Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-05-09, 11:40
  #1
Medlem
Pillevickens avatar
Jag har rökt i snart fem år (5-10cigg/dag) nu den senaste tiden har jag börjar hicka när jag drar i mig ett bloss.. varför blir det så här? Man känner sig som en liten smygrökare på nytt..
Citera
2006-05-09, 12:17
  #2
Medlem
Bultmans avatar
Jag är ingen vanerökare men kan röka ibland och då brukar jag få hicka om jag röker när det är kallt. Jag vet inte varför men så är det. Kanske det kan vara något liknande för dig.
Citera
2006-05-09, 13:27
  #3
Medlem
Vad är det?
Hicka (singultus)beror på ofrivillig sammandragning av mellangärdet som medför en snabb, djup inandning avbruten av en plötslig tillslutning av stämbanden. Det vill säga (på vanlig svenka), mellangärdet dras ihop och det gör att man snabbt tar ett djupt andetag som avbryts innan det är klart av stämbanden som stänger sig.

Farligt?
Vanlig hicka är helt och hållet ofarligt. Den kan uppkomma som en reflexartad händelse när man äter eller dricker snabbt och går över av sig själv. Men hicka kan även vara symptom på någon allvarligare sjukdom. Det kan vara en inflammation i bukhålan, lungsäcken eller i hjärtsäcken. vissa njursjukdomar kan också orsaka hicka, liksom sjukliga tillstånd innom det centrala nervsystemet eller hjärninflammation. Har man hicka ofta som håller i sig länge, bör man söka läkare.

Hickanfall?
det finns också något som heter hickanfall (singultus epidemicus). Det är en virusinfektion eller lindrig form av epidemisk hjärninflammation. Sjukdomen kommer plötsligt och ofta har man influensaliknande symptom innan. Man har en rytmisk hicka som kan vara uttröttande och och smärtsam. Man kan också få muskeldragningar i axlarna och i ryggen. Hickanfall går över efter 3- 7 dagar och går inte att behandla, mer än med lugnande medel.


Lite google sökning, skulle nog tippa på att det har nåt med "mellangärdet dras ihop och det gör att man snabbt tar ett djupt andetag som avbryts innan det är klart av stämbanden som stänger sig." Eftersom du andas in när du drar ner röken .
Citera
2006-05-09, 14:34
  #4
Medlem
Karembeus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillevicken
Jag har rökt i snart fem år (5-10cigg/dag) nu den senaste tiden har jag börjar hicka när jag drar i mig ett bloss.. varför blir det så här? Man känner sig som en liten smygrökare på nytt..

Har aldrig funderat på att sluta röka?!? Innan det händer mer saker än bara hicka menar jag...

För att bota din hicka så är det nog bara rökstopp som hjälper...

http://www.mydr.com.au/default.asp?article=2365

What are hiccups?
A hiccup (also called a hiccough) occurs when the diaphragm (the sheet of muscle separating the lungs from the abdomen) suddenly contracts, and the epiglottis (the flap of tissue at the back of the throat that closes the entrance to the voicebox and windpipe during swallowing) closes. The air being sucked in as the diaphragm contracts is stopped by the epiglottis, producing the characteristic sound. Hiccups are common but harmless, usually stopping after a few minutes. However, chronic hiccups that last days, months, or even years may indicate serious underlying disease.

What causes hiccups?
The cause of hiccups is unknown, but many experts attribute it to the stimulation of the nerves supplying the diaphragm. Factors that may trigger hiccups are:

eating too fast, especially hot and spicy food;
excessive alcohol consumption;
smoking;
stress.



Så inte nog med att rökning orsakar lungcancer, reumatism, hjärtinfarkt, stroke, impotens, KOL, blindhet, diabetes, högt blodtryck, kronisk bronkit, emfysem, astma, pulsåderbristningar, artärförträngningar i benen, nedsatt hörsel, plötslig spädbarnsdöd, missfall, strupcancer, munhålscancer, urinblåscancer, njurcancer, magsäckscancer, livmodercancer, livmoderhalscancer, bukspottkörtelcancer, tjocktarmscancer, magsår, Crohns sjukdom, fertilitetsnedsättningar, graviditetskomplikationer, ateroskleros...osv osv....det orsakar också hicka...
Citera
2006-05-09, 15:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu

Så inte nog med att rökning orsakar lungcancer, reumatism, hjärtinfarkt, stroke, impotens, KOL, blindhet, diabetes, högt blodtryck, kronisk bronkit, emfysem, astma, pulsåderbristningar, artärförträngningar i benen, nedsatt hörsel, plötslig spädbarnsdöd, missfall, strupcancer, munhålscancer, urinblåscancer, njurcancer, magsäckscancer, livmodercancer, livmoderhalscancer, bukspottkörtelcancer, tjocktarmscancer, magsår, Crohns sjukdom, fertilitetsnedsättningar, graviditetskomplikationer, ateroskleros...osv osv....det orsakar också hicka...


Off topic-

Tur man är kille då slipper jag livmodercancern och sånt skit antar jag :P. Bra då har man bara ett 20 tal andra sätt kvar att dö på! Nu minska ju risken för mig att dö inom rökning ytterligare, synd bara att jag inte rökte .
Citera
2013-09-19, 22:57
  #6
Medlem
bennes avatar
Det här har börjat hända mig på senaste tiden också. Väldigt lustigt
Citera
2013-09-21, 01:35
  #7
Medlem
Skomakar-antons avatar
Händer mig 9/10 gånger när jag precis ätit något.
Citera
2013-09-21, 01:58
  #8
Medlem
Blezzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spliffy
Off topic-

Tur man är kille då slipper jag livmodercancern och sånt skit antar jag :P. Bra då har man bara ett 20 tal andra sätt kvar att dö på! Nu minska ju risken för mig att dö inom rökning ytterligare, synd bara att jag inte rökte .

Visst är det många som dör av rökning men de flesta slutar när de får kol-diagnos. Min far har själv kol sen många år tillbaka och det är inget man vill leva med. Min faster har också precis fått lungcancer och min morbror dog av kol eftersom han inte slutade röka. Slutade själv röka för cirka 1 och en halv vecka sedan, mår redan prima. Rökte bara i cirka 1.5-2 år dock.. Känslan att inte längre få tryck i bröstet och inte bli andfådd hur lätt som helst är skönt. Vejpar e-cig numera så nikotin använder man ju fortfarande Vem kan klara sig utan det ?

Edit: Min faster slutade med rökning så fort hon fick reda på sin lungcancer.

Edit: Antar att detta är off-topic så ni får ursäkta, jag försöker inte få någon att sluta röka förresten. Finns mycket värre saker än att röka i livet. Take the bad with the good som man säger i Amerika.
Citera
2013-09-22, 20:03
  #9
Medlem
ChristerNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karembeu
....

Så inte nog med att rökning orsakar lungcancer, reumatism, hjärtinfarkt, stroke, impotens, KOL, blindhet, diabetes, högt blodtryck, kronisk bronkit, emfysem, astma, pulsåderbristningar, artärförträngningar i benen, nedsatt hörsel, plötslig spädbarnsdöd, missfall, strupcancer, munhålscancer, urinblåscancer, njurcancer, magsäckscancer, livmodercancer, livmoderhalscancer, bukspottkörtelcancer, tjocktarmscancer, magsår, Crohns sjukdom, fertilitetsnedsättningar, graviditetskomplikationer, ateroskleros...osv osv....det orsakar också hicka...

Bra argument. Det är intressant att fundera över det.
Det finns nog mycket mer man tror orsakas av rökning.

Men hur kan en enda sak orsaka så mycket?

Jag tror forskarna kan bevisa att rökning orsakar benbrott hos busungar. Alltså benbrott orsakas av rökning. Därför att busungar springer på farliga platser och smygröker, samt råka trilla och bryter benet. Medan de lydiga som inte smygröker inte så ofta bryter benet.
Alltså riskfaktorn tolkas som orsak.
Men detta är ju uppenbart fel. Enbart riskfaktorn bevisar inget orsakssamband och inte ens att det finns en orsak.
Epidemiologin kan ensamt endast starkt bevisa att det är skillnad mellan grupper.

Den enda vetenskapligt vettiga förklaringen är att riskfaktorn är en effekt av många risker. (Se signatur). Samt att man vantolkar riskfaktorn, som att det endast är orsakat av rökning.

Tyvärr är det inkompetenta hälsofascister som sprider propagandan och med vantolkningar skrämmer vettet ur hela västvärlden.
Men med en gnutta sunt bondförnuft kan man genomskåda dem.

Christer
Citera
2013-09-22, 23:01
  #10
Moderator
NewDeers avatar
Tobak --> M&H /mod
Citera
2015-01-02, 03:44
  #11
Medlem
Man blir lite nojig när man läser symptomerna på hickan, flickvännen har detta men det kommer bara när hon röker ibland men hon har även haft njurproblem sen hon var barn så känns lite nojigt om det kan vara bindande till detta! USCH!
Citera
2015-04-27, 01:58
  #12
Medlem
Får oftast det när jag är trött och tar en cigg. Vejpar för det mesta nu, händer ibland med elciggen också men inte alls lika ofta
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback