Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-21, 20:13
  #1
Medlem
Fick en smärre chock idag, när jag skulle ta upp ett plagg från golvet och där trillade ut 10-15 "larver" ur det.

Har inte lyckats hitta den genom google, eller med hjälp av anticimex skadedjurs-identifierare.

"djuret" i fråga är knappt 1 cm långt, brunt och ungefär tjock som ett sugrör, kanske lite tunnare. Ser ut ungefär som en bajskorv från ett marsvin, om ni nu vet hur sådana ser ut. Dom rör sig inte ur fläcken, men jag provade att krossa en, och det är tveklöst en insekt, möjligtvis en kokong av något slag.

Någon som vet vad detta är, och i så fall hur jag blir av med/förbygger deras fortsatta boende i ina kläder.

tack
2020-08-21, 20:15
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lookinfly
Fick en smärre chock idag, när jag skulle ta upp ett plagg från golvet och där trillade ut 10-15 "larver" ur det.

Har inte lyckats hitta den genom google, eller med hjälp av anticimex skadedjurs-identifierare.

"djuret" i fråga är knappt 1 cm långt, brunt och ungefär tjock som ett sugrör, kanske lite tunnare. Ser ut ungefär som en bajskorv från ett marsvin, om ni nu vet hur sådana ser ut. Dom rör sig inte ur fläcken, men jag provade att krossa en, och det är tveklöst en insekt, möjligtvis en kokong av något slag.

Någon som vet vad detta är, och i så fall hur jag blir av med/förbygger deras fortsatta boende i ina kläder.

tack

Pälsängerlarv

http://palsangrar.se/sample-page/pal...ill-skalbagge/
2020-08-21, 20:17
  #3
Medlem
Nej, så ser dom inte ut, inte ett dugghåriga. utsidan påminner mer om en gråsugga med fler hårda "sektioner"

Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Pälsängerlarv

http://palsangrar.se/sample-page/pal...ill-skalbagge/
2020-08-21, 20:19
  #4
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Pälsängrar, de lämnar sitt skal.
2020-08-21, 20:30
  #5
Medlem
Likmaskar? Vita puppor och bruna små bajskorvar?
Sök på Google efter bilder och jämför.
2020-08-21, 20:33
  #6
Medlem
Captinheros avatar
Kan kanske vara en motfjäril kan komma i typ gammal mat mjöl etc
2020-08-21, 20:41
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookinfly
Nej, så ser dom inte ut, inte ett dugghåriga. utsidan påminner mer om en gråsugga med fler hårda "sektioner"

Fler bilder på ängrar

http://www.entomologi.se/hexapoda/co...skaengrar.html

Annars testa Skadedjurskollen

https://www.anticimex.com/sv-se/skad...era-skadedjur/
2020-08-21, 22:39
  #8
Medlem
Låter som puppor med fluglarver
2020-08-22, 00:16
  #9
Medlem
calle555s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookinfly
"djuret" i fråga är knappt 1 cm långt, brunt och ungefär tjock som ett sugrör, kanske lite tunnare. Ser ut ungefär som en bajskorv från ett marsvin, om ni nu vet hur sådana ser ut. Dom rör sig inte ur fläcken, men jag provade att krossa en, och det är tveklöst en insekt, möjligtvis en kokong av något slag.

Även jag har pälsängerlarver / -puppor som första gissning, men om du vill ha en sak till att jämföra med så tag en titt på de kokonger som klädmalens larver spinner.
2020-08-22, 05:07
  #10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookinfly
Fick en smärre chock idag, när jag skulle ta upp ett plagg från golvet och där trillade ut 10-15 "larver" ur det.

Har inte lyckats hitta den genom google, eller med hjälp av anticimex skadedjurs-identifierare.

"djuret" i fråga är knappt 1 cm långt, brunt och ungefär tjock som ett sugrör, kanske lite tunnare. Ser ut ungefär som en bajskorv från ett marsvin, om ni nu vet hur sådana ser ut. Dom rör sig inte ur fläcken, men jag provade att krossa en, och det är tveklöst en insekt, möjligtvis en kokong av något slag.

Någon som vet vad detta är, och i så fall hur jag blir av med/förbygger deras fortsatta boende i ina kläder.

tack

(FB) Stora tråden för identifiering av insekter, däggdjur, fåglar, växter etc. (/Mod)
2020-09-20, 17:04
  #11
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
(FB) Stora tråden för identifiering av insekter, däggdjur, fåglar, växter etc. (/Mod)

Japp, lås på.

//Mod

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback