Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2020-08-15, 18:13
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kampfwurst
Börjar bli fundersam kring min elkostnad i lägenheten...

Bor hos Wallenstam, en nyproducerad lägenhet på 43kvm, kallhyra är 9500kr...

Men elen för denna månad ligger på sjuka 400kr, uppdelat såhär:


El
Fast avgift, 25,41
Förbrukning, 225kWh 0,45/kWh 100,26
Energiskatt 225kWh 0,35/kWh 79,53
Fast avgift, nät 840/år 71,15
Överföringsavgift, nät 225kWh 0,22/kWh 50,47
Momskostnad, El (25% på 326,82 kr) 81,71
Öresavrundning, El 0,47


Är detta normala elkostnader? Eller borde jag kalla på fastighetsskötaren för kalibrering av elmätaren eller något? Tjuvström?

Rent ekonomiskt sett är inte din elkostnad på 400 kr något större bekymmer för din privatekonomi. Det är hyran på 9000 som är det.
Citera
2020-08-15, 18:16
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kringelikrok
Och om man inte är bunden till hyresvärdens/föreningens avtal för gemensam el vilket verkar vara fallet här.
Precis bor man i en brf kan man inget göra.
Citera
2020-08-15, 18:18
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerlord
Precis bor man i en brf kan man inget göra.
Det finns många brf där man kan teckna individuella avtal.
Citera
2020-08-15, 18:26
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10minutemails
Rent ekonomiskt sett är inte din elkostnad på 400 kr något större bekymmer för din privatekonomi. Det är hyran på 9000 som är det.
Nej det vet jag, men bostadsituationen tillåter inte lyx :/

Citat:
Ursprungligen postat av pilsnerlord
Precis bor man i en brf kan man inget göra.
Bor i hyres

Men ska höra med Wallenstam, tror inte det kommer gå.
Står såhär på deras hemsida:


"Individuell mätning av el och vatten
När vi bygger nya lägenheter installerar vi individuella mätare för el och vatten. Elen är förnybar och kommer från våra egna vindkraftverk. Individuell mätning innebär att du endast betalar för det du själv förbrukar och därmed får större möjlighet att påverka kostnaderna.

Hur sker avläsningen?
Avläsning sker automatiskt varje månad och du har möjlighet att följa din förbrukning på fakturan."
Citera
2020-08-15, 18:38
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kampfwurst
Hur sker avläsningen?
Avläsning sker automatiskt varje månad och du har möjlighet att följa din förbrukning på fakturan."
Nu bor du ju i en liten lägenhet så det kan kanske kvitta. Men nuförtiden har man möjlighet till timavläsning och man kan alltså följa sin förbrukning på en mer detaljerad nivå än per månad. Men det går ju inte om man är fast i en hyresvärds gammalmodiga system. Men kanske stordriftsfördelen väger över i slutänden?
Citera
2020-08-15, 18:55
  #30
Avstängd
Elräkningen är inte speciellt hög. Tänk på att nätavgiften är inbakad, jag betalar för elen + separat nätavgift till Göteborgs Energi varje kvartal på ca 660 kr, vilket gör 220 kr/månad. Total hamnar jag runt 350 kr i månaden. Förbrukningen i juli var 179 kWh, har tvättmaskin och diskmaskin dock ingen torktumlare.
Citera
2020-08-15, 19:33
  #31
Medlem
Bucketshops avatar
Privatekonomi---->El, VVS och bygg
/mod
Citera
2020-08-15, 21:45
  #32
Medlem
Helt normal kostnad
Citera
2020-08-16, 00:16
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kringelikrok
Det finns många brf där man kan teckna individuella avtal.
Ok. Ej i min. För vi har gemensam mätare för alla .
Jätte bra.
Citera
2020-08-16, 20:22
  #34
Moderator
Tystnads avatar
Låter högt! men samtidigt har jag själv varken tvättmaskin, torktumlare, diskmaskin i lgh så svårt avgöra ( har gemensamhetstvättstuga)

Däremot har jag upptäckt en viktig grej via "mina sidor " på Eon
min elförbrukning har gått ner mer än 25% per månad efter att man bytte kyl/frysen från 2001 !!!

helt otroligt bara en sådan grej kan göra så mycket.

Vad du kan göra :
Kolla hur gammal din kyl-frys är.. ålderstigen , ja då drar den ström.

Byt alla belysning till LED med så låga Watt tal som möjligt.

Handuksvärmare : Använd den enbart korta stunder för att värma upp den så handukarna torkar tex 30 minuter, oftast finns det timer på den men om inte får man hålla kolla på tiden själv, brukar ställa vatten skrapans långa skaft mot den som "påminnelse" att den är på ifall man glömmer.

Och viktigt!! Stänga AV den vattenburna termostatdelen så den står på noll OM din handuksvärmare är en kombi dvs under värmesäsongen går den på fastighetens värme system, på sommaren skall man använda elen.
Stänger du INTE av vattendelens termostat, kommer uppvärmt vatten i handukstorken pga självcirkulation delvis gå ut i hela fastigheten och värma upp fastigheten.......som DU betalar!
Många som inte tänker på detta tyvärr
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback