Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2020-08-17, 17:53
  #13
Medlem
Bajsmohammeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Det där är nog minsta problemet med Amazon, men bildligt en ganska bra illustration av vad som kan hända, alltså att landets handel kalhuggs när den stora aktören vandrar in, allt för att slutkonsumenter (alla) skall tjäna några kronor i sin prylkonsumtion. Det finns andra artiklar om hur otroligt få personer som får jobb via Amazons invällande, dvs vad nu kommunerna fjäskar för och tror sig få.

Jag kommer aldrig handla något från Amazon när jag vill handla något vill jag gå till en fysisk butik där jag möter säljaren . Men jag förstår att det är en ny generation nu som bara ser till var man kan köpa grejer billigast via nätet.
Citera
2020-08-17, 17:55
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joels-bitar
Det verkar som att Aftonbladet ser det som ett större problem, mer än vad han gör
Helt nöjd lät han ju inte när han talade om allt arbete han lagt ned på huset och hur de först kalhuggit runtomkring och plockat bort omkringliggande hus tills hans eget låg mitt ute på en platt ödemark som inte kan varit kul att bo i.
Citera
2020-08-17, 19:08
  #15
Medlem
Jag läste den sorgliga huvudartikeln på Aftonbladet om detta där de svenska ministrarna Lövin, Damberg och Baylan hade skrivit något smörigt brev till Google, Facebook och Amazon i syfte att få dessa företag att välja Sverige. Hela strategin sågades av så väl svenska som utländska forskare, om syftet hade varit att skapa arbetstillfällen. Vilket givetvis den enda uppsidan med att upplåta mark åt en serverhall kan tänkas vara.
Alla dumma sossekommuner vill ha en egen serverhall. Det är det nya "multiarena" som kommer att skapa "synergieffekter". Alla sossars favorit bland komplicerade ord som man har lärt sig på sossekonferensen.
Citera
2020-08-17, 20:14
  #16
Medlem
Remington Steels avatar
Konstig vinkel på artikeln. Man ville få till en snyfthistoria men lyckas inget vidare. Jag gissar att Jan-Åke fick 25 procent högre än marknadsvärdet. Han hade ett helt år på sig att hitta något annat boende. Självklart måste samhället köpa ut enskilda husägare för att skapa infrastruktur. Motsatsen blir absurd. Jag önskar journalisterna John Granlund och Olof Svensson på Aftonbladet bättre lycka nästa gång.
Citera
2020-08-17, 20:26
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remington Steel
Konstig vinkel på artikeln. Man ville få till en snyfthistoria men lyckas inget vidare. Jag gissar att Jan-Åke fick 25 procent högre än marknadsvärdet. Han hade ett helt år på sig att hitta något annat boende. Självklart måste samhället köpa ut enskilda husägare för att skapa infrastruktur. Motsatsen blir absurd. Jag önskar journalisterna John Granlund och Olof Svensson på Aftonbladet bättre lycka nästa gång.

Det är inte Jan-Åke det är synd om. Det är övriga skattebetalare som i vanlig ordning måste subventionera sådant vi inte behöver och inte vill ha.
Citera
2020-08-17, 22:23
  #18
Avstängd
Assault12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Varför tror ni att han fick så speciellt bra betalat? Jag tror att han fick det enligt mäklaren angivna marknadsvärdet.

Och vad bestämmer marknadsvärdet?
Citera
2020-08-19, 17:15
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Assault12
Och vad bestämmer marknadsvärdet?
Antagligen en mäklare som värderar huset.
Citera
2020-08-19, 17:26
  #20
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Jag läste den sorgliga huvudartikeln på Aftonbladet om detta där de svenska ministrarna Lövin, Damberg och Baylan hade skrivit något smörigt brev till Google, Facebook och Amazon i syfte att få dessa företag att välja Sverige. Hela strategin sågades av så väl svenska som utländska forskare, om syftet hade varit att skapa arbetstillfällen. Vilket givetvis den enda uppsidan med att upplåta mark åt en serverhall kan tänkas vara.
Alla dumma sossekommuner vill ha en egen serverhall. Det är det nya "multiarena" som kommer att skapa "synergieffekter". Alla sossars favorit bland komplicerade ord som man har lärt sig på sossekonferensen.

Blir inte många jobb i en serverhall. Särskilt inte med Amazon som ägare. Samma vaktmästare får ta hand om golvsopning som serverunderhåll. Sen sköter tekniker från något datacenter i Indien det mesta.

Vill Amazon snåla riktigt så kör de några robotdammsugare i hallen och enbart anställer en tjomme på deltid.

Någon som vet hur det har gått för Facebooks datacenter, har det genererat några inkomster till statskassan?
Citera
2020-08-19, 17:32
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Blir inte många jobb i en serverhall. Särskilt inte med Amazon som ägare. Samma vaktmästare får ta hand om golvsopning som serverunderhåll. Sen sköter tekniker från något datacenter i Indien det mesta.

Vill Amazon snåla riktigt så kör de några robotdammsugare i hallen och enbart anställer en tjomme på deltid.

Någon som vet hur det har gått för Facebooks datacenter, har det genererat några inkomster till statskassan?

Ja, man undrar ju om regeringen och de stolta kommunalråden har blandat ihop serverhallarna med lagerdepåerna? Dessa brukar ju Amazon ha som strategi att lägga i de allra mest hopplösa landsändarna i respektive land, där det knappt finns några andra arbetsmöjligheter alls men ett stort "utbud" av arbetskraft. Tror Eskilstuna-trakten kan ligga bra till även för detta ändamål med flera kommuner i området på den ärofyllda topp tio-listan i landet avseende arbetslöshet.
Citera
2020-08-19, 17:40
  #22
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heavenorlasvegas
Ja, man undrar ju om regeringen och de stolta kommunalråden har blandat ihop serverhallarna med lagerdepåerna? Dessa brukar ju Amazon ha som strategi att lägga i de allra mest hopplösa landsändarna i respektive land, där det knappt finns några andra arbetsmöjligheter alls men ett stort "utbud" av arbetskraft. Tror Eskilstuna-trakten kan ligga bra till även för detta ändamål med flera kommuner i området på den ärofyllda topp tio-listan i landet avseende arbetslöshet.

Jag tror dock att även om arbetslösheten är ganska hög i Eskilstuna/Strängnäs/Katrineholm, så lär 90% av den bestå av ickesvenskar. Somalier bor det gott om och de jobbar i genomsnitt som grupp minst av alla. Tror det blir svårt att driva ett modernt lager med en hög andel somalier som arbetskraft.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback