Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2020-08-14, 17:39
  #49
Medlem
Termamentuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suppose
Ja hör ni grabbar, ni lever verkligen i en annan värld än mig. Ni får ha det bra.

Men jag menar verkligen det jag skriver. Ett par nyfikna, kloka, klipska, fundersamma ögon, och sen det där speciella som alla intelligenta människor utstrålar... ja, svårt att beskriva, men det tycker jag är attraktivt. För mig är det alltså sjukt snyggt!

Du verkar misstolka intelligens med neoteni.

Praktexempel är Magibon:

https://i.kym-cdn.com/entries/icons/...bon-guino1.jpg
https://alchetron.com/cdn/magibon-cd...esize-750.jpeg
Citera
2020-08-14, 17:42
  #50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tallen-Trolle
Vad är att va "ointelligent" vs "högintelligent" enligt dig ?

Är en kvinna som läst genusvetenskap, på ett feministiskt universitet, högintelligent ?
Är en kvinna högintelligent om hon gillar och tycker som "Greta" ?
Är en kvinna som vill minska på invandringen ointelligent ?

Jag tror det finns intelligenta och ointelligenta både till vänster och höger politiskt. Jeff Bezos tror på myten om strukturell rasism vilket visar att även högintelligenta kan vara PK. Om man inte fått möjlighet granska saken genom alternativmedia tenderar man att tro på MSMlögner. Det gjorde jag också länge. Det finns även intelligenta genusvetare. De är fast i sin sekt. Jag som är intelligent har också varit med i en sekt en gång och trott på konstiga religioner.

Men jag anser det inte relevant för frågan hur man definierar intelligens. Det vet man redan.
Citera
2020-08-15, 10:13
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanSverkersson
Hört talas om IQ-test?

Citat:
Ursprungligen postat av Termamentus
Du verkar misstolka intelligens med neoteni.

Praktexempel är Magibon:

https://i.kym-cdn.com/entries/icons/...bon-guino1.jpg
https://alchetron.com/cdn/magibon-cd...esize-750.jpeg
En individ som återkommande får samma poäng på IQ-tester på grund av oföränderlig mönsterigenkänning är inte intelligent oavsett hur hög IQ-poängen är, utan bara en undermänsklig apmänniska som lika gärna hade kunnat tillverka likadana stenredskap i en miljon år och aldrig skapat civilisationer. Vetenskap kräver en förmåga att falsifiera hypoteser och därmed förkasta mönster samt skapa helt nya, så en verkligt intelligent individ får "spretiga" resultat på IQ-tester som aldrig är sig lika från test till test. Skulle någon som var låst i ett enda livslångt sätt att se fortsättningar på matriser kunna förkasta och nyskapa hypoteser om hur planeter rör sig? Aldrig!

Det ligger en del sanning i att intelligens är neoteni, dock inte nödvändigtvis på utsidan utan i synapserna. Rikligt med synapser ger exakta åtskillnader som möjliggör testning av många separata hypoteser. Märk dock att neoteni betyder bevarade barnsliga drag efter fullbordad pubertetsutveckling så en för jävla barnslig kropp som aldrig blir könsmogen är inte neoten, medan däremot exempelvis laktostolerans är neoteni. Vad gäller kroppens förråd av näring och fostrets näringsbehov kan dock tillgången på mat ha en viss betydelse för den exakta gränsdragningen för könsmognad. Detta förklarar varför Sverige är fullt av idioter och inte skapade civilisationer självt, intelligenta kvinnor (även om de är mycket kurviga) har en egen hjärna som drar av förråden och behöver därför en säkrare mattillgång än vad bönderna i ett nordiskt klimat hade tillgång till för att klara en graviditet.

Det är inte alls konstigt att verkligt intelligenta dras till andra verkligt intelligenta och upplever ständigt analyserande som en avkoppling från krav (tvärtemot hur de ointelligenta antar att det skulle vara). Verkligt intelligenta har nämligen ofta genomlidit att ständigt bli missförstådda av typer som antar att deras nya hypoteser som hela tiden väller upp skulle vara antingen samma sak som de själva sa eller en "ad hoc-hypotes" för något den intelligenta personen tidigare sa och missar att det är en tredje separat hypotes. Det blir mycket tröttsamt för intelligenta att ständigt hamras av de ointelligentas falska dikotomier om att kritik mot ett påstående skulle bero på en påstådd "vilja att bekräfta" en specifik hypotes och antaganden om att den intelligenta individen skulle bli "triggad" av kritik. Då blir det en lättnad att äntligen träffa någon annan som kritiserar ens hypoteser på ett vettigt sätt, alltså där kritiken blandas med att tillföra tredje och fjärde hypoteser istället för att i samma tröttsamma monotoni bandspelarupprepa antaganden om att "du förkastar teori 1 för att den är ett problem för teori 2". Och visst kan sådan lättnad över att äntligen kunna diskutera olika hypoteser utan att ständigt behöva "hålla andan" för att slippa antaganden om "agendor" övergå i sexuell attraktion.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback