Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2020-08-29, 10:25
  #97
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinsessbakelse
I artikelns ingress står det med fetmarkerad stil att skolan har polisanmält händelsen. Att polisanmäla en händelse innebär knappast att inte bry sig eller sopa undan problemet i min värld men i din värld verkar det mesta vara högst oklart och otänkbart. Så att du missade den basala detaljen är förvisso inte speciellt förvånande.

Det är gulligt att du försöker vara arg och bestämd.

Om du dock har läst artikeln och flickans storebrors inlägg så är fullkomligt uppenbart att vinkeln är att "skolan inte bryr sig", det är knappast möjligt att undvika att förstå det.

Jag vet naturligtvis inte vad som hänt, men min känsla är att något inte stämmer och min gissning är att svaret ligger i det starka betonandet av etnicitet av ena parten och undvikandet av den andre.
Citera
2020-08-29, 10:35
  #98
Medlem
Prinsessbakelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Zombie-Host
Det är gulligt att du försöker vara arg och bestämd.

Om du dock har läst artikeln och flickans storebrors inlägg så är fullkomligt uppenbart att vinkeln är att "skolan inte bryr sig", det är knappast möjligt att undvika att förstå det.

Jag vet naturligtvis inte vad som hänt, men min känsla är att något inte stämmer och min gissning är att svaret ligger i det starka betonandet av etnicitet av ena parten och undvikandet av den andre.

Tycker du det är märkligt att det är en stark betoning på offrets etnicitet? Hela artikeln kretsar sig ju kring att offret blivit utsatt mot bakgrund av dennes etnicitet/hudfärg. Det är ju själva huvudpoängen.

Vad beträffar gärningsmannen så brukar inte media gå ut med namn och bild, speciellt inte när det rör sig om ärenden där det inte finns ett fällande domslut med i bilden. Vad gärningsmannen har för etnicitet är dessutom egalt då ingen i sammanhanget, så vitt jag förstått, påstått att det bara är vita elever som utsätter mörkhyade elever för rasism.
__________________
Senast redigerad av Prinsessbakelse 2020-08-29 kl. 10:44.
Citera
2020-08-29, 10:49
  #99
Medlem
The-Zombie-Hosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinsessbakelse
Vad beträffar själva gärningsmannen så brukar inte media gå ut med namn och bild, speciellt inte när det rör sig om ärenden där det inte finns ett fällande domslut med i bilden.

Men snälla, tror du någon förväntar sig att namn och bild skall publiceras i Aftonbladet på ett högstadiebarn som varit oförskämd i klassrummet? Alltså om någon kommer i framtiden googla på "straw man fallacy" så kommer de bli länkade till ditt inlägg.


Citat:
Ursprungligen postat av Prinsessbakelse
Vad gärningsmannen har för etnicitet är dessutom egalt då ingen, så vitt jag förstått, påstått att det bara är vita elever som utsätter mörkhyade elever för rasism.

Det har naturligtvis väldigt stor relevans, inte minst utifrån kontexten "Black Lives Matter" och föreställningen om vita som förtrycker svarta. Genom att utelämna gärningsmannens bakgrund skapas högst medvetet uppfattningen att det är en person från majoritetsbefolkningen som var ansvarig och att denna "attack" ses som ett symptom i omfattande förtryck av svarta från de vita. Man kan jämföra med hur tidningarna under många år skrev om allt större utsatthet för judar i Malmö med noggrant utelämnande av förövares bakgrund och motiv, och där jag personligen träffat flera högutbildade som fram tills för något år sedan genom att läsa DN var helt övertygade om att det rörde sig om svenska nazister.
Citera
2020-08-29, 11:14
  #100
Medlem
Quid pro quos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedX
Då en lärare var närvarande och händelsen polisanmälts av skolan tror jag att vi kan vara ganska säkra på att händelsen inte är påhittad.
Visst, man måste ju lita blint på vad någon obekant lärare påstår sig ha bevittnat.
Andelen hjärntvättade aktivister lär vara ganska hög inom den kategorin.
Citera
2020-08-30, 13:25
  #101
Medlem
Hood4lifes avatar
Klart barnen fattar. Människohandel på gång.
Citera
2023-12-23, 22:11
  #102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Stämmer detta verkligen? Detta måste isf vara något oerhört sällsynt i dagens svenska samhälle. Finns ens skolor kvar där svenska ungar kan säga såhär utan att bli ihjälslagna?

Eller, rör det sig om araber som hatar negrer, eller liknande scenario? Kommer det här att tystna tvärt när förövaren visar sig heta Achmed?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...t-under-mattan



Han var svensk och blev knivhuggen
Citera
2023-12-23, 22:16
  #103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av douglashatare
Han var svensk och blev knivhuggen

Berätta mer när och var?

Möjligt att det finns en tråd att htta med mer uppgifter.
Citera
2023-12-23, 22:29
  #104
Medlem
Svennejävel och andra ord hörde man ju ofta när man växte upp. Rasism går visst bara åt ena hållet.
Citera
2023-12-24, 10:35
  #105
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av douglashatare
Han var svensk och blev knivhuggen

Se där. Har du någon länk, eller namn på'n?
Citera
2023-12-24, 23:47
  #106
Avstängd
53280s avatar
En sak jag fundera över, vad hade den här familjen för skäl att bosätta sej i Sverige? Varför åker man inte hem till Afrika för?

Här har vi ett gäng hotten tottar som trängt sej in i Sverige kräver att Svenssson skall försörja dem med världens högsta skatter. Någon kallar en neger för neger, nu snyfta någon klan medlem ut i Aftonbladet om hur hemskt det är, nästa om KKK själv hade varit plats i Småland. Men den sitter en bondeförbundare som ordförande för kommunen. Centerpartiets rasism är väl dokumenterad.

"Som en nationell uppgift framstår den svenska folkstammens bevarande mot inblandning av mindervärdiga utländska raselement samt motverkandet av invandring till Sverige av icke önskvärda främlingar.
Folkmaterialets bevarande och stärkande är en livsfråga för vår nationella utveckling."

Utdrag ur Centerpartiet / Bondeförbundet partiprogram.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback