• 1
  • 2
2020-08-18, 23:12
Trådstarten är avgörande eftersom den sätter tonen och ramarna för diskussionen (ffa vad som är OT). Därför tänkte jag starta en tråd om detta, i ett försök att bidra till kvaliteten på forumet.

Vad är en bra trådstart på FB filosofiforum? Hur bör den utformas och formuleras?
Citera
2020-08-18, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alkazam
Trådstarten är avgörande eftersom den sätter tonen och ramarna för diskussionen (ffa vad som är OT). Därför tänkte jag starta en tråd om detta, i ett försök att bidra till kvaliteten på forumet.

Vad är en bra trådstart på FB filosofiforum? Hur bör den utformas och formuleras?

Med en filosofisk fråga. God sed är även att TS börjar med att skriva deras tankar och argument. Logik, kritik och öppetsinne, inga bestämda svar på förhand, var öppen för att frågan kan ha många eller inget svar.
Citera
2020-08-19, 10:34
Medlem
starke_adolfs avatar
Några förslag:
  • Avgränsa diskussionämnet så mycket det går.
  • Skriv en rubrik som är det exakta diskussionämnet. Är ämnet en fråga är med fördel även rubriken denna fråga.
  • Var alltid explicit med vad du menar och vad du syftar på.
  • Gör så små tankesteg som möjligt från en mening till en annan.
  • Förklara allting som du själv tycker är självklart och varför det är självklart.
Notera dock att det inte bara finns en typ av trådstart som är bra. Det är inte ett kriterie att göra på ett särskilt sätt.
Citera
2020-08-19, 23:23
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Några förslag:
  • Avgränsa diskussionämnet så mycket det går.
  • Skriv en rubrik som är det exakta diskussionämnet. Är ämnet en fråga är med fördel även rubriken denna fråga.
  • Var alltid explicit med vad du menar och vad du syftar på.
  • Gör så små tankesteg som möjligt från en mening till en annan.
  • Förklara allting som du själv tycker är självklart och varför det är självklart.
Notera dock att det inte bara finns en typ av trådstart som är bra. Det är inte ett kriterie att göra på ett särskilt sätt.

Bra punkter. Jag håller med om att det kan finnas många olika typer av trådar. Exempelvis:
  • breda trådar såsom samlingstråden om fri vilja där alla fritt kan formulera sin syn på frågan
  • nischade trådar som bygger på specifika förkunskaper, t.ex. att man är bekant med vissa texter, såsom diskussioner om enskilda filosofiska verk
  • debattrådar med syfte att underhålla — filosofiska fajter som går ut på att bräcka varandra (här kan man tänka sig olika grader av renhårighet - jfr fäktning och fight club)
  • mera resonerande trådar som går ut på att utforska en fråga tillsammans, utan att nödvändigtvis ”slå fast” något.

En ytterligare punkt som kan tilläggas dina lista skulle kunna vara ”var tydlig med vad syftet med tråden är”.

Ytterligare en punkt skulle kunna vara: ”Ett sätt att främja en mer initierad diskussion kan vara att lägga in lästips i TS, t.ex. i form av länkar. Tänk på vilken svårighetsgrad du eftersträvar (jfr. punkterna om trådens syfte ovan).

När det gäller din punkt om avgränsningar, skulle jag vilja tillägga följande som rekommendation eller förslag:
  • ett sätt att skapa avgränsningar kan vara att ange utgångspunkter eller definitioner av begrepp.
    Exv.: ”I den här tråden utgår vi från en materialistisk (idealistisk, etc.) syn på universum.”
    Definitioner kan med fördel hämtas från externa källor såsom Stanford Encyclopedia of Philosophy eller Internet Encyclopedia of Philosophy (båda online). Lägg gärna in en länk till källan.
  • om man vill undvika OT-inlägg som tangerar topic, kan det vara lämpligt att i TS länka till andra trådar där liknande frågor diskuteras. Om tråden exv. handlar om huruvida fri vilja kan existera i ett deterministiskt universum (där alltså utgångspunkten för tråden är att universum är deterministiskt) kan man i TS länka till en annan tråd som diskuterar huruvida universum är deterministiskt.
Citera
2020-09-14, 06:19
Medlem
Citat:
Trådstarten är avgörande
Jag vet inte om trådstarten är avgörande.
Även synen på hur en interaktion ska .... på vad interaktion är har en väldig inverkan.
Kommunikationsteorin skulle man kunna kalla det.
Citera
2020-09-14, 07:49
Citat:
Ursprungligen postat av Skriver
Jag vet inte om trådstarten är avgörande.
Även synen på hur en interaktion ska .... på vad interaktion är har en väldig inverkan.
Kommunikationsteorin skulle man kunna kalla det.

Visst är det så, du har alldeles rätt! Det är bara det att det är så mycket svårare att ”uppfostra” Flashbackanvändare än att skriva en vettig trådstart.

Jag tror fortfarande att en intressant och tankeväckande trådstart drar till sig personer som skriver intressanta och tankeväckande svar.
Citera
2020-09-15, 04:00
Medlem
Citat:
Jag tror fortfarande
Man kan se det som en relation mellan
behållaren
behållarens innehåll
det som omger behållaren (ur vilket innehållet härrör)

Din tanke är att höja kvalitén på behållarens innehåll,
och du förutsätter att kvalitén på behållaren och på det som omger behållaren
möjliggör/tillåter en sådan höjning?
Citera
2020-09-15, 07:41
Citat:
Man kan se det som en relation mellan
behållaren
behållarens innehåll
det som omger behållaren (ur vilket innehållet härrör)

Din tanke är att höja kvalitén på behållarens innehåll,
och du förutsätter att kvalitén på behållaren och på det som omger behållaren
möjliggör/tillåter en sådan höjning?

På vilket sätt är en trådstart en behållare? Jag förstår inte liknelsen.

Snarare är trådstarten som en katalysator som startar en kemisk reaktion.

Eller så är trådstarten som ett dukat bord.

Eller som ett schackdrag.

Eller som ett upplyst fyrtorn på ett mörkt hav.

Däremot har jag svårt att se trådstarten som en behållare. Den innehåller ju inte svaren på sig själv...
Citera
2020-09-15, 14:08
Medlem
Trådstarten kan ses som behållare och inläggen som innehåll,
men det var inte det jag gjorde.

Forumet avsåg jag som behållaren.
Trådarna i sin helhet som innehållet, behållarens innehåll.
Jag gjorde vaga ansatser till att uttrycka tvivel kring behållaren och det som omger behållaren.

Forumet torde väl kunna existera utan dess innehåll. Infrastrukturen.
Och när man "häller" innehåll in i behållaren
antar innehållet behållarens form.
Citat:
Däremot har jag svårt att se trådstarten som en behållare. Den innehåller ju inte svaren på sig själv...
Det tror jag att den i hög grad kan göra.
Dock inte i den mening som (jag tror att) du avser.
Senast redigerad av Skriver 2020-09-15 kl. 14:13.
Citera
2020-09-19, 05:36
Medlem
Citat:
en intressant och tankeväckande trådstart drar till sig ... intressanta och tankeväckande svar.
Förresten, hur förstår du ordet "tankeväckande" ?

Citera
2020-09-19, 22:30
Citat:
Förresten, hur förstår du ordet "tankeväckande" ?

Jag hade nog inte tänkt mig en argumentation om det ordet.

Tankeväckande betyder bokstavligen att väcka tankar. Tankar som vi har slumrande i oss?

Frågar du SAOB så betyder det:
”som väcker l. ger upphov till (nya) tankar l. idéer.”

SO: ” som stimulerar till vidare självständigt tänkande.”

För mig handlar det helt enkelt om något som får mig att tänka i nya, oväntade och intressanta tankebanor, som utvecklar min förståelse för en fråga eller slår hål på mina fördomar.

Något sådant.
Citera
2020-09-20, 06:29
Medlem
Citat:
Jag hade nog inte tänkt mig en argumentation om det ordet.
Detekterar jag ett initialt motstånd mot att det väcktes något otänkt?
-

Jag vill göra en bekännelse (Jag trängtar efter att få göra en bekännelse) :
Jag förstår inte reglerna.

Vidare så tror jag att jag är skyldig att förstå reglerna
för att få lov att delta.

Jag deltar trots att jag tror att jag inte får delta.
Eller : Jag tror att (det är så att) jag deltar trots att jag inte får delta.
-

Om där är några stycken i ett rum
och en av de föreslår
"We hold as self-evident that all men are born equal"
s
å kan det tänkas att ingen frågar
"What do you mean by 'men' ?".

Det är möjligt att var och en av de får lov att vara i rummet
just därför
att de inte ställer den frågan
(att de är kända för att inte ställa den sortens frågor).

Vilka är de minimala krav (requirements) på vetande/kunskap
som 1 måste uppfylla för att få lov att befinna sig i rummet?

Vad är det som 1 inte får lov att inte veta?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in