• 1
  • 2
2020-08-13, 16:24
Medlem
Inte sedlar allts. Cash p kontot.

Jag blir enormt stressad av att ha pengar liggandes. Pytteliten del av min net worth i cash, men det r nd pengar som skulle kunna befinna sig i bolag, guld eller fastigheter t.ex.

Ngon annan som knner likadant? Tvngstankar att "pengarna mste jobba". Vetskapen att de bara ligger dr, gr ingenting... ruttnar bort. Fyfan. Men lite buffert mste man ju ha
Citera
2020-08-13, 16:26
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot

Jag blir enormt stressad av att ha pengar liggandes. Pytteliten del av min net worth i cash, men det r nd pengar som skulle kunna befinna sig i bolag, guld eller fastigheter t.ex.

Ngon annan som knner likadant? Tvngstankar att "pengarna mste jobba". Vetskapen att de bara ligger dr, gr ingenting... ruttnar bort. Fyfan. Men lite buffert mste man ju ha

Nej verkligen inte skaffa ett sparkonto dr du fr ver pengar till.
Citera
2020-08-13, 16:26
Medlem
Cannibalizations avatar
Du fr vl se det som en slags investering det med, att ha pengar tillgngliga fr ofrutsedda utgifter.
Citera
2020-08-13, 17:55
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannibalization
Du fr vl se det som en slags investering det med, att ha pengar tillgngliga fr ofrutsedda utgifter.

Precis, sedan kan man minimera bufferten - sjlv har jag sllan mer n 1.5 mnadsln p sparkontot men i gengld kreditkort med 5 mnadslner tillgngligt, endast sparsamt anvnda och rkningen nollad inom fria dagarna, ngra gnger om ret i syfte att de skall anses som aktiva.
Citera
2020-08-13, 18:15
Medlem
Det str mig inte att ha en del cash liggande p sparkonton. Visst vill man att pengarna ska jobba, men det r inte alla investeringar som gr som man tnkt. S man kan ju se det som att man minimerat en frlustrisk.
Citera
2020-08-13, 18:28
Medlem
Pengar jobbar aldrig. Pengar r ettor och nollor i ett datasystem. Det r allt.
Citera
2020-08-14, 02:16
Medlem
Det lter som att du planerar dligt eller r p grnsen till att tappa frstndet helt. Du har enligt dig sjlv en summa av nonsenskaraktr som mste jobba - varfr stter du d inte pengarna i arbete? Har du drefter inget disponibelt belopp att tillg nr det behvs? Det var ju synd. Det r inte speciellt imponerande att ofrhindrat lta din guldfeber antasta din sans och balans i en ltt match.
Citera
2020-08-14, 08:11
Medlem
Finans.killens avatar
Detta knns toppish, FOMO much?

Sjlv bygger jag min cash posse (ok d korta bonds men typ samma) senaste mnaden.
Citera
2020-08-20, 20:42
Medlem
Honungsdjurets avatar
Precis som du r inne p i trdstarten s r kontanter pappers- och myntpengar. Nr pengar ligger oinvesterade s kallas det fr likvider.

Om du r stressad ver att ha likvider p ett vanligt sparkonto s kanske det r dags att brja investera? Jag tycker att det r en trygg knsla att ha en del likvider bde p lnekontot och p sparkontot. Men de pengar jag inte behver eller eventuellt skulle behva inom nrmsta tiden investerar jag.

Jag tycker inte att du ska bli stressad. Ls en bok i privatekonomi och skapa dig en ekonomisk situation som du trivs med.
Citera
2020-08-20, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pallot

Finns portfljer dr man enligt modellen ven skall allokera i cash.

https://www.theoptimizingblog.com/permanent-portfolio/
Citera
2020-08-21, 08:15
Medlem
Knner likadant, nda sedan jag brjade spara i aktier/fonder har jag haft den knslan.

Nu hller jag dock p att bygga upp likvider infr en IPO som det ryktats om i Q4, vill vara frberedd om den verkligen blir av. Har inte varit med vid en IPO tidigare s det blir spnnande!
Citera
2020-08-21, 20:38
Medlem
Jag knnde samma sak nr jag hade en strre summa p kontot bara vetskapen att mina pengar tappa kanske 10k per r gjorde mig stressad.

Nu har jag bara en buffert p 3 mnader p kontot resten av pengarna ligger i olika tillgngar (indexfonder/bostad/delmetaller)
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in