• 1
  • 2
2020-08-13, 16:24
Medlem
Inte sedlar alltså. Cash på kontot.

Jag blir enormt stressad av att ha pengar liggandes. Pytteliten del av min net worth i cash, men det är ändå pengar som skulle kunna befinna sig i bolag, guld eller fastigheter t.ex.

Någon annan som känner likadant? Tvångstankar att "pengarna måste jobba". Vetskapen att de bara ligger där, gör ingenting... ruttnar bort. Fyfan. Men lite buffert måste man ju ha
Citera
2020-08-13, 16:26
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot

Jag blir enormt stressad av att ha pengar liggandes. Pytteliten del av min net worth i cash, men det är ändå pengar som skulle kunna befinna sig i bolag, guld eller fastigheter t.ex.

Någon annan som känner likadant? Tvångstankar att "pengarna måste jobba". Vetskapen att de bara ligger där, gör ingenting... ruttnar bort. Fyfan. Men lite buffert måste man ju ha

Nej verkligen inte skaffa ett sparkonto där du för över pengar till.
Citera
2020-08-13, 16:26
Medlem
Cannibalizations avatar
Du får väl se det som en slags investering det med, att ha pengar tillgängliga för oförutsedda utgifter.
Citera
2020-08-13, 17:55
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannibalization
Du får väl se det som en slags investering det med, att ha pengar tillgängliga för oförutsedda utgifter.

Precis, sedan kan man minimera bufferten - själv har jag sällan mer än 1.5 månadslön på sparkontot men i gengäld kreditkort med 5 månadslöner tillgängligt, endast sparsamt använda och räkningen nollad inom fria dagarna, några gånger om året i syfte att de skall anses som aktiva.
Citera
2020-08-13, 18:15
Medlem
Det stör mig inte att ha en del cash liggande på sparkonton. Visst vill man att pengarna ska jobba, men det är inte alla investeringar som går som man tänkt. Så man kan ju se det som att man minimerat en förlustrisk.
Citera
2020-08-13, 18:28
Medlem
Pengar jobbar aldrig. Pengar är ettor och nollor i ett datasystem. Det är allt.
Citera
2020-08-14, 02:16
Medlem
Det låter som att du planerar dåligt eller är på gränsen till att tappa förståndet helt. Du har enligt dig själv en summa av nonsenskaraktär som ”måste jobba” - varför sätter du då inte pengarna i arbete? Har du därefter inget disponibelt belopp att tillgå när det behövs? Det var ju synd. Det är inte speciellt imponerande att oförhindrat låta din guldfeber antasta din sans och balans i en lätt match.
Citera
2020-08-14, 08:11
Medlem
Finans.killens avatar
Detta känns toppish, FOMO much?

Själv bygger jag min cash posse (ok då korta bonds men typ samma) senaste månaden.
Citera
2020-08-20, 20:42
Medlem
Honungsdjurets avatar
Precis som du är inne på i trådstarten så är kontanter pappers- och myntpengar. När pengar ligger oinvesterade så kallas det för likvider.

Om du är stressad över att ha likvider på ett vanligt sparkonto så kanske det är dags att börja investera? Jag tycker att det är en trygg känsla att ha en del likvider både på lönekontot och på sparkontot. Men de pengar jag inte behöver eller eventuellt skulle behöva inom närmsta tiden investerar jag.

Jag tycker inte att du ska bli stressad. Läs en bok i privatekonomi och skapa dig en ekonomisk situation som du trivs med.
Citera
2020-08-20, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot

Finns portföljer där man enligt modellen även skall allokera i cash.

https://www.theoptimizingblog.com/permanent-portfolio/
Citera
2020-08-21, 08:15
Medlem
Känner likadant, ända sedan jag började spara i aktier/fonder har jag haft den känslan.

Nu håller jag dock på att bygga upp likvider inför en IPO som det ryktats om i Q4, vill vara förberedd om den verkligen blir av. Har inte varit med vid en IPO tidigare så det blir spännande!
Citera
2020-08-21, 20:38
Medlem
Jag kännde samma sak när jag hade en större summa på kontot bara vetskapen att mina pengar tappa kanske 10k per år gjorde mig stressad.

Nu har jag bara en buffert på 3 månader på kontot resten av pengarna ligger i olika tillgångar (indexfonder/bostad/ädelmetaller)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in