Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 7
  • 8
2020-08-21, 16:17
  #85
Medlem
klfklfs avatar
Enligt min erfarenhet så skall inte ersättningen för skadan vara mer än vad värdeminskningen har blivit på fordonet, annat vore orimligt. Det skall inte vara en vinstaffär att få saker skadade.

Det faktumet att hyrfirman har hyrt ut bilen samt inte tänker byta instrumentpanelen direkt talar för att de inte är lidande utav skadan och vi försäljning senare kommer inte skadan att sänka bilvärdet med 30 000kr.
Citera
2020-08-21, 17:13
  #86
Medlem
Dilkingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klfklf
Enligt min erfarenhet så skall inte ersättningen för skadan vara mer än vad värdeminskningen har blivit på fordonet, annat vore orimligt. Det skall inte vara en vinstaffär att få saker skadade.

Det faktumet att hyrfirman har hyrt ut bilen samt inte tänker byta instrumentpanelen direkt talar för att de inte är lidande utav skadan och vi försäljning senare kommer inte skadan att sänka bilvärdet med 30 000kr.

Då skulle ni läst avtalet innan
Citera
2020-08-21, 21:04
  #87
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dilkington
Neka ersättning ja, men de tar det inte till rätten.

Vilket betyder att du står med hela bilens värde att ersätta, istället för att ersätta 30K för en panel. Vilket var exakt det jag skrev. Hurvida polisen tar upp anmälningen som försäkringsbolaget eventuellt gör är ju en helt annan femma. Ett lagbrott har begåtts, risken att dömas för det lagbrottet lämnar jag där hän.
Citera
2020-08-21, 22:43
  #88
Medlem
Dilkingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Vilket betyder att du står med hela bilens värde att ersätta, istället för att ersätta 30K för en panel. Vilket var exakt det jag skrev. Hurvida polisen tar upp anmälningen som försäkringsbolaget eventuellt gör är ju en helt annan femma. Ett lagbrott har begåtts, risken att dömas för det lagbrottet lämnar jag där hän.

Tror vi pratar förbi varandra. Jag syftade på försäkringsbedrägerier.
Citera
2020-08-21, 23:07
  #89
Medlem
bjornebarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dilkington
Då skulle ni läst avtalet innan

Fast att avtalet säger att bilen skall återlämnas i exakt samma skick som den upphämtades i betyder ju inte att det är ett giltigt avtalsvillkor. Nu vet jag inte vad det finns för praxis eller så vad gäller biluthyrning, men om vi tex tar lägenhetsuthyrning så brukar det också stå i avtalet att lägenheten skall återlämnas i det skick den var i. Men juridiskt sett så får uthyraren tåla vad som anses vara normalt slitage (huruvida TS skada kan räknas som normalt slitage eller inte har jag ingen åsikt om). Vidare så får inte uthyraren full ersättning för skador som ligger utanför normalt slitage. Om du tex repar din keramikhäll, så räknas schablonbelopp av från nypriset baserat på hur gammal hällen var, oavsett hur fin den var innan du repade den.

Om vi tar keramikhällen som exempel. Efter att den har repats så har hyresvärden tre alternativ:
* Låta den vara som den är, den fungerar ju ändå
* Reparera den
* Byta ut den mot en ny

Reparera en glashäll är möjligt, men, i regel så är det väldigt dyrt. varför det är klart billigare att byta ut den mot en ny. Därför kan hyresvärden bara kräva hyresgästen på ersättning för en ny glashäll (minus avräkning för dess ålder), och inte för dubbla priset eller vad det skulle kosta att få den reparerad.

I det här faller är det ju egentligen ganska liknande. Biluthyraren (som dock visserligen regleras av sitt leasingavtal) kan välja att kräva ersättning för den rent ekonomiska skadan, vilket motsvarar värdeminskningen på bilen (eller vad de nu får betala till leasingföretaget), alternativt kräva ersättning för att återställa bilen till ursprungligt skick. Som sagt, jag kan inga detaljer om hur det här fungerar med biluthyrning, men jag ser ändå en hel del likheter med uthyrning av andra saker där det finns begränsningar i hur mycket ersättning man som uthyrare kan få, och därför skriver jag av intresse...
Citera
  • 7
  • 8

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback