https://www.stockholmdirekt.se/nyhet...Tytkg7FyJFz2Q/
Vet någon mer om detta?
Vem är den utpekade styrelsemedlemmen?
Larm om stor bedrägerihärva i koloniförening
Alby koloniträdgårdsförening har i många år varit en idyllisk pärla. Nu vittnar flera medlemmar om det totalt motsatta.
Någon säger sig ha blivit lurad på pengar, en annan felaktigt uppsagd från sin stuga och någon har även blivit hotad och trakasserad.
En av medlemmarna är Jaffar Amini. Han är med i föreningens valberedning. För drygt två år sedan fick han tips om att kolonilotter och stugor hade sålts på ett felaktigt sätt. En stugägare ska ha sålt sin stuga för 20 000 kronor. Men när en ny medlem köpte stugan var priset 42 500 kronor. Inga kontrakt ska dock ha skrivits och summan betalades kontant till en annan medlems son. Var mellanskillnaden hamnade vet ingen, enligt Jaffar.
svindlats pengar för över 300 000 kronor
...den utpekade personen format en helt egen styrelse. Ledamöter som ifrågasatte kastades ut och ersattes med nya ledamöter som handplockades. Detta ska ha skett utan att övriga medlemmar informerades. Personen ska även ha försökt ändra i stadgarna, bland annat så det inte krävs extra årsmöten.
Den nya styrelsen valde då att polisanmäla ... slutade med handgemäng och ytterligare en polisanmälan.
Det var inget möte, det var direkta hot. Personen var där tillsammans med cirka 15 andra människor som inte har något att göra med koloniträdgårdsföreningen. De skrek att de skulle mörda oss och en person flög på mig, slog mig i ansiktet så jag skadade ögat. Folk som såg det här blev helt chockade och polisen kom till slut dit och grep mannen, säger Jaffar.
Ett flertal kolonistugeägare målar upp en samstämmig bild.
Jag är orolig, rädd och har blivit hotad till livet.
Vet någon mer om detta?
Vem är den utpekade styrelsemedlemmen?