Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-09-02, 20:31
  #1
Medlem
Jag letar bostad och såg en billig lägenhet på 1 rum och kokskåp. Jag läste mig till att kokskåp ska innebära att det endast finns två kokplattor, ett skåp för porslin, mini-kyl och liten vask - med andra ord - ingen frys eller ugn. Jag har varit inne i en lägenhet i samma hus på samma kvadrat med samma planlösning, var då hemma hos en kille men bara en gång så hann inte direkt se lägenheten så noga. Jag vill dock minnas att det var som ett litet kök, men att det ändå fanns ugn frys osv, men att det var integrerat i all-rummet. Innebär kokskåp alltid att det är ett campingkök?
Citera
2020-09-02, 20:33
  #2
Medlem
321js avatar
https://kbab.se/student/boendefragor-a-o/kokskapkokvra/

Kokskåp/kokvrå

Vad är det för skillnad på kokvrå och kokskåp?

Kokskåp är den enklaste typen av "kök", med endast kylskåp, kokplattor och köksvask. Trinettkök är en variant av kokskåp, med en liten ugn. En kokvrå är en något större, avgränsad yta för matlagning och där finns oftast ugn och fläkt.

https://www.kök.biz/kokskap
__________________
Senast redigerad av 321j 2020-09-02 kl. 20:38.
Citera
2020-09-02, 20:42
  #3
Medlem
Barney Calhouns avatar
Etta med kokskåp bettydde då förut att det fanns "minst" en platta med ett kylskåp under.
Inte två plattor som du nämner.
Men är det ett mordernare trinettkök brukar dom ha två plattor.
Men ugn kan du nog glömma.
Edit: ursäkta stavfelen men druckit några jävligt välförkänta öl.
Citera
2020-09-02, 21:15
  #4
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zagadochnyy
Jag letar bostad och såg en billig lägenhet på 1 rum och kokskåp. Jag läste mig till att kokskåp ska innebära att det endast finns två kokplattor, ett skåp för porslin, mini-kyl och liten vask - med andra ord - ingen frys eller ugn. Jag har varit inne i en lägenhet i samma hus på samma kvadrat med samma planlösning, var då hemma hos en kille men bara en gång så hann inte direkt se lägenheten så noga. Jag vill dock minnas att det var som ett litet kök, men att det ändå fanns ugn frys osv, men att det var integrerat i all-rummet. Innebär kokskåp alltid att det är ett campingkök?

Det är omöjligt att veta. Finns det ingen beskrivning av lägenheten?
Har sett många olika varianter och en del har frys och en del inte och samma med ugn.

Tror det är sällan campingkök förekommer.
Citera
2020-09-02, 21:38
  #5
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Hyrde en gång en övernattningslägenhet i det så kallade Bacon-Hill på Fyrverkarbacken i Stockholm.
Byggt på 60-talet, men "kokskåpet" bestod bara av enkel kokplatta på minimal hurts med ett par hyllor bakom ett skynke.
Ingen kyl, vask eller bänk, men ok badrum.
Citera
2020-09-03, 01:20
  #6
Moderator
yz44s avatar
En liten frys kostar lite drygt en tusenlapp.
Lägg samma summa på en större luftfritös (varmluftsugn) så har du allt.
Citera
2020-09-03, 04:14
  #7
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zagadochnyy
Jag letar bostad och såg en billig lägenhet på 1 rum och kokskåp. Jag läste mig till att kokskåp ska innebära att det endast finns två kokplattor, ett skåp för porslin, mini-kyl och liten vask - med andra ord - ingen frys eller ugn. Jag har varit inne i en lägenhet i samma hus på samma kvadrat med samma planlösning, var då hemma hos en kille men bara en gång så hann inte direkt se lägenheten så noga. Jag vill dock minnas att det var som ett litet kök, men att det ändå fanns ugn frys osv, men att det var integrerat i all-rummet. Innebär kokskåp alltid att det är ett campingkök?

Det är normalt ett trinettekök med överskåp och två täckande dörrar.

Typ så här:

https://www.buildor.se/media/catalog..._minik_k_3.jpg
Citera
2020-09-03, 17:58
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Det är normalt ett trinettekök med överskåp och två täckande dörrar.

Typ så här:

https://www.buildor.se/media/catalog..._minik_k_3.jpg

Precis, därav också namnet "kokskåp".
Citera
2020-09-03, 17:59
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadyCinderbottom
Det är omöjligt att veta. Finns det ingen beskrivning av lägenheten?
Har sett många olika varianter och en del har frys och en del inte och samma med ugn.

Tror det är sällan campingkök förekommer.

Jag har aldrig sett eller hört talas om kokskåp med ugn eller frys. Då är det ett pentry.
Citera
2020-09-03, 18:12
  #10
Medlem
LadyCinderbottoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akademian
Jag har aldrig sett eller hört talas om kokskåp med ugn eller frys. Då är det ett pentry.

Har en kompis som bor i ett rum med ett skåp som han öppnar och det är 2 plattor och en liten ugn, väldigt liten.
Frysen är en liten lucka ovanför den lilla kylen.
Men det kanske är pentry?
Eller kanske typ det som finns i husvagnar?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback