Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-23, 19:24
  #1
Medlem
Dempa19s avatar
Hur kan tråden liksom gå ner och sedan upp igen i symaskinen? Dessutom hur kan de bilda dessa komplexa mönster, man kan ställa in de på (exempelvis siggsagg m.m.)? Det här är frågor jag funderat på, ända sedan jag började med syslöjd i lågstadiet och den här sommaren har jag gett ämnet extra fokus—men jag har ändå inte lyckats komma fram till något. Plockade isär min symaskin nu i augusti, i ett försök att få svar, det ledde dock endast till att maskinen gick sönder och att jag behöver skaffa en ny. Kan någon hjälpa mig?
Citera
2020-08-23, 19:29
  #2
Medlem
Golden.Rations avatar
https://www.theatlantic.com/technolo...-a-gif/281403/
Citera
2020-08-23, 20:05
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dempa19
Hur kan tråden liksom gå ner och sedan upp igen i symaskinen? Dessutom hur kan de bilda dessa komplexa mönster, man kan ställa in de på (exempelvis siggsagg m.m.)? Det här är frågor jag funderat på, ända sedan jag började med syslöjd i lågstadiet och den här sommaren har jag gett ämnet extra fokus—men jag har ändå inte lyckats komma fram till något. Plockade isär min symaskin nu i augusti, i ett försök att få svar, det ledde dock endast till att maskinen gick sönder och att jag behöver skaffa en ny. Kan någon hjälpa mig?

Nålen är en urgammal uppfinning (typ hundratusen år eller mer).
Du vet väl att man har två trådar när man syr på en maskin.. Övertråden och undertråden.
Den övre tråden sticks ner genom tyget/skinnet och fångas på undersidan och dras runt om undertrådens spole. För att det inte ska bli en stor ögla finns en arm som drar åt tråden igen. Så har du fått ett stygn.
Om du skaffar en gammal trampsymaskin så får du en maskin som är enklare. Och bättre.
Citera
2020-08-23, 20:27
  #4
Medlem
Dempa19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Nålen är en urgammal uppfinning (typ hundratusen år eller mer).
Du vet väl att man har två trådar när man syr på en maskin.. Övertråden och undertråden.
Den övre tråden sticks ner genom tyget/skinnet och fångas på undersidan och dras runt om undertrådens spole. För att det inte ska bli en stor ögla finns en arm som drar åt tråden igen. Så har du fått ett stygn.
Om du skaffar en gammal trampsymaskin så får du en maskin som är enklare. Och bättre.

Det där med två trådar är jag högst medveten om. Dock kan jag inte förstå, hur trådarna kan komplettera varann så pass väl.
Citera
2020-08-23, 20:31
  #5
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dempa19
Det där med två trådar är jag högst medveten om. Dock kan jag inte förstå, hur trådarna kan komplettera varann så pass väl.
Du fick en länk tidigare. Se den. Här är en bild från nämnda länk:
https://cdn.theatlantic.com/assets/m...orks-98670.gif
Citera
2020-08-23, 20:35
  #6
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dempa19
Det där med två trådar är jag högst medveten om. Dock kan jag inte förstå, hur trådarna kan komplettera varann så pass väl.

Både övre och nedre tråd går på samma motor, de rör sig alltså lika snabbt. Den nedre följer bara farten på den övre som bestämmer mönstret. Mönstret är idag programmerat, coolare förr när man tex på en Electrolux bestämde det genom att byta ut en ratt på baksidan som styrde nålen mekaniskt genom att ha ett inpräntat mönster som gick i en loop. Lite som ett positiv.
Citera
2020-08-23, 20:51
  #7
Medlem
Dempa19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Du fick en länk tidigare. Se den. Här är en bild från nämnda länk:
https://cdn.theatlantic.com/assets/m...orks-98670.gif

Glömde helt bort att klicka på den—vilket man kanske borde gjort. Men, nu är frågan ställd och det blir nog inget mer med det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback