt märker av i vardagen annat än om jag analyserar.
Jag själv har opererat bägge knäna med tio års intervall så det är inget som direkt tagit ut varandra.
När jag körde rehab fick jag köra låga vikter med höga reps på dem flesta övningarna och ett set mer på det opererade benet.
Sedan när jag började köra marklyft och knäböj igen så kände jag, och såg i spegeln, att jag lyfte skevt. När jag insåg detta ansträngde jag mig bara att köra balanserat och efter ett tag försvann den märkbara obalansen, lär ju dock alltid finnas en viss obalans men det gör det i princip också för folk som aldrig har skadat sig så du lär återfå en normal balans.
Om du vill påskynda balansen skulle jag, som saknar adekvat utbildning, ändå anta att om du i mark och böj överbelastar den skadade sidan så kan du nog återfå en jämn balans snabbare; nackdelar här är att du kanske har fått en obalans i andra delar av kroppen, ryggen t. ex. och om du tänker dig att du råkar vika ett papper och sen bara viker tillbaka lika mycket så kommer det pappret INTE vara lika slätt som ett nytt, så antar därför samtidigt, också det amatörmässigt, att det kan finnas fallgropar.
Annars kan du borde undersöka dig hos både en ortoped och fysioterapeut, om du inte redan gör det.