Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-17, 23:56
  #1
Medlem
LostinDarknesss avatar
Så, nu har det hänt, det som inte fick hända än under dessa förutsättningar.

Datainspektionen har förhands godkänt polisens önskan om att få använda biometrisk ansiktsigenkänning. Det ska redan vara i gång för fullt i storstäderna redan under hösten.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/p...ttsutredningar

Personligen tycker jag att detta kan vara en riktigt bra sak egentligen, men ex cannabis, avkriminalisering/legaliseringsfrågan samt invandringsfrågan ihop med boende o miljö, med mycket mer bör verkligen utredas ordentligt innan man går in för full kraft.

Många som alltså inte gör någon skada kommer att bli registrerade som brottslingar på ett ögonblick nu. Onödigt, dumt och löjligt att hålla så hårt på kriminaliseringen utav cannabis!

Sen får man även ha i åtanke, att när en person är helt försvarslös mot systemet så finns risken för att självmordsdåd lär öka istället, då det kommer att bli det ända sättet att skada systemet.

Vi är inte redo eller i fas för något sådant här än alltså. Allt för många frågor behöver redas ut innan man börjar ta i med hårdhandskarna.

Tycker datainspektionen har svikit oss som vill få frågor utklarade och utredade först. De kunde ha sagt nej. O kräva att man helt enkelt lyfter en hel del frågor och klargör dom innan man kan godkänna detta. Får nu uppfattningen om att hela systemet är korrupt.

Så vad tycker ni om det här flashbackare? O ni med "rent mjöl i påsen", vänta ni bara fortkörningsböter lär trilla in, lika så att ha gått mot rött ljus, eller nedskräpning som ev inte ens behöver vara avsiktligt gjord (dvs, skräp som trillar ur fickorna) o massor med annat antagligen. Så tänk gärna efter innan du skriver samtidigt som du klappar dig själv för bröstet!

Det kommer att låta som att det är vad som krävs för att få bukt på de största problemen till en början. Men sanningen är att allt urholkas så mycket som det bara går med tiden och flera möjliga områden för att få dit "brottslingar" lär införas !
__________________
Senast redigerad av LostinDarkness 2020-08-18 kl. 00:10.
Citera
2020-08-18, 00:10
  #2
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness
Personligen tycker jag att detta kan vara en riktigt bra sak egentligen, men cannabis, avkriminalisering/legaliseringsfrågan bör verkligen utredas ordentligt innan man går in för full kraft.
Många som alltså inte gör någon skada kommer att bli registrerade som brottslingar på ett ögonblick nu. Onödigt, dumt och löjligt att hålla så hårt på kriminaliseringen utav cannabis!
Nu håller jag visserligen med dig om att narkotikapolitiken är åt helvete, men fan vad du framstår som en egotrippad och korttänkt haschtomte här.

Sådana här saker är i förlängningen ett otroligt stort hot mot det fria samhälle vi lever i.
Citera
2020-08-18, 00:11
  #3
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness
Så vad tycker ni om det här flashbackare? O ni med "rent mjöl i påsen", vänta ni bara fortkörningsböter lär trilla in,
Bara en tidsfråga innan gränserna för vad som är ok pressas undan för undan.

Citat:
lika så att ha gått mot rött ljus,
Att gå mot rött är inte straffbart så det kommer jag fortsätta med.
Citera
2020-08-18, 00:24
  #4
Medlem
LostinDarknesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Nu håller jag visserligen med dig om att narkotikapolitiken är åt helvete, men fan vad du framstår som en egotrippad och korttänkt haschtomte här.

Sådana här saker är i förlängningen ett otroligt stort hot mot det fria samhälle vi lever i.
Jaja tråden handlar inte om mig. Jag röker inte längre heller. Men en gång i tiden räddade cannabisen mitt liv så jag tycker att narkotikapolitiken är helt fel och det är ju till den största delen varför detta genomförs, för att få bukt på gängkriminaliteten med fokus på droger. Men det finns ju andra vägar att gå, men man petar inte ens i frågan med tång. Och jag skrev även om andra "frågor". Faktiskt.
__________________
Senast redigerad av LostinDarkness 2020-08-18 kl. 00:28.
Citera
2020-08-18, 00:30
  #5
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LostinDarkness
Jaja tråden handlar inte om mig. Jag röker inte längre heller. Men en gång i tiden räddade cannabisen mitt liv så jag tycker att narkotikapolitiken är helt fel och det är ju till den största delen varför detta genomförs, för att få bukt på gängkriminaliteten med fokus på droger. Men det finns ju andra vägar att gå, men man petar inte ens i frågan med tång. O jag skrev även om andra "frågor". Faktiskt
Jo, jag såg att du skrev om andra saker, men det drunknade lite när du inledde med "Det här är en bra grej men först måste vi tillåta knark"

Är inte helt emot metoden per se, men dessvärre kommer vi garanterat få se ändamålsglidningar. Idag är det pedofiler, terrorister och gängkriminella. Imorgon har de total kontroll på vilka som besöker vilka partilokaler. Och hur ska poliser våga använda sin meddelarfrihet när de upptäcker fuffens?

Vi såg ju hur det gick med ipredlagen...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback