• 1
  • 2
2020-09-03, 22:36
Medlem
Hej.
Jag har precis fått ett väldigt bra erbjudande på en Volvo V50. Bilen verkar vara i väldigt fint skick rent visuellt, men jag undrar vilka fel jag bör hålla utkik efter när jag provkör? Utöver de vanliga, såklart.

Finns det några typiska fel som kan bli kostsamma?
Citera
2020-09-03, 23:39
Medlem
patriss avatar
Om jag inte minns fel så har Ford gjort V50. En av Volvos sämre bilar enligt vissa. Jag skulle nog testa den och få en känsla. Dom kan kännas plastiga och burkiga på motorvägen.
Citera
2020-09-04, 09:48
Medlem
Fakta du kommer med är ganska knapphändiga. "väldigt fint skick visuellt" -ja men du skall troligtvis ha den till annat än att titta på.
Vilken årsmodell?
Vilken motor?
Hur långt har den gått?
Skall du köra mycket stadskörning?
Hur långt tänker du köra varje år.

Mycket viktiga frågor på denna modellen.

Före 2008 -Mer elfel men förekommer även senare.
Mycket hjullagerbyten. Jag byter efter ca 8000 mil. Jag kör lugnt.
När du kommer över 18000-20000 mil börjar reparationerna bli fler. Klarar du det eller skall du lämna in allt?
Citera
2020-09-04, 11:20
Medlem
Årsmodellen är 2006, motor på 1.8l och den har gått ca 17'000 mil.
Nej, det blir inte mycket stadskörning och jag körde innan pandemin ca 1'000 mil om året, ganska rejält mindre nu.
Citera
2020-09-05, 14:57
Medlem
Har hört att det är ofta fel på generatorn på V50. Och får då bytas ut.
Så kan vara värt att kolla om den är bytt.
Citera
2020-09-05, 15:04
Medlem
nezzoms avatar
Hjullager och krånglande bromsar...
Citera
2020-09-06, 08:04
Medlem
På de årsmodellerna bör du absolut kontrollera att allt el fungerar. Speciellt till dörrarna och tempmätare.
A/C-kondensorn är placerad för att ta upp stenskott och ätas upp av vägsalt.
Stolsklädsel spricker.
Hjullager
Vibrationer pga svaga drivaxlar.
framrutan var dåligt limmad från Volvo så det läckte in vatten
Skruvarna till bakre krängningshämmare rostar av.
Öppningen av bakluckan ger upp.

Motorn har jag ingen erfarenhet av.
Citera
2020-09-06, 19:29
Medlem
Tack för alla råd.

Jag har provkört den och mycket riktigt verkar lagren vara på väg ut... Eller så är den modellen bara så bullrig. Generellt sett är jag väldigt konfunderad över det jag upplevde.

Jag har i alla år fått höra att Saab är krångliga verkstadsbilar och Volvo är förnuftiga osv. Jag har nu en Saab 9-3, som jag mest köpte för att jag behövde något omgående. Och min erfarenhet av den är oerhört positiva. 4'000 mil i min ägo och jag har bara bytt slitdelar, samt bränslepump. Jämfört med Volvon är den större, snabbare, tystare och bekvämare. Volvon verkar ju ha absolut noll fördelar i jämförelse.
Hur fanken kunde Saabar sälja så dåligt?
Citera
2020-09-06, 19:40
Medlem
Rickenbacker69s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkjak
Tack för alla råd.

Jag har provkört den och mycket riktigt verkar lagren vara på väg ut... Eller så är den modellen bara så bullrig. Generellt sett är jag väldigt konfunderad över det jag upplevde.

V50 ÄR ganska bullriga i höga farter, ljudisoleringen är inte direkt fantastisk. Men det betyder ju inte att hjullagren inte kan vara paj också .
Citera
2020-09-07, 10:48
Medlem
Volvo V50 var den bil som Volvo fick löjligt mycket skit för. Mycket elfel (bland annat). Och det var en av de bilar som hamnade i botten vad rörde kundnöjdhet, de åren den tillverkades.

Jag köpte en Volvo V50 ny dessutom... bör varit omrking 2010 eller 2011. Fin och trevlig bil (och med den tidens mått mätt; ganska snygg bil). MEN, även jag fick problem. Notera att det var försommar och ganska varmt ute... jag kom ut från kontoret efter att ha jobbat över en kväll och skulle köra hem. Och bilen startade inte. Jag fick prova ett 20-tal gånger och... ja, helt plötsligt så bara fungerade den.

Flera gånger när jag var ute och körde kunde all elektronik dö. Mätarna slocknade, så även stereo, inget fungerade... men motorn var fortfarande igång. Ibland tändes ALLA varningslampor och det gick inte gasa, men även här var motorn igång.

Sorry, men jag rekommenderar inte V50. Jag måste tyvärr säga att Volvo överlag tappat enormt i mina ögon, då jag sällan haft så mycket problem med mina bilar som med Volvo.
Citera
2020-09-07, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av darkjak
Tack för alla råd.

Jag har i alla år fått höra att Saab är krångliga verkstadsbilar och Volvo är förnuftiga osv. Jag har nu en Saab 9-3, som jag mest köpte för att jag behövde något omgående. Och min erfarenhet av den är oerhört positiva. 4'000 mil i min ägo och jag har bara bytt slitdelar, samt bränslepump. Jämfört med Volvon är den större, snabbare, tystare och bekvämare. Volvon verkar ju ha absolut noll fördelar i jämförelse.
Hur fanken kunde Saabar sälja så dåligt?
För att du jämför äpplen med bananer.
V50 samt övriga i det modellprogrammet är Volvos budgetbil.
Som vanligt så jämför ”experterna” med ex V70 vilket blir lika fel som när du jämför med Saab.

V50 är en riktigt bra bil sett till pengen men självklart är den sämre än dyrare bilar.
Citera
2020-09-07, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
För att du jämför äpplen med bananer.
V50 samt övriga i det modellprogrammet är Volvos budgetbil.
Som vanligt så jämför ”experterna” med ex V70 vilket blir lika fel som när du jämför med Saab.

V50 är en riktigt bra bil sett till pengen men självklart är den sämre än dyrare bilar.
Okej, jag har alltid sett på S40/V50 som Volvos motsvarighet till 9-3 och S60/V70 som motsv. 9-5. Men jag har då aldrig kollat på nypris.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in