2020-08-16, 17:09
Medlem
Har kollat på olika banker och tänkte ansöka om lånelöfte för bostadsköp. Finns det en nackdel att skaffa lånelöfte från flera långivare? Handelsbanken är den bank jag har idag och deras ränta är rätt ok.

Det görs väl en kreditupplysning på mig för varje ansökan? Har hört att många kreditupplysningar är dåligt att ha på sig.
Citera
2020-08-16, 17:15
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Kisstank77
Har kollat på olika banker och tänkte ansöka om lånelöfte för bostadsköp. Finns det en nackdel att skaffa lånelöfte från flera långivare? Handelsbanken är den bank jag har idag och deras ränta är rätt ok.

Det görs väl en kreditupplysning på mig för varje ansökan? Har hört att många kreditupplysningar är dåligt att ha på sig.
Tror att långivarna har förmåga att skilja på kreditupplysningar på bolån och upplysningar på random sms-låne företag!
Citera
2020-08-16, 17:25
Medlem
Duerfs avatar
Kika om Handelsbanken har någon bolånekalkylator där du kan räkna på saker utan att ta en kreditupplysning.
Citera
2020-08-16, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duerf
Kika om Handelsbanken har någon bolånekalkylator där du kan räkna på saker utan att ta en kreditupplysning.

Alla banker har ett kalkyl-verktyg. Fast det är ju bara en kalkyl som ger ett preliminärt besked och vad det kostar för dig och om du teoretiskt sett kan låna beloppet. Det är INTE ett lånelöfte. Det måste man ansöka om separat. I och med att du gör ansökan kollar ju banken upp dig via en kreditupplysning.
Citera
2020-08-16, 17:49
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Alla banker har ett kalkyl-verktyg. Fast det är ju bara en kalkyl som ger ett preliminärt besked och vad det kostar för dig och om du teoretiskt sett kan låna beloppet. Det är INTE ett lånelöfte. Det måste man ansöka om separat. I och med att du gör ansökan kollar ju banken upp dig via en kreditupplysning.

Prata med banken, be dem göra en kalkyl utan att genomföra själva kreditupplysningen - då gör de inte den förrän det blir skarpt läge. Dvs du får reda på hur landet ligger men har inte ett riktigt lånelöfte förrän upplysningen är genomförd.
Citera
2020-08-16, 21:08
Medlem
tnems avatar
Citat:

Varför skall du ha lånelöfte från olika?
Förväntad ränta borde du kunna få utan lånelöfte. Har du rörlig ränta på lånet så kan du byta bank när du vill.
Citera
2020-08-17, 05:30
Medlem
Citat:

Om du är medlem i ett fack kolla om dem har ett avtal med någon bank, man brukar kunna få bra erbjudande hos dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in