• 1
  • 2
2020-08-28, 21:13
Medlem
https://www.stockholmdirekt.se/nyhet...Tytkg7FyJFz2Q/
Larm om stor bedrägerihärva i koloniförening

Alby koloniträdgårdsförening har i många år varit en idyllisk pärla. Nu vittnar flera medlemmar om det totalt motsatta.

Någon säger sig ha blivit lurad på pengar, en annan felaktigt uppsagd från sin stuga och någon har även blivit hotad och trakasserad.

En av medlemmarna är Jaffar Amini. Han är med i föreningens valberedning. För drygt två år sedan fick han tips om att kolonilotter och stugor hade sålts på ett felaktigt sätt. En stugägare ska ha sålt sin stuga för 20 000 kronor. Men när en ny medlem köpte stugan var priset 42 500 kronor. Inga kontrakt ska dock ha skrivits och summan betalades kontant till en annan medlems son. Var mellanskillnaden hamnade vet ingen, enligt Jaffar.

svindlats pengar för över 300 000 kronor

...den utpekade personen format en helt egen styrelse. Ledamöter som ifrågasatte kastades ut och ersattes med nya ledamöter som handplockades. Detta ska ha skett utan att övriga medlemmar informerades. Personen ska även ha försökt ändra i stadgarna, bland annat så det inte krävs extra årsmöten.

Den nya styrelsen valde då att polisanmäla ... slutade med handgemäng och ytterligare en polisanmälan.

Det var inget möte, det var direkta hot. Personen var där tillsammans med cirka 15 andra människor som inte har något att göra med koloniträdgårdsföreningen. De skrek att de skulle mörda oss och en person flög på mig, slog mig i ansiktet så jag skadade ögat. Folk som såg det här blev helt chockade och polisen kom till slut dit och grep mannen, säger Jaffar.

Ett flertal kolonistugeägare målar upp en samstämmig bild.

 Jag är orolig, rädd och har blivit hotad till livet.

Vet någon mer om detta?

Vem är den utpekade styrelsemedlemmen?
Citera
2020-08-28, 21:32
Medlem
D45Ks avatar
På den gamla goda tiden så skrev man en arg lapp. Jag tror att detta beror på alla våldsamma videospel.
Citera
2020-08-29, 02:00
Medlem
Jag minns den gamla goda tiden när man odlade växter, grödor och kryddor i kolonilotterna. Nu köper och säljer man lotter svart så det går hej vilt till. Allt som generar snabba cash ska kramas ur. Gäller antagligen främst i områden som Alby.
Citera
2020-08-29, 04:15
Bannlyst
Vad skall man säga? Alby , personen som träder fram i texten är inte Herr Andersson. Resten kan ni räkna ut själva. Mellanösten folket myglar och fifflar.
Citera
2020-08-29, 10:44
Medlem
EttKiloKapriss avatar
Den förre ordföranden, personen som beskrivs som värsta gangstern, har initialerna NP (föreningen skriver inte ut namnet pga polisanmälan tydligen). På ett ställe missar de dock frys och skriver "NP Pat*l", på en annan plats förekommer namnet Nil*sh (* är e) som mottagare av brev till ordföranden. Min gissning är därför att ge ordförandes namn är Nil*sh Pat*l.

Citat:
Rafid har även berättat att ordförande Den f.d. Ordföranden NP tillsammans med
kassör Vipool P och sekreterare Cristina M beslutar i alla ärenden utan samråd med
resten av styrelsen.

Kassören har en indiskt-pakistanskt förnamn och efternamn på P? Hmm.

En sidonotering: styrelsen och valberedningen är samtliga invandrare, inte ett svenskt man bland dem (möjligen kan sekreteraren som nämnts ovan vara svensk) men deras papper för de försöker få bort ordföranden och rast upp sina klagomål är ett under av svensk föreningslivsorhanisation. Jag får intrycket av medelålders och äldre mena-folk som bara vill odla blommor och grönsaker i lugn och ro och då kommer en jävel och börjat fiffla och då blir de upprörda.
Men de börjar inte slåss, utan de skriver rapporter och kallar till extra möten. Jag blir lite varm inombords.
Citera
2020-08-29, 10:48
Medlem
2n00b4Us avatar
Jag tycker det är synd att utvecklingen i Sverige har gått så långt att något som en koloniförening inte ens kan vara fria från mygel och hot.
Citera
2020-08-29, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EttKiloKapris
Den förre ordföranden, personen som beskrivs som värsta gangstern, har initialerna NP (föreningen skriver inte ut namnet pga polisanmälan tydligen). På ett ställe missar de dock frys och skriver "NP Pat*l", på en annan plats förekommer namnet Nil*sh (* är e) som mottagare av brev till ordföranden. Min gissning är därför att ge ordförandes namn är Nil*sh Pat*l.

Kassören har en indiskt-pakistanskt förnamn och efternamn på P? Hmm.

En sidonotering: styrelsen och valberedningen är samtliga invandrare, inte ett svenskt man bland dem (möjligen kan sekreteraren som nämnts ovan vara svensk) men deras papper för de försöker få bort ordföranden och rast upp sina klagomål är ett under av svensk föreningslivsorhanisation. Jag får intrycket av medelålders och äldre mena-folk som bara vill odla blommor och grönsaker i lugn och ro och då kommer en jävel och börjat fiffla och då blir de upprörda.
Men de börjar inte slåss, utan de skriver rapporter och kallar till extra möten. Jag blir lite varm inombords.

Tack för info. Är detta saker du hittade på nätet som du kan länka till, eller har du fått informationen på annat sätt?
Citera
2020-08-29, 14:37
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2n00b4U
Jag tycker det är synd att utvecklingen i Sverige har gått så långt att något som en koloniförening inte ens kan vara fria från mygel och hot.

Gick bättre förr då kolonilotter var små paradis som vårdades ömt. Sedan tar man in kaoskulturer som direkt ser möjligheter att mygla och tjäna pengar.
Citera
2020-08-29, 14:56
Medlem
EttKiloKapriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Tack för info. Är detta saker du hittade på nätet som du kan länka till, eller har du fått informationen på annat sätt?

Jag hittade den på deras hemsida som låg nere just då men Google hade cachat den. Nu verkar den vara uppe igen, https://albykoloni.se/

Det mest intressanta är pdfen "hela rapporten till medlemmar" men jag har inte kollat in hela sidan än. Jag sökte på NP och fann att det fanns en i Vårby som hade ett bolag med omsättning 0 kr.
Citera
2020-08-29, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Landsfiskalen
Jag minns den gamla goda tiden när man odlade växter, grödor och kryddor i kolonilotterna. Nu köper och säljer man lotter svart så det går hej vilt till. Allt som generar snabba cash ska kramas ur. Gäller antagligen främst i områden som Alby.

Den tiden jag bodde i alby såg jag många unga vuxna män som sprang fram o tillbaks mellan kolonilotterna man kan bara gissa vad dom gjorde där tror knappast dom odla potatis iallafall 😅
Citera
2020-08-30, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor
Den tiden jag bodde i alby såg jag många unga vuxna män som sprang fram o tillbaks mellan kolonilotterna man kan bara gissa vad dom gjorde där tror knappast dom odla potatis iallafall 😅

Kanske var nåt sånt här de odlade:
https://upload.wikimedia.org/wikiped...is_habitus.jpg
Citera
2020-08-30, 17:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trefemmor

Botkyrkabyggen hade ett projekt där man hade odlingslotter i på taken i miljonprogrammen, dom fick man stänga eftersom folk odlade Cannabis istället för morötter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in