• 1
  • 2
2020-08-29, 16:36
Ja säg att man tjänar ca 30.000 före skatt, du får ut 20.000kr ungefär efter skatt

Boedekostnad+försäkringar 6000kr
Matkostnad inklusive krogen ca 2500kr
Internet+TV+Mobil 1500kr
Kläder 500kr
Nöjen 1500kr
Bil och resor 2500kr
Omkostnader övrigt 1500kr
Sparande 2000kr

Utgifter per månad ca 18.000kr

Alltså har man ca 2000kr för övriga saker, lägg där till att det ofta kommer någon oväntad utgift.

Summa summarum så tror jag det är väldigt svårt att bli miljoner i Sverige idag, iaf om du lever som singel vilket dom flesta gör i dagens Sverige.

Dagens unga generation i Sverige kommer således inte bli miljonärer på vanligt jobb, dom får hoppas på arv. Lyckas man spara typ 30000 i månaden och aldrig åker utomlands så kanske det går. Men om 10 år kommer du troligen också behöva köpa nya vitvaror, bilar och andra elektroniska prylar.

Så lycka till att bli miljonär i Sverige, om det nu är detta man strävar mot.

Dom pengar du tjänar kommer troligen bara räcka till dina omkostnader eller tills din bil brakar ihop nästa gång eller tills du måste byta värmesystem i huset.

Jag tror det också är medvetet av marknaden att vi ej ska får ihop någon stor buffert utan vi ska ta lån till allt idag. En ungdom idag har knappt råd att flytta hemifrån eller köpa egen bostad.

Det är ganska sjukt hur mycket pengar vi behöver per person idag i Sverige.
Citera
2020-08-29, 16:43
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BerraSWE
Ja säg att man tjänar ca 30.000 före skatt, du får ut 20.000kr ungefär efter skatt

Internet+TV+Mobil 1500kr
Kläder 500kr
Nöjen 1500kr
Bil och resor 2500kr
Sparande 2000kr

Alltså har man ca 2000kr för övriga saker, lägg där till att det ofta kommer någon oväntad utgift.

Summa summarum så tror jag det är väldigt svårt att bli miljoner i Sverige idag, iaf om du lever som singel vilket dom flesta gör i dagens Sverige.

Dagens unga generation i Sverige kommer således inte bli miljonärer på vanligt jobb, dom får hoppas på arv. Lyckas man spara typ 30000 i månaden och aldrig åker utomlands så kanske det går. Men om 10 år kommer du troligen också behöva köpa nya vitvaror, bilar och andra elektroniska prylar.

Dom pengar du tjänar kommer troligen bara räcka till dina omkostnader eller tills din bil brakar ihop nästa gång eller tills du måste byta värmesystem i huset.

Jag tror det också är medvetet av marknaden att vi ej ska får ihop någon stor buffert utan vi ska ta lån till allt idag. En ungdom idag har knappt råd att flytta hemifrån eller köpa egen bostad.

Det är massor av kostnader där du kan dra ner på. TV, mobil och internet måste inte kosta 1500 per månad t ex.
Citera
2020-08-29, 16:48
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:

Dagens unga generation i Sverige kommer således inte bli miljonärer på vanligt jobb, dom får hoppas på arv.
Jag tror inte någon tror att det är lätt att bli miljonär vare sig genom daglönearbete eller fast anställning på kontor etc.

Däremot förstår jag inte varför du tror att det är svårare att bli det som singel. Min första miljon arbetade jag ihop just för att jag var singel och kunde arbeta hårt.
Citera
2020-08-29, 17:00
Medlem
DenFulaEkorrens avatar
Citat:

Internet+TV+Mobil 1500kr
Kläder 500kr
Nöjen 1500kr
Bil och resor 2500kr
Sparande 2000kr

Sluta spara, börja investera.
Att ta en 7-4 anställning försöka bli miljonär är inte speciellt genomtänkt.
Det går, men är långt ifrån optimalt.
Citera
2020-08-29, 17:08
Medlem
För det första är 30k före skatt snarare närmare 23k efter skatt för de flesta i landet. För det andra är det väl inte så konstigt att om man tjänar under medianlönen är det svårt att bli rik utan att leva snålt?
Citera
2020-08-29, 17:12
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
För det första är 30k före skatt snarare närmare 23k efter skatt för de flesta i landet. För det andra är det väl inte så konstigt att om man tjänar under medianlönen är det svårt att bli rik utan att leva snålt?
Hi det går
Citera
2020-08-29, 17:18
Medlem
Citat:

Internet+TV+Mobil 1500kr
Kläder 500kr
Nöjen 1500kr
Bil och resor 2500kr
Sparande 2000kr

Dagens (och morgondagens) miljonärer tänker inte som du, jobbar inte som du och spenderar inte som du.
Citera
2020-08-29, 17:33
Medlem
Självklart går det att bli rik utan att bo tillsammans med någon. Men om man väljer att inte lägga så mycket pengar på sparande så kommer det ju inte att gå. Det har ju bara med prioriteringar och göra. Jag vet ju inte alls hur din boendesituation ser ut men jag tycker i alla fall att du borde kunna dra ner på 6000 kr i månaden till åtminstone 5000 kr, förutsatt att du bor i en billig etta eller tvåa. Med försäkringar antar jag att du endast menar att du har hemförsäkring och ev. drulleförsäkring? Behöver ju absolut inte ha något annat.

Sen att lägga 1500 kr på internet, tv och mobil låter vansinnigt dyrt också om du har planer på att spara. Du får väl utan problem obegränsat normalfungerande internet för kanske 500 -600 kr i månaden (till telefon). Det kan du ju dela med hotspot till dina andra enheter. Och sen tv är ju ingen större kostnad förutom underhåll och ev. extrakanaler (kanske 200 - 300 kr där). Då kan du ju bara där spara kanske 600 - 800 kr.

Sen vad dina ''nöjen'' och ''omkostnader övrigt'' är för nåt vet jag inte. Men de borde ju också kunna kapas ner med någon tusenlapp. Då har du 4600 - 4800 kr i månaden (säg 4700 kr). Köp indexfonder för dessa pengar varje månad och med en ISK skatt på kanske 2,5%, inflation 2% och en genomsnittlig avkastning på 8% per år så kommer du med en nettoavkastning på 3,5% efter cirka 25 år kunna titulera dig mångmiljonär. 18 år om du dessutom har normal svensk skatt på dina 30.
Citera
2020-08-29, 17:57
Medlem
Handlar om uppoffringar vill du bli miljonär på en knegarlön ör det möjligt bo så billigt som möjligt antingen hyra rum eller bo i en etta.
Laga all mat hemma säljs bil och åk buss så ska du se att pengarna trillar in på sparkontot.
Citera
2020-08-29, 18:00
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Jag är singel och går plus cirka 8000 varje månad. Rik är väl en definitionsfråga, men man kan samla på sig rätt mycket ja.
Citera
2020-08-29, 18:05
Bannlyst
Bil och resor 2500 i månaden? Hur går detta ihop? Du kanske är ägare till en Aygo som är betalt kontant?

Och ja det är jävla dyrt att bo ensam men också befriande. Pengar är inte allt, livet kan ta slut när som helst. Kanske fundera på att köpa ett billigt hus på landet, det gjorde jag och bor bra och billigt i dag.
Citera
2020-08-29, 18:43
Medlem
-Mystics avatar
Beror på hur man definierar rik, men din omkostnader är väldigt höga om målet är att bli förmögen, det finns en massa kostnader som du kan dra ner på. Omkostnaderna i ditt exempel är dock väldigt stora, du kan lätt ta bort en tusenlapp på bostadskostnader, bil/resa och tele/internet/mobil-abonnemang. Fixar du att dra ner ytterligare några kostanader eller ökar dina intäkter genom löneförhöjning/extrajobb så borde du kunna spara 8000-9000, vilket blir ca 100 000 kr under ett år, kör du på det i några år så har du ett bra startkapital för investeringar.

Men nej, jag skulle inte påstå att gemene Svensson kan bli rik genom att arbete, visst om du har ett ytterst välbetalt jobb och låga omkostnader så går det väl an. Men högre löner brukar gå hand i hand med högre kostnader.

Du kan bli rik på två sätt, att investera, antagligen i en egen idéer genom att starta ett företag, eller i andras idéer genom en investering via t ex börsmarknaden.

Dock så behöver dom flesta av oss någon form av startkapital, då kan det vara bra att jobba hårt i några år samtidigt som att leva på små medel.

Förövrigt så skulle en lön på 30 000 innebära en inkomst på 23 000 i min kommun (utan medlemskap i kyrkan), bara där har du 3000 kr extra att spara.
Senast redigerad av -Mystic 2020-08-29 kl. 18:49.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in