• 1
  • 2
2020-08-30, 19:26
Medlem
Hej,

då jag börjat tjäna mina egna pengar nu så har jag börjat kolla på olika sätt att få dessa pengar att växa & det alternativ som står ut mest just nu är att köpa en bostadsrätt som jag sedan hyr ut i andra hand.

men min fråga är om det verkligen är ett smart val? om jag köper en lägenhet, kommer den hyran jag därefter kan ta ut att låta mig gå + - 0 (eller till o med en vinst?) med kostnader såsom ränta, amortering, avgift till brf, driftkostnader etc. eller kommer jag att förlora på en sådan affär?
Citera
2020-08-30, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av animal1642
Hej,

då jag börjat tjäna mina egna pengar nu så har jag börjat kolla på olika sätt att få dessa pengar att växa & det alternativ som står ut mest just nu är att köpa en bostadsrätt som jag sedan hyr ut i andra hand.

men min fråga är om det verkligen är ett smart val? om jag köper en lägenhet, kommer den hyran jag därefter kan ta ut att låta mig gå + - 0 (eller till o med en vinst?) med kostnader såsom ränta, amortering, avgift till brf, driftkostnader etc. eller kommer jag att förlora på en sådan affär?

Så gott som ingen förening kommer låta dig utan giltiga skäl, och definitivt inte direkt efter att du har köpt den
Citera
2020-08-30, 19:30
Medlem
Tarrous avatar
Inledningsvis, de flesta BR tillåter endast 2:a hands uthyrning om medlemmen ska t.ex. jobba utomlands eller provbo med partner.

Om du ändå hittar en förening som godkänner ditt upplägg behöver du fundera över lång- eller korttidsuthyrning. Olika arbetsinsats.

Skulle spontant föreslå att du börjar månadsspara i fonder istället (med låg avgift) och ser bostaden som en investering där du bor
Citera
2020-08-30, 19:32
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Hej,

Inte om du direkt hyr ut efter du köpt den. Kolla vad föreningen har för regler typ jag får bara ut till studenter.

Sen om din hyresgäst gör bort sig (typ spelar hög musik) så är det du som får ta smällen och får dåligt rykte.
Citera
2020-08-30, 19:32
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Hej,

Jag skulle inte köpa just nu annat än för att ha att bo i. Det pratas om att återinföra fastighetsskatten och det kommer sänka värdet på en sådan investering om så sker.

Och som andra har nämnt så kommer föreningen troligen inte tillåta upplägget.
Citera
2020-08-30, 19:37
Medlem
yz44s avatar
Du får inte inkludera amorteringen i beräkningen av eventuell hyra.

Efter att reglerna för privatuthyrning ändrades 2013 fick hyresvärden och hyresgästen mer frihet i att bestämma hyrans storlek. Men hyran ska ändå vara skälig och täcka dina driftskostnader och kapitalkostnaden för bostaden. Om du hyr ut din lägenhet möblerad kan du öka på hyran något som ersättning för möbelslitaget.

Hur stora dina driftskostnader är beror på dina faktiska kostnader, som avgifter till bostadsrättsföreningen, el, bredband och vatten. Kapitalkostnaden däremot är en schablonmässig uträkning på vad det kostar att ha ditt kapital bundet i bostaden. Din hyresgästs hyra ska inte påverkas av att du har lånat pengar till ett bolån för lägenheten.

För att räkna ut din kapitalkostnad utgår du från avkastningsräntan på bostadens marknadspris. Ett par procent över riksbankens referensränta anses vara en skälig avkastningsränta. Sedan tar du din bostadsrätts värde och gångrar med avkastningsräntan. Dela summan på 12 månader och lägg på månadsavgift och driftskostnader, och du har fått fram en skälig hyra.

Låt säga att fyra procent anses vara en skälig räntenivå. Om du då har en bostadsrätt som är värd 3 000 000 kronor, med en månadsavgift på 3 000 kronor och kostnader för el, tv, internet och telefoni på 1 500 kronor i månaden kan du ta en månadshyra på 14 500 kronor – ((3 000 000 * 0,04)/12) + 3000 + 1500 = 14 500.

Kom ihåg att det alltid är du som bostadsrättsinnehavare som har ansvar för lägenheten och hyran. Därför är det ofta en god idé att din hyresgäst betalar till dig, och att du sedan betalar räkningarna.
Citera
2020-08-30, 19:38
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Ska du hyra ut den får du köpa en sådan där speciell hotell-BRF som är till just för att hyra ut.
Citera
2020-08-30, 19:46
Medlem
Jag tycker det är SJUUUUUUUKT att man inte äger bostadsrätt. Folk köper lägenhet för t.om 10+ miljoner ändå äger dom inte.

Kolla ägarlägenhet. Det ska tydligen finnas i Sverige. Du kan göra om det till en zoo eller bordell (överdriver) men i princip kan du göra vad som helst och hyra ut till vem som helst. Det finns inte många ägarlägenheter och dom är dyrare dock
Citera
2020-08-30, 19:59
Medlem
Riddarhusets avatar
Köp en liten villa och hyr ut den.
Fem rum för 4.000 kr per månad.
240.000 kr per år.
Villa 3.000.000 kr.
Lån: 2.500.000 kr
Räntekostnad 2% = 50.000 kr
Totala övriga kostnader: 90.000 kr
Vinst: 100.000 kr
Du kan få en avkastning på totala kapitalet: 3%
På eget kapital: 20%
Plus värdestegring förstås.
Riskerna är låg uthyrningsgrad, skadegörelse och reparationer.
Kravet är att finna en marknad med framtida bostadsbrist där priserna ökar - inte i Överkalix alltså.
Är målgruppen företagare som vill ha ett bra boende istället för på hotell kan priserna vara högre.
Jag vet, gissar inte.
Mycket jobb dock där någon måste vara fastighetsskötare mot sänkt hyra t ex
Citera
2020-08-30, 20:02
Medlem
Säger som Helge här ovan, kolla på de nya BRFerna som skapats enbart för att hyras ut. Tror det bara finns i Stockholm än så länge dock men de blir säkert fler.

Finns en tråd om det som varit aktiv under sommaren.
Citera
2020-08-30, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErnstRosen
Säger som Helge här ovan, kolla på de nya BRFerna som skapats enbart för att hyras ut. Tror det bara finns i Stockholm än så länge dock men de blir säkert fler.

Finns en tråd om det som varit aktiv under sommaren.

du har möjligtvis ingen länk till den tråden?
Citera
2020-08-30, 20:09
Medlem
Citat:
du har möjligtvis ingen länk till den tråden?

Har inte gått igenom tråden så grundligt men jag tycker det är ett intressant system som underlättar för privatpersoner att investera i bostäder.

(FB) Köpa hotellrum som bostadsrätt och hyra ut

Har ingen aning om hur man gör en sån snygg namngiven länk dock.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in