Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-16, 01:40
Medlem
Hej

Det är så att jag råkade klanta mig och blev avstängd från min akassa med dagar dragna på min aktiva perdod för ett tag sedan men väntar på en omprövning som snart tas beslut om och jag tror går i min fördel. Dock gäller min fråga ej det.

Om jag får tillbaka min akassa och mina dagar så var det 14 veckor jag fått varit utan a-kassa. Dessa 14 veckor var jag arbetslös och arbetssökande som vanligt men har nu fått ett jobb jag började på i förra veckan. Kan jag trotts att jag börjat jobba nu i så fall söka ersättning i efterhand med de dagar jag i så fall får tillbaka för dessa 14 veckor som jag var arbetslös?
Senast redigerad av acardinal 2020-08-16 kl. 02:27.
Citera
2020-08-16, 01:44
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av acardinal
Hej

Det är så att jag råkade klanta mig och blev avstängd från min akassa för ett tag sedan men väntar på en omprövning som snart tas beslut om och jag tror går i min fördel. Dock gäller min fråga ej det.

Om jag får tillbaka min akassa så var det 14 veckor jag fått varit utan a-kassa. Dessa 14 veckor var jag arbetslös och arbetssökande som vanligt men har nu fått ett jobb jag började på i förra veckan. Kan jag trotts att jag börjat jobba nu i så fall söka ersättning i efterhand för dessa 14 veckor som jag var arbetslös ?

Du kan ju alltid söka, men man undrar ju varför du varit avstängd. Det känns som en väsentlig del av frågan.
Citera
2020-08-16, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Du kan ju alltid söka, men man undrar ju varför du varit avstängd. Det känns som en väsentlig del av frågan.

Det är lite orelevant i sig. men avstängningen gjorde att dom också drog dagar av mig och det är dem jag i så fall kommer få tillbaka.

Och jag tror jag skrev fel ovan fel ovan. Jag har en godkänd Ersättningsperiod idag med 5 dagar kvar som i så fall kommer öka till 85 dagar om jag får tillbaka alla dagarna dom drog av mig.

Så om vi säger så här istället...

Om jag får tillbaka mina dagar så var det 14 veckor jag fått varit utan a-kassa. Dessa 14 veckor var jag arbetslös och arbetssökande som vanligt men har nu fått ett jobb jag började på i förra veckan. Kan jag trotts att jag börjat jobba nu i så fall rapportera in mina arbetslösa veckor i efterhand med de dagarna jag eventuellt kommer få tillbaka?
Senast redigerad av acardinal 2020-08-16 kl. 02:09.
Citera
2020-08-16, 02:17
Medlem
Distingerads avatar
Glöm det.

Gjorde samma sak för två år sen. Sket i att söka pga jag hade fallskärm från förra jobbet. Sen när jag väl sökte och sa att jag varit arbetslös i 3 månader men inte sökt förren nu, så var det bara kalla handen direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in