Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-31, 21:33
  #1
Medlem
Armadass avatar
Har kommit över en version"?" av chorizo i etern som jag är väldigt intresserad av att införskaffa.
https://www.caciqueinc.com/products/pork-chorizo/

Det går däremot inte att beställa till Sverige från den sidan och efter mycket intesiv googling har jag inte lyckats hitta en leverantör man kan köpa av i i landet.
Är det någon där ute som vet av någon hörnbutik eller liknande som har denna i disken? Skulle väldigt gärna vilja komma i kontakt med någon jag kan beställa detta av.
Citera
2020-08-31, 21:44
  #2
Medlem
OdCaBos avatar
Mexikansk chorizo är färs ja. Så fungerar många korvar i många kök, det är bara en praktiskt förpackad färdigkrydad köttfärs liksom som man förväntas klämma ut.

Faktiskt aldrig sett det i Sverige märkligt nog. Men typ https://www.latinamerikanska.se/ borde ha

Annars är det inte svårt att göra egen.
https://www.allrecipes.com/recipe/21...xican-chorizo/

Byt ut fläskkarrén mot fläskfärs och lite extra bacon-/sidfläskfett om du inte har köttkvarn.
Citera
2020-08-31, 22:04
  #3
Medlem
Jag brukar köpa rå chorizo på mataffär och den funkar bra som färs.
Citera
2020-08-31, 22:08
  #4
Medlem
Armadass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OdCaBo
Mexikansk chorizo är färs ja. Så fungerar många korvar i många kök, det är bara en praktiskt förpackad färdigkrydad köttfärs liksom som man förväntas klämma ut.

Faktiskt aldrig sett det i Sverige märkligt nog. Men typ https://www.latinamerikanska.se/ borde ha

Annars är det inte svårt att göra egen.
https://www.allrecipes.com/recipe/21...xican-chorizo/

Byt ut fläskkarrén mot fläskfärs och lite extra bacon-/sidfläskfett om du inte har köttkvarn.

Tack för tipset.
Hittade inget liknande i deras sortiment men skickade iväg ett mail för att kolla om det fanns möjlighet för dem att beställa.
Medveten om att jag kan göra egen. Det hade dock varit bekvämt att ha en 20-30 st av nöt, fläsk och kyckling i frysen för snabba bruk då jag mest kommer använda dem som smaksättare och jobbar alldeles för många timmar i nuläget för att stå alltför länge i köket.

Citat:
Ursprungligen postat av GnusMan
Jag brukar köpa rå chorizo på mataffär och den funkar bra som färs.

Syftar du på råkorvarna?
De fungerar utmärkt som smaksättare, tycker dock att de ger för mycket konsistens. Vet inte om jag gör något galet men får de att bli alldels för klumpiga oavsett tillagningsmetoder.
__________________
Senast redigerad av Armadas 2020-08-31 kl. 22:15.
Citera
2020-08-31, 23:58
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armadas
Har kommit över en version"?" av chorizo i etern som jag är väldigt intresserad av att införskaffa.
https://www.caciqueinc.com/products/pork-chorizo/

Det går däremot inte att beställa till Sverige från den sidan och efter mycket intesiv googling har jag inte lyckats hitta en leverantör man kan köpa av i i landet.
Är det någon där ute som vet av någon hörnbutik eller liknande som har denna i disken? Skulle väldigt gärna vilja komma i kontakt med någon jag kan beställa detta av.
Jag tycker att det är väldigt chansartat att köpa korvråvara, malet kött även om den skulle vara fryst. Och från andra sidan jordklotet. Du är inte säker på att köttet har hanterats på ett tillräckligt hygieniskt sätt. Eller har varit kylt hela resan, godset går ju på kyl/frys-kontainrar på oceangående fartyg. Och besättningen kan ju ha missat att kolla kylan i den aktuella kontainern. Fan vet.
Kryddor är inte alltid steriliserade innan de blandas i smeten.
Botulism är den sk korvförgiftningsbakterien, och rent livsfarlig.
EU har vissa minimikrav på kötthantering.
Tipset är att blanda din chorizo-färs själv, prova dig fram, till slut hittar du nog något som är acceptabelt.
Funderar du på att skaffa en egen köttkvarn med korvpip så köp en kraftig sådan.
En sådan som är säker att maskindiskas.
Gärna med ett par extra uppsättningar knivar ifall de blir slöa.
Enkla svaga köttkvarnar går bara sönder hela tiden.
Eller bara köp vanlig köttfärs och blanda in kryddor.

De två länder som ligger långt borta att köpa säkert kött ifrån är bland annat Australien och Nya Zealand, som har hög kvalitet på köttet, de ska ha någon slags särskild övervakning på att godset håller kvaliteten på hela resan.
Australien och Nya Zealand är mycket måna om att leverera bästa köttkvaliteten.
De exporterar nog mest får- och lamm-kött förstås till bla arabvärlden. Men det ska ha exporterats känguru-kött, kamel-kött, plus lite av varje.
Men du lär inte kunna köpa någon mindre kvantitet än en hel kylkontainer.
Bara transporten av en hel kylkontainer från Mexiko kommer nog att kosta dig 70000-90000 kronor på ett lastfartyg förstås. Flygfrakt är så dyrt att det knappt är lönt att ens skicka rysk kaviar med flyg.
PostNord har ju inga postbilar som är frysbilar ännu.

Tips är att du ringer/mejlar till tex ICA/COOP/DAGAB, de kan nog ta hem ett parti från en av dem godkänd tillverkare/leverantör. Men de skickar förstås inte ett hur litet parti som helst.
För riktigt länge sedan köpte några vänner till mig ett parti livsmedel från hotaheiti, men minsta ordern var typ en halv lastpall. Det blev skitdyrt men något udda att skryta om då. Idag finns det mesta nu överallt nuförtiden, typ. Så det är inte exotiskt längre precis.

Men det enklaste sättet att skaffa goda chorizo-korvar är att knalla omkring ute på stan och proväta alla korvmojar du hittar. Och sedan frågar du snällt om du får köpa en hel låda korvar istället. Du får ju betala bra förstås kontant ju, men det är enklare än att leta på nätet. Du kan ju få vad fan som helst när du beställt på nätet. Alltifrån sågspån till barksmulor i korven, hihi...

BTW: Ursäkta allt dravel om att beställa hela kylkontainrar, men det är inte så enkelt att beställa livsmedel från andra sidan Jorden precis.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback