Citat:
Ursprungligen postat av
mangedif
Än har den inte ramlat ned och ej heller kunnat se den, kastat diverse saker med linor etc utan framgång. Kan maskinen klarat regnet efter 2 dygn tror ni?
Om inte kommer jag gå vidare och ta ett snack med markägaren om att få fälla trädet, måste få reda på om den sitter kvar där nu!
Vad heter drönarmodellen? Generellt är dom inte tåliga mot vatten. Regnvatten är åtminstone inte bräkt så motorerna bör klara sig hyfsat. Likaså skalet runt drönaren bör avvisat majoriteten av alla regndroppar.
Om jag säger så: Körde upp en billig 600-kr:s drönare i ett träd 15 meter upp. Jag fick leta bland löven under ett par dagar innan jag lokaliserade den. Sedan kastade jag mig trött med snören, stenar och kombination av det. Väldigt svårt träffa rätt. Fick göra flera 100 kast innan det blev rätt. Ner kom den oskadd.
En Mavic Mini (eller det var nog min 1000-krs:s drönare) gjorde jag samma med. Här fick jag använda den bekanta och hans kunskaper runt trästör och såg i änden, och utrustningen stege och sele. Den fick sitta i trädet över ett dygn innan jag hade organiserat nedplocket, som gick väldigt enkelt med rätt utrustning.
Är det en DJI så har dom funktionen att den kan blippa och blinka om det är batteri kvar. Då får du koppla upp drönaren med din kontroll och telefon, funktionen ligger under profile, sedan "find my drone".
Jag hade användning av den funktionen häromdagen. Vinden tog drönaren, blåste bort den över 500 meter in skogen, sedan landade den pga för lite batterinivå. Fick lokalisera den först genom kartfunktionen+GPS funktionen. Hade ingen anknytning mellan kontroll och drone först, vilket jag lyckades skapa genom att vandra planlöst i skogen ett tag och slå på och av handkontrollen. Sedan följde jag kartfunktionen mot drönaren. När jag sedan kunde se jag var i närheten, slog jag på ""starta flashing och beeping": Den låg vid en tuva 30 meter bort.