Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-28, 16:07
  #1
Medlem
Har haft en ovana /tics i snart 20 år. Är under 30. Aldrig gått mer än en vecka utan att göra saken. Kan man gå i terapi för att bota sånt? Har försökt att bli av med den på egen hand men det är omöjligt. Har försökt allt. Är KBT något bra? Terapi?
Citera
2020-08-28, 16:20
  #2
Medlem
Keyzs avatar
Du kommer aldrig ifrån det om du t.o.m måste be om hjälp utifrån.
Gör det inte så förbannad svårt för dig själv.
Bara sluta göra det och var sedan nöjd med ditt resultat.
Citera
2020-08-28, 16:27
  #3
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keyz
Du kommer aldrig ifrån det om du t.o.m måste be om hjälp utifrån.
Gör det inte så förbannad svårt för dig själv.
Bara sluta göra det och var sedan nöjd med ditt resultat.


Du måste tänka mer på tvångstankar va? Tics är ju ofta helt ofrivilliga grejer som man nästan registrerar först efter man gjort det?
Citera
2020-08-28, 17:22
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrueC
Du måste tänka mer på tvångstankar va? Tics är ju ofta helt ofrivilliga grejer som man nästan registrerar först efter man gjort det?
Ja så är det. Jag gör det utan att ens tänka på det sen blir jag arg på mig själv
Citera
2020-08-28, 17:55
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Har haft en ovana /tics i snart 20 år. Är under 30. Aldrig gått mer än en vecka utan att göra saken. Kan man gå i terapi för att bota sånt? Har försökt att bli av med den på egen hand men det är omöjligt. Har försökt allt. Är KBT något bra? Terapi?

Har du testat någon medicin? Jag har också en problematik som är av tics-karaktär och har blivit hjälpt av zyprexa. Som någon skrev ovan så är tics, tourettes och tvång ofta relaterat och då kan dopamin-reglerande mediciner som zyprexa, abilify, seroquel osv hjälpa.
Citera
2020-08-28, 18:04
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Har du testat någon medicin? Jag har också en problematik som är av tics-karaktär och har blivit hjälpt av zyprexa. Som någon skrev ovan så är tics, tourettes och tvång ofta relaterat och då kan dopamin-reglerande mediciner som zyprexa, abilify, seroquel osv hjälpa.
Jag gör mitt ticsande när jag har ångest och är nervös. Så seroquel kanske hjälper
Citera
2020-08-28, 18:04
  #7
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Har haft en ovana /tics i snart 20 år. Är under 30. Aldrig gått mer än en vecka utan att göra saken. Kan man gå i terapi för att bota sånt? Har försökt att bli av med den på egen hand men det är omöjligt. Har försökt allt. Är KBT något bra? Terapi?

Meditation.
Citera
2021-10-07, 15:54
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Har haft en ovana /tics i snart 20 år. Är under 30. Aldrig gått mer än en vecka utan att göra saken. Kan man gå i terapi för att bota sånt? Har försökt att bli av med den på egen hand men det är omöjligt. Har försökt allt. Är KBT något bra? Terapi?

Kan det dröja en hel vecka innan du gör ditt "ticS" är det inget tic, utan en läggning
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback