Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-05-08, 23:30
  #1
Medlem
tigertompas avatar
Jag såg nyss tv4 om sekterna sekt. Polymannen eller vad sekten nu hette. Jag har inget emot att vi har religionfrihet i vårt land, men den frågan jag funderade på är följande:

Skulle det gå att förbjuda sekter enligt lagstifningen vi har idag, och skulle det bara bra med en sådan här lag?

Man kan ju inte säga att deras tro är frivillig en bit in i sekten, men i början kanske deras tro är frivillig, men sedan är dom hjärntvättade. Men bryter man mot lagen om man förbjuder att vara med i en sekt. Med tanke på att vi har religionsfrihet instiftat grundlagen.

Först tänkte jag att man kanske kunde ta in det i skollagen att man inte får vara med i en sekt, men sen tyckte jag inte det var bra, eftersom det skulle leda till att deras kanal med omvärlden skulle stängas av helt.

Men är en sekt en tro då? Eftersom du inte styr dina egna tankar i en sekt. Går det att förbjuda sekter i vårt land utan att bryta mot religionsfriheten?
Citera
2006-05-09, 00:04
  #2
Medlem
fordonsförarens avatar
Jag anser inte att det är möjligt att förbjuda sekter med hänvisning till Föreningsfriheten som råder i Sverige. Enda gången det går att förbjuda en förening är när den är av militär art eller om den innebär förföljelse av viss ras eller etnicitet.
Den svenska föreningsfriheten är unik på så sätt att det är väldigt omfattande, mest i hela världen(?).

Möjligheten till att förbjuda sekter i lag ska för att vara giltig inte uppenbart strida mot grundlagen. Detta uppenbarhetsrekvisit tolkas snävt och domstolar visar vanligtvis en ovilja att ge sig in denna typen av frågor. Men ett rent förbud av en sekt strider enligt mig uppenbart mot föreningsfriheten och domstolarna skulle i så fall genom sin lagprövningsrätt tvingas bortse från förbudet.

För att komplicera det ytterligare så måste Europakonventionen också tas med ekvationen.
Citera
2006-05-09, 00:12
  #3
Medlem
requiem_s avatar
Om någon är så oskicklig att de lyckas bli hjärntvättade av en sekt så är det ju deras eget fel. Precis som när folk blir drogmissbrukare, alkholmissbrukare, spelmissbrukare eller vad annan skit som helst så är det individens val från början.
Staten skall inte pyssla med att ingripa i idioters liv av den enda anledningen att de är idioter.
Citera
2006-05-09, 00:41
  #4
Medlem
quarks avatar
Ofta är sekter ut efter medlemmarnas pengar. Då finns det lagrum i bestämmelser mot ocker:
Citat:
Brottsbalken, nionde kapitlet:

5 § Den som vid avtal eller någon annan rättshandling begagnar sig av någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år.
Lag (1986:123).

Siw Perssons väninna Therese Angelique Edehall (se denna tråd) dömdes för grovt ocker även i hovrätten:
Citat:
Det grova ockret har kvinnan utsatt den 18-åriga sonen för. Under en åtta månaders period tog sonen ut i stort sett hela sitt sparkapital på över 200000 kronor. Pengarna överlämnade han till den 58-åriga kvinnan. Under rättegången har sonen berättat att han var helt i kvinnans våld och gjorde precis som hon sa. Hovrätten anser att kvinnan utnyttjat den djupa beroendeställning sonen hamnade i och anser att hennes agerande vittnar om hänsynslöshet. Hon döms därför för grovt ocker, men inte för hela summan utan bara för 100000 kronor.

...
Advokat Tom Peyron som företräder sonen i familjen är nöjd med domen.
- Utgången är mycket glädjande. Men jag undrar om utgången blivit likadan utan Knutbymålet. Jag tror att domstolarna har fått upp ögonen för att det finns påverkan som är mycket speciell, säger Tom Peyron.
http://hd.se/inrikes/2005/06/10/siw_...a_doemdes_till

Högsta Domstolen tog inte upp fallet.

Men det krävs nästan att det finns avhoppare som målsägande.
Citera
2013-09-03, 16:28
  #5
Medlem
BUMPar tråden så här några år senare...
Siw Perssons väninna har tydligen lämnat anstalten och härjar numera i kommentrasfälten på Dagens Juridik. Med en svenska som skulle få en svensklärare att begå självmord och ett ordflöde endast möjlig en rättshaverist med ett brinnande förakt mot rättsstaten.
Just det - meningsbyggnaden är rätt unik. Utan skiljetecken och ordföljd som förvånar så det är svårläst värre och totalt snömos.

Exempel:
http://www.dagensjuridik.se/2013/08/...#comment-22626

http://www.dagensjuridik.se/2013/09/...sk-tillvitelse
Citera
2014-01-11, 23:40
  #6
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tigertompa
Jag såg nyss tv4 om sekterna sekt. Polymannen eller vad sekten nu hette. Jag har inget emot att vi har religionfrihet i vårt land, men den frågan jag funderade på är följande:

Skulle det gå att förbjuda sekter enligt lagstifningen vi har idag, och skulle det bara bra med en sådan här lag?

Man kan ju inte säga att deras tro är frivillig en bit in i sekten, men i början kanske deras tro är frivillig, men sedan är dom hjärntvättade. Men bryter man mot lagen om man förbjuder att vara med i en sekt. Med tanke på att vi har religionsfrihet instiftat grundlagen.

Först tänkte jag att man kanske kunde ta in det i skollagen att man inte får vara med i en sekt, men sen tyckte jag inte det var bra, eftersom det skulle leda till att deras kanal med omvärlden skulle stängas av helt.

Men är en sekt en tro då? Eftersom du inte styr dina egna tankar i en sekt. Går det att förbjuda sekter i vårt land utan att bryta mot religionsfriheten?

BUMPar tråden för skoj skull.

Det skulle bli väldigt svårt att förbjuda sekter, för det första finns ju ingen organisation som skulle erkänna att de var sekteristiska. Dessutom behöver det ju inte varit en sekt från början, utan något som utvecklat sig till det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback