Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2020-08-12, 17:26
Medlem
Hej FB. Nu är det så att jag ska låna 50 tkr och har fått ett erbjudande från en bank ”sevendaybank”.

Citat:
EFFEKTIV RÄNTA
7.50 %
MÅNADSKOSTNAD
4 333 kr
NOMINELL RÄNTA
7.25 %
UPPLÄGGNINGSAVGIFT
0 kr

Avgifter
Lånetyp: Annuitet
Effektiv ränta 7.50 %
Uppläggningsavgift 0 kr
Aviavgift 45 kr
Autogiroavgift 0 kr
Månadskostnad 4 333 kr
Antal avbetalningar 12
Totalt att återbetala 52 525 kr

Detta är alltså det som står i avtalet. Så om jag lånar 50 tkr, ska jag endast betala tillbaka 52525 kr efter 12 månader? Då går jag alltså minus 2525 på ett år? Eller hur mycket förlorar jag med ett sådant lån?
Citera
2020-08-12, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IncreaseThePeace
Hej FB. Nu är det så att jag ska låna 50 tkr och har fått ett erbjudande från en bank ”sevendaybank”.

Detta är alltså det som står i avtalet. Så om jag lånar 50 tkr, ska jag endast betala tillbaka 52525 kr efter 12 månader? Då går jag alltså minus 2525 på ett år? Eller hur mycket förlorar jag med ett sådant lån?
Gå minus är väl inte helt korrekt. De 2 525 kronorna är priset du betalar för att få 50 000 i handen idag. Det är ju som att köpa en liter mjölk för 12 kronor. Du går ju inte minus 12 kronor för det, förhoppningsvis får du användning av mjölken precis som du förhoppningsvis använder dina 50 000 till något vettigt som är värt priset 2 525 kronor.

Och i slutänden blir priset något lägre än 2 525 kronor om man tar ränteavdraget i beaktande.
Citera
2020-08-12, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Klarar du dig inte utan bil? Det är osäkra tider just nu och ett lån på så lite som 50 tkr låter väldigt dumt.

Kommer med 90% säkerhet kunna betala tillbaka summan innan maj 2021. Tack för rådet men kan du berätta varför det inte skulle vara värt? Blir ju bara skyldig 2525 kr eller har jag förstått fel?
Citera
2020-08-12, 17:50
Medlem
wetnears avatar
Du har förstått rätt. Jag skulle råda dig att ta lånet på någon bank istället.
Lägre ränta=lägre månadskostnad.
Kolla vilken bank som ger dig bästa villkoren.
Citera
2020-08-12, 17:55
Medlem
Citat:

Du går ju inte minus 2525 kronor, utan det är vad du får betala för att låna pengarna, om du tar på autogiro så slipper du betala 45 kronor. Hos Sevenday får du betala tillbaka snabbare om du har råd med det, så kanske blir det betydligt mindre än 2525 kronor. Men ja så som du skrev är det totala beloppet du ska betala 52525 kronor och inte ett öre mer så länge du betalar i tid samt avtalat tid. Jag själv har blancolån hos Sevenday och är väldigt nöjd med dem. Cashar in extra varje månad så jag blir av med mitt lån snabbare och att ja slipper betala de räntan som vi kom överens om.
Citera
2020-08-12, 17:55
Medlem
Bidragsgivarens avatar
Du missar inget. Det där är ett helt okej lån, främst beroende på att du betalar av det på 12 månader. Lånet hade varit betydligt sämre om du valt att avbetala på exempelvis 60 månader. Då hade räntekostnaden blivit hög.

Som du skriver så blir din kostnad ca 2500 kr på 1 års tid, det är inte så farligt för att kunna köpa en bil idag.
Citera
2020-08-12, 18:04
Medlem
Fearstys avatar
Du har korrekt, det hela blir 52525:- att betala. Alltså endast 2525:- i ränta, men pga ränteavdraget får du tillbaka 757,50:- på skatteåterbäringen. Ett helt OK lån då du betalar av det under ett års tid!
Citera
2020-08-12, 18:08
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Köpa bil

Då är det betydligt bättre att ta ett billån där långivaren har säkerhet i bilen, än att ta ett blancolån med 7,5 % ränta..
Citera
2020-08-12, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Då är det betydligt bättre att ta ett billån där långivaren har säkerhet i bilen, än att ta ett blancolån med 7,5 % ränta..

Kan du motivera varför?
Citera
2020-08-12, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fearsty
Du har korrekt, det hela blir 52525:- att betala. Alltså endast 2525:- i ränta, men pga ränteavdraget får du tillbaka 757,50:- på skatteåterbäringen. Ett helt OK lån då du betalar av det under ett års tid!

Ja, och sedan kan man ju även räkna med inflationen. Jag vet inte vad den landar på i år, men om den BLIR standard 2% (har ingen aning dock), så är det alltså 1050 av dessa 52525 kr. Om det nu alls är vettigt att räkna på i detta sammanhang, är lite osäker.

Hur som helst så pratar vi om så jäkla lite pengar du förlorar, på att få en hel fin bil att köra i ett år för denna struntsumma... fattar inte hur folk resonerar här som snackar om att det är ett dåligt lån.

Visst, det finns bättre lån, till runt 4% ränta, men vadå, om du har "fel" kreditprofil, eller inte så mkt pengar på banken (vilket du nog har, med tanke på att du över huvud taget behöver ta ett lån), ja då är det i trakterna runt 7% du kommer hamna. Visst, det är månads avgift på 45 kr, men du slipper ju uppläggningsavgiften som brukar ligga runt 500 kr, så jag skulle säga att detta är ganska så mycket så bra det kan bli...

EVENTUELLT att du kan fixa ca .5% bättre lån, utan aviavgiften med för att spara lite till, men vad då... så oerhört lite pengar du förlorar, så who cares
Citera
2020-08-12, 18:26
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Kan du motivera varför?
För att räntan är lägre?
Citera
2020-08-12, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
För att räntan är lägre?
Ja, men på tolv månader handlar det inte om så mycket pengar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in