Flashback bygger pepparkakshus!
2020-08-18, 21:32
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
De flesta linuxdistar kommer med kryptering som alternativ.

Den "starkaste" krypteringen för FDE är väl LVM on LUKS och stöds egentligen bara out of the box av Arch Linux om jag inte missminner mig. Det kan iofs vara så att fler använder sig av det men bara kallar det för kryptering.

Tradeoffen är att varje LVM volym som monteras vid uppstart skall ha en egen nyckel. Är du lat kan du använda samma nyckeln till samtliga. Om man inte har nycklarna så ser LVM volymerna ut som rappakalja.

Det är fel Ubuntu stöjder kryptering med LVM + LUKS dom också, dom erbjuder till och med en wizzard som sköter hela setupen åt dig, allt du behöver göra själv är i princip att välja vilket vilket lösenord du vill använda för krypteringen.

Kör den setupen själv sen flera år tillbaka.
Citera
2020-08-18, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Jaja, de revkar ju lika bra att skaffa nått linux som ser trevligt ut och kryptera med verakrypt. Åtminstone på windows verkar de ju va ansett som mycket säkert. Antar att de funkar lika på linux? Du verka ju kunna dina saker..

Du kan inte använda Veracrypt för full-disk encryption i Linux.

Linuxversionen av Veracrypt kan du använda för krypterade container-filer, men alltså inte för att kryptera hela operativsystemet.

Den inbyggda krypteringen i tex Linux Mint eller Ubuntu (LVM + LUKS) duger gott. Den väljer du vid installationen.
Citera
2020-08-19, 10:00
Medlem
Abletons avatar
Citat:
Ska installera Linus för att köra virtualbox och vill också ha en stark kryptering. Va skulle ni säga är bäst?

Har de någon betydelse alls?

Fedora eller Debian med full disk encryption på systemnivå, med stark lösen. Vad vill du ha mer?
Citera
2020-08-19, 10:58
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ableton
Fedora eller Debian med full disk encryption på systemnivå, med stark lösen. Vad vill du ha mer?

Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Du kan inte använda Veracrypt för full-disk encryption i Linux.

Linuxversionen av Veracrypt kan du använda för krypterade container-filer, men alltså inte för att kryptera hela operativsystemet.

Den inbyggda krypteringen i tex Linux Mint eller Ubuntu (LVM + LUKS) duger gott. Den väljer du vid installationen.

Har memorerat ett lösenord på 21 slumpmässiga tecken. Och har tatuerat de spegelvänt på insidan av läppen : ). Skojade men 21 tecken är de.

vad är: (LVM + LUKS)

Citat:
Ursprungligen postat av Ableton
Linux Mint eller Ubuntu (LVM + LUKS)

Ok va är bästa då Fedora eller Debian eller Linux Mint eller Ubuntu? Två olika bud där : ).

Lika bara tt ha de bästa.

Skulle ni säga att dessa krypterings alternativ är lika bra som verakrypt på windows? Av någon anledning känns de bra att ta en tredje part.. Men de kanske är helt onödigt.

Hur som helst ska jag inte använda host alls. Bara mina VM (där jag antagligen kommer ha nån linux version på åtminstone på en av dom). Anledning till att jag ska skaffa linux på host. Är jag trött på att windows uppdaterar varannan dag. De känns ju lite sjukt att dom tar sej in i ens dator + att de är jobbigt och tar tid.

Hur funkar uppdateringar på Linux förresten?

Skulle inte förvåna mej om windows har nån inbyggt sätt att ta reda på ens "geo location" också. Dock är jag säkert på att NSA övervakar qubes, whonix och kanske linux också. Och att dom närsomhelst kan plocka upp en och flygga över en till USA och låsa in en som gjorde med Snowden.

Men då måste man göra något riktigt knepigt för dom kan inte läcka till myndigheter hela tiden för då skulle folk sluta använda mjukvaran. Och sen är de så många använder den också vilket gör man drunknar i bland alla andra användare.
Senast redigerad av Flickpojken 2020-08-19 kl. 11:09.
Citera
2020-08-19, 11:39
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:

LVM är ett sätt att lagra volymer (tänk partitioner) som block man sprider ut på en eller flera enheter.

LUKS är en form av diskkryptering som bygger på att diskblocken sprids ut med en hemlig distans.

När man kombinerar dem får man krypterade block med en slumpmässig ordning för de som inte har lösenordet.
Citera
2020-08-19, 19:09
Medlem
X_surfers avatar
Citat:
Har memorerat ett lösenord på 21 slumpmässiga tecken. Och har tatuerat de spegelvänt på insidan av läppen : ). Skojade men 21 tecken är de.

Ok va är bästa då Fedora eller Debian eller Linux Mint eller Ubuntu? Två olika bud där : ).

Lika bara tt ha de bästa.

Skulle ni säga att dessa krypterings alternativ är lika bra som verakrypt på windows? Av någon anledning känns de bra att ta en tredje part.. Men de kanske är helt onödigt.

Hur som helst ska jag inte använda host alls. Bara mina VM (där jag antagligen kommer ha nån linux version på åtminstone på en av dom). Anledning till att jag ska skaffa linux på host. Är jag trött på att windows uppdaterar varannan dag. De känns ju lite sjukt att dom tar sej in i ens dator + att de är jobbigt och tar tid.

Hur funkar uppdateringar på Linux förresten?

Skulle inte förvåna mej om windows har nån inbyggt sätt att ta reda på ens "geo location" också. Dock är jag säkert på att NSA övervakar qubes, whonix och kanske linux också. Och att dom närsomhelst kan plocka upp en och flygga över en till USA och låsa in en som gjorde med Snowden.

Men då måste man göra något riktigt knepigt för dom kan inte läcka till myndigheter hela tiden för då skulle folk sluta använda mjukvaran. Och sen är de så många använder den också vilket gör man drunknar i bland alla andra användare.

Ubuntu är nog utan tvekan den mest lättanvända Mint eller Ubuntu är i princip samma sak men med olika utseende.
DMCrypt + LUKS som används i Linux ansess mycket svårknäckt / säkert (förutsatt att du har valt ett säkert lösenord såklart)

Uppdateringar hämtas direkt från respektive dists programvaruförråd.
Citera
2020-08-19, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X_surfer
Ubuntu är nog utan tvekan den mest lättanvända Mint eller Ubuntu är i princip samma sak men med olika utseende.
DMCrypt + LUKS som används i Linux ansess mycket svårknäckt / säkert (förutsatt att du har valt ett säkert lösenord såklart)

Uppdateringar hämtas direkt från respektive dists programvaruförråd.
Pop inkluderar ju drivrutiner men är i övrigt en fork av Ubuntu. Har även kryptering som standard enligt sidan.
Citera
2020-08-19, 21:10
Medlem
byte-mes avatar
Citat:
Ska installera Linus för att köra virtualbox och vill också ha en stark kryptering. Va skulle ni säga är bäst?

Har de någon betydelse alls?

Bootbar USB är nog bättre. Men oavsett LVM over LUKS. flera olika volymer i kombination. Krypterad bootpartiton är ett steg längre. arch eller gentoo, möjligtvis void.
Citera
2020-08-20, 12:09
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byte-me
Krypterad bootpartiton är ett steg längre. arch eller gentoo, möjligtvis void.

Vill kryptera så att hela datorn är krypterade och att de krävs ett lösenord för ens komma in i den. Alltså inte delar av den. Men de har väll frångått?

De är väll de du menar med: Krypterad bootpartiton?
Citera
2020-08-26, 22:45
Medlem
Flickpojkens avatar
Mycket termer här som inte säger mej något.

Jag har för närvare Ubuntu och trivs med de. Nån som kan säga vilken som är den bästa krypteringen till de?

Och finns de nån annan kryptering till något annan vertion av linux om är så mycket bättre att de är värt att byta operativsystem?

Måste säga att jag undrar varför någon har windows efter att ha testat Linux! Helt värdelöst. Och så trakaserar dom användare med uppdateringar varanan dag. Varför gör dom de föresten? Windows tar dessutom tid att starta upp. och tar hutlöst betalt för programvara!
Senast redigerad av Flickpojken 2020-08-26 kl. 22:49.
Citera
2020-08-27, 10:44
Medlem
Vet inte om denna tråden är den rätta men jag ställer frågan likeväl:

Hur säker är sha3 kryptering?

Körer linux på burkerna mina och den ena datoren har jag krypterad med sha3.

Hade varit som roligt att veta vad som skal till för att knäcka den krypteringen.
Citera
2020-08-27, 11:20
Medlem
salxars avatar
Citat:
Måste säga att jag undrar varför någon har windows efter att ha testat Linux! Helt värdelöst. Och så trakaserar dom användare med uppdateringar varanan dag. Varför gör dom de föresten? Windows tar dessutom tid att starta upp. och tar hutlöst betalt för programvara!
Krypteringarna är skit samma, ingen kommer försöka ta sig in i din dator oavsett. Och om de försökte kommer de alla ta så lång tid att du hinner dö av åderförkalkning innan de kommer in. Kör på Virtualbox egna kryptering bara.

För att vissa program och spel bara finns till Windows, och för att 99% av alla användare fullkomligt skiter i Linux. De vill bara att datorn ska fungera.
Varannan dag? Det är en gång i månaden. Och de installeras tyst i bakgrunden.
Går att köpa för 20 kr på eBay, alternativt går att installera gratis med open source-verktyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in