Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-27, 07:31
  #1
Medlem
Hur fungerar det om man har en ADHD-diagnos och söker till polis/brandman exempelvis.. Om man klarar alla tester och är fri från medicin är dessa uppgifter något dom har tillgång till? Tänker att det är ju sekretessbelagda uppgifter och inget man är skyldig att uppge? Eller hur fungerar det?
Citera
2020-08-27, 07:48
  #2
Medlem
HoppigGrodas avatar
Har hört att de kollar upp ens journal.

Jag känner inga med utredd ADHD som är brandmän eller poliser.
Citera
2020-08-27, 07:54
  #3
Medlem
Är väl inget man skyltar med kanske.

http://polistidningen.se/2017/04/anders-polis-med-adhd/ exempel på polis med adhd.
Citera
2020-08-27, 07:56
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1234ost
Hur fungerar det om man har en ADHD-diagnos och söker till polis/brandman exempelvis.. Om man klarar alla tester och är fri från medicin är dessa uppgifter något dom har tillgång till? Tänker att det är ju sekretessbelagda uppgifter och inget man är skyldig att uppge? Eller hur fungerar det?
Tror inte man får vara polis om man har adhd tyvärr. Har du diagnos på det eller? Såg du dessutom tagit droger innan. Det är nog inte heller så bra att du håller på med sådant om du ska bli polis.
__________________
Senast redigerad av Smultronettt 2020-08-27 kl. 07:58.
Citera
2020-08-27, 07:57
  #5
Medlem
GeleZachas avatar
Nej sekretessen omfattar även polisen, det är tänkt att man ska tala om själv för dem om man har någon diagnos (varför man nu skulle göra det). Är övertygad om att det finns många poliser med ADHD som döljer sin diagnos
Citera
2020-08-27, 10:08
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt
Tror inte man får vara polis om man har adhd tyvärr. Har du diagnos på det eller? Såg du dessutom tagit droger innan. Det är nog inte heller så bra att du håller på med sådant om du ska bli polis.


Nä det har jag inte. Men jag har länge misstänkt det och jag skulle mer än gärna göra en utredning. Ja, det stämmer. Men det ser jag som en erfarenhet! Jag är en hederlig människa som jag tror skulle göra sig lämplig som polis.
Citera
2020-08-27, 11:23
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GeleZacha
Nej sekretessen omfattar även polisen, det är tänkt att man ska tala om själv för dem om man har någon diagnos (varför man nu skulle göra det). Är övertygad om att det finns många poliser med ADHD som döljer sin diagnos


Säker på det?
Citera
2020-08-27, 11:35
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1234ost
Nä det har jag inte. Men jag har länge misstänkt det och jag skulle mer än gärna göra en utredning. Ja, det stämmer. Men det ser jag som en erfarenhet! Jag är en hederlig människa som jag tror skulle göra sig lämplig som polis.
Okej, men då har du ju inte diagnos på det iallafall. Polisen testar väl lämpligheten på folk som ansöker också. Ja jo, men jag vet inte vad de tycker om det. Det kanske inte är så bra ändå.
Citera
2020-08-27, 11:38
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt
Okej, men då har du ju inte diagnos på det iallafall. Polisen testar väl lämpligheten på folk som ansöker också. Ja jo, men jag vet inte vad de tycker om det. Det kanske inte är så bra ändå.

Nä så är det såklart. Men det är något som är historia nu. En diskussion för en annan dag. Håller på med massa förändringar i mitt liv och ett annat yrkesval är ett av dom.
Citera
2020-08-27, 14:27
  #10
Medlem
GeleZachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1234ost
Säker på det?
Säker på att sekretessen omfattar polisen? Ja det är jag, dock kan du få problem om det sedan på något vis uppmärksammas att du har en diagnos, typ om du knaprar medicin för det och du behöver förklara varför det syns tjack i blodet osv. Men så länge du inte käkar medicin så är det nog tvärlugnt om du håller tyst om det
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback