Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2020-08-25, 23:15
  #37
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gur
Då får du allt visa en källa på detta för jag hittar inget om det när jag googlade, tvivlar på att de gjort om lagen. Du menar alltså att avgasvärdena bilen ska klara är så höga att det var helt onödigt att biltillverkarna satte dit katalysatorer när gränsvärdet på avgasvärdena sänktes 1989 och kunderna i sin tur fick se prishöjningar på bilen och de som fick nedslag på detta bytte katt helt i onödan eftersom bilen ändå skulle klara värdena. En sliten motor renar ju knappast bättre nu än när den var ny.
Eftersom du tvunget vill ha en källa skall du få bilprovningen. Så här skriver de: "På bensindrivna bilar från årsmodell 1993 med totalvikt upp till 3 500 kg mäts koloxid och kolväten vid tomgång och vid förhöjd tomgång mäts koloxid och lambdavärde med en 4-gasmätare. På bensindrivna bilar äldre än årsmodell 1993 med totalvikt upp till 3 500 kg mäts endast koloxid."

Detta är alltså nya regler från 2018 som påverkar bilar mellan 1988 och 1992 års modeller.

https://www.bilprovningen.se/kundser...an-svarar.html
Citera
2020-09-20, 22:13
  #38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Det är co upp till 4.5 och hc lamnda och co2 mäts inte förrän årsmodell 93. Det är ju bra för dom som åker så "nya" bilar. Själv behöver mina bilar inte besiktigas mer
Konstigt då att de mätt på min bil från 91 varje år i 12 år..
Citera
2020-09-21, 09:28
  #39
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gur
Då får du allt visa en källa på detta för jag hittar inget om det när jag googlade, tvivlar på att de gjort om lagen. Du menar alltså att avgasvärdena bilen ska klara är så höga att det var helt onödigt att biltillverkarna satte dit katalysatorer när gränsvärdet på avgasvärdena sänktes 1989 och kunderna i sin tur fick se prishöjningar på bilen och de som fick nedslag på detta bytte katt helt i onödan eftersom bilen ändå skulle klara värdena. En sliten motor renar ju knappast bättre nu än när den var ny.
Det var väl inte onödigt, bilarna har ju i princip gått sin livslängd med låga utsläpp.
Citera
2020-09-21, 09:56
  #40
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gur
Konstigt då att de mätt på min bil från 91 varje år i 12 år..
Det finns fortfarande vissa mindre seriösa besiktningsaktörer som gör komplett avgaskontroll på bilar mellan 88-92. Om det verkligen händer dig nästa gång, så säg ifrån. Men om du plockar fram ditt senaste besiktningspapper och kollar, så kanske de bara hade mätt CO. Det är ju nya regler som är typ ett år gamla, kanske lite mer.
Citera
2020-09-21, 15:13
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Det finns fortfarande vissa mindre seriösa besiktningsaktörer som gör komplett avgaskontroll på bilar mellan 88-92. Om det verkligen händer dig nästa gång, så säg ifrån. Men om du plockar fram ditt senaste besiktningspapper och kollar, så kanske de bara hade mätt CO. Det är ju nya regler som är typ ett år gamla, kanske lite mer.
Nja jag är inte trogen något besiktningsföretag utan besiktar hos den jag får bäst erbjudande ifrån, så jag har alltså besiktigat hos olika företag varje år i stort sett och alla har gjort samma sak, besiktigade senast i Juni och på det protokollet har de fört in alla värden med gränsvärden inom parentes. Ofta har de också gnällt på att bilen ligger på gränsen när det gäller värdet vid förhöjd tomgång. Pga allt detta var jag skeptisk till skribenten som först förde detta på tal, men denne hänvisade ju sedan till en bilprovningssida också. Så nästa år om det nu blir att jag har bilen kvar och bestämt för att besiktiga den ska jag helt klart ifrågasätta och gnälla speciellt om gubben säger att förhöjd tomgång var precis på gränsen som i princip varenda en gnällt om i alla år, då ska jag ifrågasätta varför han ens testar förhöjd tomgång. Egentligen borde jag ju ha ifrågasatt redan varför de gnäller om på gränsen antingen är det godkänt eller också inte godkänt något mellanläge med nästan inte godkänt finns inte.
Citera
2020-09-21, 15:38
  #42
Medlem
Rost är ett helvete.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback