• 1
  • 2
2020-08-30, 17:55
Hej,

Först och främst så undanber jag mig kommentarer såsom "skaffa inte kreditkort när du är så ung" etc. Jag har oerhört bra koll på min privatekonomi och har sedan jag föddes blivit påmind om pengars värde. Jag ser kreditkort som en möjlighet att helt enkelt skaffa bonuspoäng etc för saker jag ändå skulle köpa med ett vanligt bankkort.

Jag är ung, 20 år, och har ett ganska bra kapital och jobbar ca 70%. DOCK så kanske jag ska börja plugga inom 1 år, så vet inte riktigt hur detta skulle påverka eventuella möjligheter, kanske blir av med kortet då? Men nu till frågan. Har ni någon rekommendation på kreditkort som är bra för en person i min ålder och situation?

Jag har givetvis kollat runt lite och fastnat för följande kort:
- AMEX grönt
- Komplett bank
- remember flex

Dock så kräver ju några någon form av stabil inkomst etc, vet inte om jag skulle nå det för de flesta kort samt vad händer när jag börjar plugga? Ser egentligen bara att amex grönt inte kräver någon form av jättestabil inkomst.

Tips?
Citera
2020-08-30, 19:32
Medlem
yz44s avatar
Om du nu har så bra koll på din ekonomi som du påstår så behöver du inte något kreditkort.
Undvik att dra på dig kreditskulder som kan ta väldigt lång tid att bli av med och som snabbt kan öka.
Citera
2020-08-30, 19:53
Medlem
Jag har haft kreditkort sedan jag var 20 år och har inte betalt en enda krona i avgift, ränta etc. Har provat ett tjugotal olika.

Just nu kör jag Amex Blue Cashback, 1,25% tillbaka på alla köpt, gratis första 18 månaderna om du blir inbjuden. Detta kombinerar jag med Komplett Mastercard som ger 1 % tillbaka. Detta då Amex inte accepteras på alla ställen, dock har det blivit bättre och bättre senaste åren.

Vad kraven för ovanstående kreditkort är vet jag inte. Du får helt enkelt söka och se om du kan få ett.
Citera
2020-08-30, 20:06
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Jag har haft kreditkort sedan jag var 20 år och har inte betalt en enda krona i avgift, ränta etc. Har provat ett tjugotal olika.

Just nu kör jag Amex Blue Cashback, 1,25% tillbaka på alla köpt, gratis första 18 månaderna om du blir inbjuden. Detta kombinerar jag med Komplett Mastercard som ger 1 % tillbaka. Detta då Amex inte accepteras på alla ställen, dock har det blivit bättre och bättre senaste åren.

Vad kraven för ovanstående kreditkort är vet jag inte. Du får helt enkelt söka och se om du kan få ett.

Stort tack! Hur blir man inbjuden till Amex Blue cashback? Kreditkortet låter intressant. Dock kanske 420kr i året är lite för mycket. Vet inte.
Citera
2020-08-30, 20:07
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Om du nu har så bra koll på din ekonomi som du påstår så behöver du inte något kreditkort.
Undvik att dra på dig kreditskulder som kan ta väldigt lång tid att bli av med och som snabbt kan öka.

Men du, jag vill ju ha kreditkort för att samla på mig bonuspoäng etc etc från tidig ålder. Kommer aldrig dra på mig skulder. Nämnde detta i texten.
Citera
2020-08-30, 20:43
Medlem
mhns avatar
Komplett kreditkort är gratis så länge du betalar in krediten i tid, och ger minst 1% cashback, 4% om du handlar på komplett.se.
Citera
2020-08-30, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Hej,

Först och främst så undanber jag mig kommentarer såsom "skaffa inte kreditkort när du är så ung" etc. Jag har oerhört bra koll på min privatekonomi och har sedan jag föddes blivit påmind om pengars värde. Jag ser kreditkort som en möjlighet att helt enkelt skaffa bonuspoäng etc för saker jag ändå skulle köpa med ett vanligt bankkort.

Jag är ung, 20 år, och har ett ganska bra kapital och jobbar ca 70%. DOCK så kanske jag ska börja plugga inom 1 år, så vet inte riktigt hur detta skulle påverka eventuella möjligheter, kanske blir av med kortet då? Men nu till frågan. Har ni någon rekommendation på kreditkort som är bra för en person i min ålder och situation?

Jag har givetvis kollat runt lite och fastnat för följande kort:
- AMEX grönt
- Komplett bank
- remember flex

Dock så kräver ju några någon form av stabil inkomst etc, vet inte om jag skulle nå det för de flesta kort samt vad händer när jag börjar plugga? Ser egentligen bara att amex grönt inte kräver någon form av jättestabil inkomst.

Tips?

(FB) Bästa kreditkortet?
Citera
2020-08-30, 21:37
Citat:
Ursprungligen postat av mhn
Komplett kreditkort är gratis så länge du betalar in krediten i tid, och ger minst 1% cashback, 4% om du handlar på komplett.se.

Låter intressant. Kanske har några krav på stor inkomst dock?
Citera
2020-08-30, 21:40
Medlem
HarryManbacks avatar
Citat:
Låter intressant. Kanske har några krav på stor inkomst dock?

Nej, tror inte det.
Jag ansökte och fick kortet när jag jobbade 50% och gick på sjukpenning 50%.
Tjänar under medel.

Ansök och testa, tror du får det. Är själv nöjd med kortet.
Citera
2020-08-30, 21:50
Medlem
Om du har någorlunda intresse för kryptovalutor så rekommenderar jag crypto.com's kort.

Det kortet jag har så låser man just nu ca 1500 SEK i deras valuta (CRO) under 6 mån, kan anses riskabelt eftersom det är volatilt dock!
På kortet just nu får man 10% cashback på Lidl (Corona Promo) samt annars 2% på alla köp.
Dessutom 100% cashback på Spotify.
Nästa "nivå" av kortet ger 3% samt både 100% på Spotify och Netflix.

Du får all cashback i CRO vilket dock går utmärkt att växla tillbaka till EUR som används på kortet.

Jag satt och jämförde kreditkort men detta passade mig bäst, mycket beror säkert på att jag är intresserad dock!
PM'a om du vill ha en referrals länk (båda får $50) eller bara mer info, annars står allt på deras hemsida
Hade jag inte hittat CDC hade det nog blivit antingen Norwegian eller Komplett dock.

Edit: glömde tillägga att CDC kortet inte är ett kreditkort utan ett debitkort.
Senast redigerad av ath0 2020-08-30 kl. 21:52.
Citera
2020-08-30, 22:04
Medlem
Citat:
Stort tack! Hur blir man inbjuden till Amex Blue cashback? Kreditkortet låter intressant. Dock kanske 420kr i året är lite för mycket. Vet inte.
Du har blivit inbjuden
Citera
2020-08-30, 22:10
Citat:
Ursprungligen postat av Caelus
Du har blivit inbjuden

Tack!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera