2020-08-30, 03:04
Medlem
finns det något sätt att investera med bolånet och lägenheten som säkerheten.

med min inkomst och 240tkr i kontantinsats så får jag låna ca 1350tkr. Om jag lånar 1000tkr
och använder 260tkr till lån på huset som kostar 500tkr. och sen lånar jag 500tkr för att investera i aktier eller t.ex köpa en bil?

Eller säg att jag köpte ett hus för 500tkr som nu är värt 1000tkr. Går det att belåna det med bolån för att köpa t.ex aktier eller en bil.
Citera
2020-08-30, 05:52
Medlem
Gör det, det är skitsmart! Kan inte gå fel 😁
Citera
2020-08-30, 06:07
Medlem
Jarrros avatar
Tror inte det efftersom du belånar pengarna I huset och det är bankens garanti på om du inte kan betala ( huset måste vara värt pengarna, Teori 2 verkar mer troligt)
Citera
2020-08-30, 06:30
Medlem
tnems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afs123

med min inkomst och 240tkr i kontantinsats så får jag låna ca 1350tkr. Om jag lånar 1000tkr
och använder 260tkr till lån på huset som kostar 500tkr. och sen lånar jag 500tkr för att investera i aktier eller t.ex köpa en bil?

Eller säg att jag köpte ett hus för 500tkr som nu är värt 1000tkr. Går det att belåna det med bolån för att köpa t.ex aktier eller en bil.

Du får max låna 85% av värdet på huset. Så du kan aldrig ta mer bolån än 85% av husets värde.
Citera
2020-08-30, 07:54
Medlem
Citat:

Du får fråga runt helt enkelt. Finns säkert kreditgivare som inte frågar vad man ska ha pengarna till. Vi har ett tjänste- och upplevelsesamhälle där det ska snurra mycket pengar.
Men. För många är det mejdjör no-no att langa in huset på börsen. Du måste ha tak över huvudet, varför spekulera med det.
Investera överskott i stället, efter är du avsatt några månadslöner till buffert.
Citera
2020-08-30, 08:35
Medlem
Kaustis avatar
Citat:

Du kan ju glömma att få låna mer än du har täckning för, så alternativ ett kan du glömma.

Alternativ två bör du dock kunna komma undan med, men då behöver du som du nämner ha en "dold" värdeökning på huset redan. Däremot är det korkat att spekulera på börsen med sitt hus, men det är väl en annan fråga antar jag...
Citera
2020-08-30, 09:04
Medlem
warfighters avatar
Citat:

Äger du en lägenhet så kan du belåna den till en viss summa, vad du sedan väljer att använda pengarna är upp till dig. Du behöver inte be om lov eller förklara. Däremot kan du inte ta högre bolån än vad fastigheten är värderad till, även om du teoretiskt sett skulle bli beviljad ett högre lån utifrån din inkomst. Lånet är kopplat till fastigheten, och skulle du sluta betala så vill banken kunna sälja fastigheten och få tillbaka sina pengar.

Du kan absolut köpa en fastighet för 500k, låta den stiga i värde och sedan be om ett lån med den nya värderingen som säkerhet. Allt handlar om vad banken kan få om de säljer den.

Att göra som du säger, att ha både banklån och pengar du investerar samtidigt, är inget konstigt. Om alla småsparare som sitter på börsen skulle ha behövt betala tillbaka sina bolån innan de öppnade sitt första ISK så hade det inte blivit många kvar.
Citera
2020-09-18, 23:00
Medlem
y.ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Däremot är det korkat att spekulera på börsen med sitt hus, men det är väl en annan fråga antar jag...
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
För många är det mejdjör no-no att langa in huset på börsen. Du måste ha tak över huvudet, varför spekulera med det.

Så person A äger ett hus för 1 000 000 och har ett bolån på 500 000.

Person B äger ett hus för 1 000 000 och har ett bolån på 850 000 och aktiefonder för 350 000.

Hur mycket måste börsen sjunka innan Person B blir hemlös?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in