Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-26, 23:44
  #1
Medlem
I ett bra tag nu har folk försökt hacka konton kopplade till min e-postadress. De lyckades ta över Spotify ett par gånger tills jag bytte lösen till mailen och satte på tvåfaktorsautentisering. Sen dess har folk försökt komma åt konton kopplade till min Mail men aldrig lyckats. Idag ser jag att någon tagit sig in på mitt ps konto o bytt epostadress samt användarnamn och det här kontot är kopplat till ett av mina andra mailadresser o kan inte göra något åt saken förrän imorgon.

Min fråga är, vad kan jag göra åt saken för att förhindra dessa attacker? Verkar som någon slags måltavla då jag får väldigt ofta mail om lösenordsbyte till många olika typer av sidor och konton som jag har kopplat min Mail till. Båda mina e-postadresser har jag bytt lösen till samt lagt tvåfaktorsautentisering.
Citera
2020-08-26, 23:57
  #2
Medlem
poolos avatar
Se till att ha unikt lösenord till varje tjänst eller i alla fall de du bryr dig om. Orsaken att du är måltavla är för du har haft ett konto på någon sida/tjänst som har blivit hackad och läckt dina uppgifter. Mängder med folk laddar ner dessa dumpar och testar dom mot alla tänkbara tjänster.
Citera
2020-08-27, 00:09
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av poolo
Se till att ha unikt lösenord till varje tjänst eller i alla fall de du bryr dig om. Orsaken att du är måltavla är för du har haft ett konto på någon sida/tjänst som har blivit hackad och läckt dina uppgifter. Mängder med folk laddar ner dessa dumpar och testar dom mot alla tänkbara tjänster.

Och med unikt lösenord menar du då ett autogenererat med massa tecken och siffror eller olika lösenord för varje konto?
Citera
2020-08-27, 00:32
  #4
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suuup
Och med unikt lösenord menar du då ett autogenererat med massa tecken och siffror eller olika lösenord för varje konto?
Säkrast är att ha slumpgenererade tecken som du inte använder på något annat ställe.
6-8 tecken räcker rätt långt för att det ska ta lång tid att knäcka, om du använder slumpade lösenord med specialtecken, t.ex !.

Har du svårt att komma ihåg dessa skaffar du en lösenordshanterare, t.ex LastPass.
Citera
2020-08-27, 05:27
  #5
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suuup
Och med unikt lösenord menar du då ett autogenererat med massa tecken och siffror eller olika lösenord för varje konto?

Med unikt lösenord menas att inte återanvända samma lösenord till flera tjänster. Det här med specialtecken råder det lie delade uppfattningar. Enligt min mening är ett bra lösenord ett lösenord som är lätt för dig att komma ihåg men svårt för datorer att knäcka. Ex. ILove2Sleep&DrottningSilvia

Med allt Detta sagt är 2 factor authentication det absolut bästa skyddet du Kan ha för tillfället.
Citera
2020-08-27, 06:01
  #6
Medlem
Ravenboxs avatar
Jag tror främst på 3 olika alternativ;

1. Du har en keylogger på någon av dina enheter. Systemåterställningar samt Uppdateringar kan vara lösningen.

2. Du har anslutit dig till trådlösa nätverk vars ägare har stulit dina inloggningsuppgifter mm. eller så är ditt hemnätverks säkerhet äventyrat.
Se till att inte använda automatisk anslutning till betrodda nätverk på mobilen, se till att ha högsta möjliga wpa till hemnätverket.

3. Dina lösenord är på tok för enkla vilket allt som oftast innebär att dina övriga datorvanor är riskfaktorer.
Verktyg som Hashcat knullar hela SHA-familjen så se för Guds skull till att byta lösenorden regelbundet också, för det händer lite då och då att yahoo, facebook och dylikt utsätts för ”attentat” eller vad man skall kalla det, och det är bara en tidsfråga innan någon ha tillgång till ens konton.
Citera
2020-08-27, 06:20
  #7
Medlem
Redivivuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suuup
I ett bra tag nu har folk försökt hacka konton kopplade till min e-postadress. De lyckades ta över Spotify ett par gånger tills jag bytte lösen till mailen och satte på tvåfaktorsautentisering. Sen dess har folk försökt komma åt konton kopplade till min Mail men aldrig lyckats. Idag ser jag att någon tagit sig in på mitt ps konto o bytt epostadress samt användarnamn och det här kontot är kopplat till ett av mina andra mailadresser o kan inte göra något åt saken förrän imorgon.

Min fråga är, vad kan jag göra åt saken för att förhindra dessa attacker? Verkar som någon slags måltavla då jag får väldigt ofta mail om lösenordsbyte till många olika typer av sidor och konton som jag har kopplat min Mail till. Båda mina e-postadresser har jag bytt lösen till samt lagt tvåfaktorsautentisering.
Har du någon aning om någon slags eventuell motivbild till de här intrången? Själv har jag haft vissa problem med en gammal e-postadress (använder den ytterst sällan och har inga viktigheter kopplade till den) som jag hade ett för enkelt lösen till. Folk från Indonesien och Sydafrika och annat har hackat in sig en massa på den mailen, som de även tycks ha försökt använda för diverse inköp. Flera FB-konton och annat har skapats via den. Har såklart bytt lösen, rensat upp och ändrat inställningar så det där har upphört men spam fortsätter att inkomma i viss utsträckning. Generellt är det så att gamla användarfunktioner som skapades med relativt låg säkerhet idag är alltid i riskzonen för hackning. Ofta bra att radera och skapa nytt.
Citera
2020-08-27, 08:12
  #8
Medlem
Sök efter dina mailadresser på denna sidan om lösenorden blivit läckta någonstans;

https://haveibeenpwned.com/
Citera
2020-09-02, 07:25
  #9
Medlem
31G350125s avatar
Har du en gmail adress? Slå på 2 stegs verifyering. Kan dom ta över din e-post , då kan dom krascha ditt digitala liv hårt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback