• 1
  • 2
2020-08-16, 20:45
Medlem
Flickpojkens avatar
Ska installera Linus för att köra virtualbox och vill också ha en stark kryptering. Va skulle ni säga är bäst?

Har de någon betydelse alls?
Citera
2020-08-16, 20:58
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flickpojken
Ska installera Linus för att köra virtualbox och vill också ha en stark kryptering. Va skulle ni säga är bäst?

VeraCrypt är väl det som anses vara bäst. Och du måste inte ha en viss dist för att köra det.
Citera
2020-08-16, 21:04
Medlem
SittFints avatar
"Har bäst kryptering"? Vad pratar du ens om?
Citera
2020-08-16, 21:44
Medlem
Version 5.8.1 är senaste stable, så kör på den du.
Citera
2020-08-16, 22:08
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trollfeeder
VeraCrypt är väl det som anses vara bäst. Och du måste inte ha en viss dist för att köra det.

Där ser man. Trodde de va specifikt till windows har de nu nämligen. Tack för info.
Citera
2020-08-16, 22:11
Medlem
Flickpojkens avatar
Gällande virualbox så har de ingen betydelse vilken version man väljer?

Skulle va bra att ha optimal proformance bara. De enda va intresse är att mina vm fungerar så smidigt som möjligt. Men som sagt kanske de inte hänger på linux version?
Citera
2020-08-16, 23:02
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Skulle va bra att ha optimal proformance bara. De enda va intresse är att mina vm fungerar så smidigt som möjligt. Men som sagt kanske de inte hänger på linux version?

Ur ett infosec-perspektiv är det att hålla uppdaterat som gäller, så att kända buggar är fixade så långt det går.
Citera
2020-08-17, 10:22
Medlem
salxars avatar
Citat:

Använd krypteringen i Virtualbox istället. Ladda ner Virtualbox Extension Pack så ska du se det i inställningarna på din virtuella maskin i Virtualbox.
https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads
Citera
2020-08-17, 19:28
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:

De flesta linuxdistar kommer med kryptering som alternativ.

Den "starkaste" krypteringen för FDE är väl LVM on LUKS och stöds egentligen bara out of the box av Arch Linux om jag inte missminner mig. Det kan iofs vara så att fler använder sig av det men bara kallar det för kryptering.

Tradeoffen är att varje LVM volym som monteras vid uppstart skall ha en egen nyckel. Är du lat kan du använda samma nyckeln till samtliga. Om man inte har nycklarna så ser LVM volymerna ut som rappakalja.
Citera
2020-08-18, 18:02
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bleppe_Bf
De flesta linuxdistar kommer med kryptering som alternativ.

Den "starkaste" krypteringen för FDE är väl LVM on LUKS och stöds egentligen bara out of the box av Arch Linux om jag inte missminner mig. Det kan iofs vara så att fler använder sig av det men bara kallar det för kryptering.

Tradeoffen är att varje LVM volym som monteras vid uppstart skall ha en egen nyckel. Är du lat kan du använda samma nyckeln till samtliga. Om man inte har nycklarna så ser LVM volymerna ut som rappakalja.

Jaja, de revkar ju lika bra att skaffa nått linux som ser trevligt ut och kryptera med verakrypt. Åtminstone på windows verkar de ju va ansett som mycket säkert. Antar att de funkar lika på linux? Du verka ju kunna dina saker..
Citera
2020-08-18, 18:03
Medlem
Flickpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av salxar
Använd krypteringen i Virtualbox istället. Ladda ner Virtualbox Extension Pack så ska du se det i inställningarna på din virtuella maskin i Virtualbox.
https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads

Detta va helt nytt för mej. Ska kolla upp de.

Klart att de är otroligt smidigt att bara kryptera sin vm. Problem är jag har så många vm så de är nästan smidigare att kryptera host.
Senast redigerad av Flickpojken 2020-08-18 kl. 18:11.
Citera
2020-08-18, 19:12
Medlem
salxars avatar
Citat:
Detta va helt nytt för mej. Ska kolla upp de.

Klart att de är otroligt smidigt att bara kryptera sin vm. Problem är jag har så många vm så de är nästan smidigare att kryptera host.
Kryptera host är ju alltid att föredra.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in