Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2021-08-04, 00:05
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Tråden gällde väl antalet sålda Tesla?
- och inte vilken modell som säljer bäst för närvarande..

Sidan du länkar till visar att Volkswagen har sålt flest elbilar i år, inte tesla..

För övrigt, om vi nu ska fokusera på modeller och inte bilmärke, så ligger Renault ZOE på plats 3, inte dåligt!

Jo, men det har bara sålts Model 3 i Europa under året. Så riktigt bra försäljningsframgång för Tesla med den. Den överlägset populäraste elbilen i Europa!

Det är anmärkningsvärt att ID-bilarna (som är konstruerade för att vara rena elbilar) inte sålt bättre.

Tänkte du skulle bli lite glad för Zoe.
Citera
2021-08-04, 01:40
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Jo, men det har bara sålts Model 3 i Europa under året. Så riktigt bra försäljningsframgång för Tesla med den. Den överlägset populäraste elbilen i Europa!

Det är anmärkningsvärt att ID-bilarna (som är konstruerade för att vara rena elbilar) inte sålt bättre.

Tänkte du skulle bli lite glad för Zoe.

Tror nog att det är så att dels är Tesla de bästa elbilarna för många och dels är elbilar generellt väldigt dyra, så de som faktiskt har råd att skaffa elbil, har kanske även råd med en Tesla och väljer då den eftersom det är det bästa valet för de flesta.

För mig däremot så hade också Tesla varit första valet, men p.g.a. priset så går den bort och andra so Peugeot, Renault etc blir mer hållbara för mig. Som sagt, hade gärna valt Tesla men de siktar mer på höginkomstklassen i Sverige. I USA och Norge t.ex. så funkar dom för medelklass eftersom båda dessa länder har låga priser på Tesla, men Sverige ska ha höga priser och då blir det bara de med högst inkomster som får ta del av det. Sverige i ett nötskal. Man säger sig vurma för klimatet, men tillåter dessa monsterpriser på elbilar mendans norge helt tar bort skatten på elbilar så att de blir 25% billigare.

Sverige och Miljöpartiet är motståndare mot elbilar i mitt tycke
Citera
2021-08-04, 10:39
  #63
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Tror nog att det är så att dels är Tesla de bästa elbilarna för många och dels är elbilar generellt väldigt dyra, så de som faktiskt har råd att skaffa elbil, har kanske även råd med en Tesla och väljer då den eftersom det är det bästa valet för de flesta.

För mig däremot så hade också Tesla varit första valet, men p.g.a. priset så går den bort och andra so Peugeot, Renault etc blir mer hållbara för mig. Som sagt, hade gärna valt Tesla men de siktar mer på höginkomstklassen i Sverige. I USA och Norge t.ex. så funkar dom för medelklass eftersom båda dessa länder har låga priser på Tesla, men Sverige ska ha höga priser och då blir det bara de med högst inkomster som får ta del av det. Sverige i ett nötskal. Man säger sig vurma för klimatet, men tillåter dessa monsterpriser på elbilar mendans norge helt tar bort skatten på elbilar så att de blir 25% billigare.

Sverige och Miljöpartiet är motståndare mot elbilar i mitt tycke

Men herregud du får ju 70000 av Sverige. Det blir väl nåt i stil med vad norsken får.
Citera
2021-08-04, 11:10
  #64
Medlem
En anledning att det gick bra för Tesla var också att de tog ansvar för att bygga upp en infrastruktur så det går att köra runt och ladda bilen när det behövs.

Så frånsett att Tesla var och är dyr, så borde de tappa i takt med att fler tankstationer byggs upp och de tappar fördelen av sin egen uppbyggda infrastruktur.

Det är lite för mycket begärt att alla ska köpa en såpass dyr bil så vi får se positivt på trenden att det nu kommer billigare modeller.
Citera
2021-08-04, 11:27
  #65
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
En anledning att det gick bra för Tesla var också att de tog ansvar för att bygga upp en infrastruktur så det går att köra runt och ladda bilen när det behövs.

Så frånsett att Tesla var och är dyr, så borde de tappa i takt med att fler tankstationer byggs upp och de tappar fördelen av sin egen uppbyggda infrastruktur.

Det är lite för mycket begärt att alla ska köpa en såpass dyr bil så vi får se positivt på trenden att det nu kommer billigare modeller.

Att tänka på är att Tesla har dimensionerat delarna efter behov från början medan de gamla tillverkarna måste använda det de har på hyllan för tillverkning av deras fossilbilar.
De har ofta långa avtal med underleverantörer.

Det börjar komma fler elbilar som bara finns i elversion.
De gamla är ju ofta bara elektrifierade fossilbilar.
Citera
2021-08-04, 13:32
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Men herregud du får ju 70000 av Sverige. Det blir väl nåt i stil med vad norsken får.

Inte ens nära på dyra bilar. Räkna t.ex. vad 25% avdrag blir på säg 600 000 så inser du att det vore mycket bättre med momsfritt än ett fast belopp.
Citera
2021-08-04, 13:36
  #67
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Inte ens nära på dyra bilar. Räkna t.ex. vad 25% avdrag blir på säg 600 000 så inser du att det vore mycket bättre med momsfritt än ett fast belopp.

Jo, håller med helt. Den norska modellen är mycket större, och mer framgångsrik.

Förutom längden, är den just en av orsakerna till att det i Norge säljs ca. 50% BEV och i Sverige endast ca. 5%.
Citera
2021-08-04, 15:13
  #68
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtflash
Jo, håller med helt. Den norska modellen är mycket större, och mer framgångsrik.

Förutom längden, är den just en av orsakerna till att det i Norge säljs ca. 50% BEV och i Sverige endast ca. 5%.

Runt 12% hittills i år.

I Norge slipper de väl vägtullar också. Samt att bensinpriserna där är väl än högre än Sverige. Dessa två skulle gå att använda för att justera. De slår också bra för att få folk som kör mycket att byta.

Att get hundratusentals kronor till folk som köper lyxbilar är inte rimligt (jag är långt ifrån vänster men att ge jättesubventioner/avdrag till folk för lyxprodukter är inte smart) - en bil för runt miljonen skall väl köpas för att den är den bästa (t.ex Teslas ambition inte är att göra den bästa elbilen, det är att göra den bästa bilen). Det borde vara en pris-cap för att få subventionerna, samt eventuellt också minimikrav på t.ex räckvidd och Euro NCAP resultat el dyl för att få full subvention. För många halvanvändbara struntbilar som staten ger 70000 för, det allmännas pengar skall användas väl.
__________________
Senast redigerad av tokchi 2021-08-04 kl. 15:15. Anledning: skrivfel...
Citera
2021-08-04, 16:27
  #69
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tokchi
Runt 12% hittills i år.

I Norge slipper de väl vägtullar också. Samt att bensinpriserna där är väl än högre än Sverige. Dessa två skulle gå att använda för att justera. De slår också bra för att få folk som kör mycket att byta.

Att get hundratusentals kronor till folk som köper lyxbilar är inte rimligt (jag är långt ifrån vänster men att ge jättesubventioner/avdrag till folk för lyxprodukter är inte smart) - en bil för runt miljonen skall väl köpas för att den är den bästa (t.ex Teslas ambition inte är att göra den bästa elbilen, det är att göra den bästa bilen). Det borde vara en pris-cap för att få subventionerna, samt eventuellt också minimikrav på t.ex räckvidd och Euro NCAP resultat el dyl för att få full subvention. För många halvanvändbara struntbilar som staten ger 70000 för, det allmännas pengar skall användas väl.

Jag är för att sätta ett tak för subventioner eller bidrag så fort vi sätter ett tak på skatten också. Så länge som staten vill ta ut skatt på hela min lön så är det inte mer än rätt att jag får ta del av alla förmåner också. Så bara för att jag vill köpa en bil för en miljon så ska jag inte få mindre valuta för mina skattepengar.

Räcker med att de tar ut pensionsavgift på hela min lön men jag får tillgodoräkna mig mindre än hälften…
Citera
2021-08-05, 18:53
  #70
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tokchi
Runt 12% hittills i år.

I Norge slipper de väl vägtullar också. Samt att bensinpriserna där är väl än högre än Sverige. Dessa två skulle gå att använda för att justera. De slår också bra för att få folk som kör mycket att byta.

Att get hundratusentals kronor till folk som köper lyxbilar är inte rimligt (jag är långt ifrån vänster men att ge jättesubventioner/avdrag till folk för lyxprodukter är inte smart) - en bil för runt miljonen skall väl köpas för att den är den bästa (t.ex Teslas ambition inte är att göra den bästa elbilen, det är att göra den bästa bilen). Det borde vara en pris-cap för att få subventionerna, samt eventuellt också minimikrav på t.ex räckvidd och Euro NCAP resultat el dyl för att få full subvention. För många halvanvändbara struntbilar som staten ger 70000 för, det allmännas pengar skall användas väl.

Har inga problem med det. Det är vi bättre beställda medelklassen som har råd att gå i bräschen för utvecklingen, och det är bara positivt om staten är med och premierar de som gör det med lägre skatter och avgifter (det handlar alltså inte om subventioner eller bidrag).

I Norge så slipper elbilar inte bara moms, men även alla dyra importskatter de har. En fossilbil har nästan dubbla priset i Norge efter import.

Så elbilar i Norge är nästan halva priset mot vad de skulle kostat om de beskattats som fossilbilar.

Vilket är utmärkt. När mer än häften av alla bilar som säljs i Norge är elbilar, så visar detta på att omställningen är till för hela samhället (inte bara de rika). Också utmärkt.

Norge är verkligen ett föregångsland på området.
Citera
2021-08-06, 00:22
  #71
Medlem
PeterNosters avatar
Teslas $25000 Model 2 sägs redan vara på gång. Designad i Shanghai. De satte väl in 200000 ingenjörer.

Rykte alltså
https://electrek.co/2021/08/04/tesla...ations-timing/

En sak som kan ha ett samband med det:
https://electrek.co/2021/08/05/tesla...ade-batteries/

BYD-batterierna är av typ LFP så är billigare men den lägre kapaciteten kompenseras med "blade" tekniken.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback