Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-08-26, 01:31
Medlem
Svartskäggs avatar
I går kväll tog jag ut två tvåhundralappar i bankomaten på Ica. Sen gick jag in och handlade för 117 kr. Jag betalade med en tjuga och en tvåhundring och skulle alltså få 103 kr tillbaka i växel.
När jag kom hem såg jag att jag bara hade en tvåhundring i plånboken, men ingen hundralapp. Jag mindes då att jag bara fick mynt tillbaka i affären, men ingen hundralapp.

Är det någon idé att gå dit och klaga? Jag kan ju inte bevisa något.
Citera
2020-08-26, 01:33
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartskägg
I går kväll tog jag ut två tvåhundralappar i bankomaten på Ica. Sen gick jag in och handlade för 117 kr. Jag betalade med en tjuga och en tvåhundring och skulle alltså få 103 kr tillbaka i växel.
När jag kom hem såg jag att jag bara hade en tvåhundring i plånboken, men ingen hundralapp. Jag mindes då att jag bara fick mynt tillbaka i affären, men ingen hundralapp.

Nej.
Citera
2020-08-26, 01:40
Medlem
Citat:

Kom att tänka på en gång samma sak hände mig på Fakta (Coops gamla lågpriskedja) när jag var (fattig) student för ca 25 år sedan. Men jag upptäckte det precis efter jag gått ut ur affären. Jag gick tillbaka och visade nog kvittot och att jag inte hade någon hundralapp i plånboken och fick rätt växel.
Citera
2020-08-26, 01:44
Medlem
f30malmos avatar
Jo, du kan prova, det går ju säkert att kolla om det funnits 100 kr för mycket i kassan.
Citera
2020-08-26, 03:34
Medlem
Nej, skit i det.
Nån annan gång får du 100 kr för mycket istället, så det brukar jämna ut sig.
Citera
2020-08-26, 04:06
Medlem
100spänn e ju ingenting.

De går dessutom runt nångång förlorar du och nångång vinner du.
tappade en tvåhundring en gång. Men har hittat en femhundring på nyårsafton i norge på marken och 40 euro i utlandet.
Dessutom slår kassörerna fel grönsak ibland som ofta är billigare.
Citera
2020-08-26, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jo, du kan prova, det går ju säkert att kolla om det funnits 100 kr för mycket i kassan.
Detta är rätt svar, rent strategiskt. Det skulle alltså kunna ge framgång att gå tillbaka.
En annan vits med att gå tillbaka och säga till är att du då har försökt. Du kanske får nej, men kan vila i att du åtminstone försökt. Det borde ge mer lugn än grubblerierna och grämandet du har just nu.
Citera
2020-08-26, 04:33
Medlem
KlappMungons avatar
Du kan absolut pröva att gå tillbaka till affären. Om nån blåst dig medvetet är du chanslös. Är det däremot ett rent misstag syns det att det var 100 spänn för mycket i kassan. Det är inget som kassören ser förrän kassan är räknad och inslagen i systemet. Det går inte att stoppa på sig hundringen själv då.

Det är inte alls osannolikt att det skett ett misstag om du komplicerat det hela med att lägga en tjuga extra. Alla kassörer är inte förståndshandikappade men det blir tilt i huvet på rätt många av dem när du krånglar till det med kvantfysik på det viset.
Citera
2020-08-26, 08:21
Medlem
ormbitens avatar
Använder inte alla Icabutiker ett cashguard-system så att det inte ska kunna bli fel...
Citera
2020-08-26, 08:45
Medlem
glajarns avatar
Citat:

Klart det är idé att klaga. Kan ju vara en kassörska som sätter sånt där i system och försöker lura folk och tar pengarna i egen ficka.
Jag fick för lite pengar tillbaka en gång och gick tillbaka men fick vänta tills dom hade räknat kassan och fick dom tillbaka. Så det går om man vill.
Citera
2020-08-26, 08:57
Medlem
Rasande-Roses avatar
Citat:

Det beror helt på vem handlaren är och hur väl han/hon vill hålla sig med kunderna.
Jobbade själv på ICA för antalet år sen med en vanlig manuell kassa och gav misstänkt fel växel vid ett tillfälle jag minns då det var mycket lång kö och jag var trött. Minns att killen jag då skulle ha gett fel blev sjötokig, handlaren var där och fick reda ut det då vi vanliga dödliga inte hade befogenhet att prova korrigera. Som jag förstått det så fick han inte växeln tillbaka han begärde. Hade jag varit handlare hade jag nog gett kunden pengarna han begärde då det även i det fallet var, så vitt jag minns, 100 kronor det gällde. Inte minst då det inte såg snyggt ut att handlaren stod och grälade med en kund i tio minuter mitt i en fullproppad butik.
Citera
2020-08-26, 12:05
Medlem
Svartskäggs avatar
Jag fick tillbaks pengarna idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
100spänn e ju ingenting.
Jag blir irriterad om jag blir lurad, oavsett hur litet beloppet är.
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Dessutom slår kassörerna fel grönsak ibland som ofta är billigare.
Jag tar oftast den billigaste sorten, så det blir dyrare när kassören slår fel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in