Citat:
Ursprungligen postat av
afs123
finns det något sätt att investera med bolånet och lägenheten som säkerheten.
med min inkomst och 240tkr i kontantinsats så får jag låna ca 1350tkr. Om jag lånar 1000tkr
och använder 260tkr till lån på huset som kostar 500tkr. och sen lånar jag 500tkr för att investera i aktier eller t.ex köpa en bil?
Eller säg att jag köpte ett hus för 500tkr som nu är värt 1000tkr. Går det att belåna det med bolån för att köpa t.ex aktier eller en bil.
Äger du en lägenhet så kan du belåna den till en viss summa, vad du sedan väljer att använda pengarna är upp till dig. Du behöver inte be om lov eller förklara. Däremot kan du inte ta högre bolån än vad fastigheten är värderad till, även om du teoretiskt sett skulle bli beviljad ett högre lån utifrån din inkomst. Lånet är kopplat till fastigheten, och skulle du sluta betala så vill banken kunna sälja fastigheten och få tillbaka sina pengar.
Du kan absolut köpa en fastighet för 500k, låta den stiga i värde och sedan be om ett lån med den nya värderingen som säkerhet. Allt handlar om vad banken kan få om de säljer den.
Att göra som du säger, att ha både banklån och pengar du investerar samtidigt, är inget konstigt. Om alla småsparare som sitter på börsen skulle ha behövt betala tillbaka sina bolån innan de öppnade sitt första ISK så hade det inte blivit många kvar.