• 1
  • 2
2020-08-10, 21:38
Medlem
Hej!

1) Är det någon här som får kontorshyra betald av arbetsgivaren eftersom ni har ålagts att jobba hemifrån och därmed har fått ta (del av) er lägenhet i anspråk som kontor?

2) är det inte rimligt att man blir ersatt -varför pratas det inte mer om detta?

Se tex här:

https://www.tholin.se/artiklar/coron...bar-hemifraan/

”Hyresersättning till anställda
Hyresersättning från en arbetsgivare för kontor i en anställds bostad är skattepliktig. Huvudregeln är att detta är en ersättning som är skattepliktig som inkomst av tjänst.

Ersättningen kan dock beskattas som hyresersättning i inkomstslaget kapital. Följande förutsättningar måste då vara uppfyllda:

Det finns ett hyresavtal mellan den anställde och arbetsgivaren
Arbetsgivaren har behov av utrymmet
Ersättningen är marknadsmässig
I de fall en anställd kommer att arbete hemifrån under en längre tid på grund av corona finns det anledning att fundera på alternativet med hyresersättning. Det man bör tänka på då är alltså att upprätta ett skriftligt hyresavtal.

Att motivera att det finns ett behov av utrymmet lär inte vara svårt nu under coronakrisen. Det svåra kan vara att komma fram till vad som är marknadsmässig hyra.

Om det hyrda utrymmet är integrerat i den anställdas bostad, till exempel ett arbetsrum i bostaden, bör marknadsvärdet - enligt Skatteverket - i första hand beräknas med ledning av hyresnivån i området eller närliggande områden för utrymmen som hyrs ut för motsvarande ändamål.”
Citera
2020-08-10, 21:45
Medlem
Sam.Boyds avatar
Skulle inte tro det.
Betalt internet o mobil samt nyttjandet av företagets laptop är väl skäligt.

Sedan så höjer väl ingen på ögonen för något kvitto för toner o skrivarpapper.

Vill någon ha sin hyra betald så kan väl denne hen åka in till kontoret o sitta på sin arbetsplats. Det är liksom upp till hen.
Senast redigerad av Sam.Boyd 2020-08-10 kl. 21:48.
Citera
2020-08-10, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
Skulle inte tro det.
Betalt internet o mobil samt nyttjandet av företagets laptop är väl skäligt.

Sedan så höjer väl ingen på ögonen för något kvitto för toner o skrivarpapper.

Jag (och experten i länken) menar alltså att man bör få del av sin hyra/brf-avgift/villa-kostnad betald av arbetsgivarn. Del av din bostad blir nu arbetsgivarens kontor. För det bör arbetsgivaren betala hyra. Du arbetar ju i detta fall inte frivilligt hemifrån utan arbetsgivare har allt som oftast beordrat dig att göra så.
Citera
2020-08-10, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
2) är det inte rimligt att man blir ersatt -varför pratas det inte mer om detta?
Nej, varför ska din arbetsgivare betala för att de bidrar till att minska spridning av Covid-19?

Citat:
Jag (och experten i länken) menar alltså att man bör få del av sin hyra/brf-avgift/villa-kostnad betald av arbetsgivarn.
Var läser du att "experten" menar det?

Citat:
Du arbetar ju i detta fall inte frivilligt hemifrån utan arbetsgivare har allt som oftast beordrat dig att göra så.
"beordrat" är knappast en korrekt beskrivning, det är snarare en extrem situation, där det gagnar såväl dig, arbetsgivaren som samhället att du jobbar hemma. Om du inte är villig att bidra till detta, är det inget som en arbetsgivare är skyldig att ersätta dig för, utan du får snarare pallra dig iväg till ditt kontor om du ser ett problem att arbeta från ditt hem.
Citera
2020-08-10, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Nej, varför ska din arbetsgivare betala för att de bidrar till att minska spridning av Covid-19?

Var läser du att "experten" menar det?

"beordrat" är knappast en korrekt beskrivning, det är snarare en extrem situation, där det gagnar såväl dig, arbetsgivaren som samhället att du jobbar hemma. Om du inte är villig att bidra till detta, är det inget som en arbetsgivare är skyldig att ersätta dig för, utan du får snarare pallra dig iväg till ditt kontor om du ser ett problem att arbeta från ditt hem.

jag lutar mig alltså på det som står i länken men upprepar följande del som är taget från länken:

"I de fall en anställd kommer att arbete hemifrån under en längre tid på grund av corona finns det anledning att fundera på alternativet med hyresersättning. Det man bör tänka på då är alltså att upprätta ett skriftligt hyresavtal.

Att motivera att det finns ett behov av utrymmet lär inte vara svårt nu under coronakrisen. Det svåra kan vara att komma fram till vad som är marknadsmässig hyra."

menar du att det står alla fritt att gå til sina kontor och arbeta på?
Citera
2020-08-10, 22:16
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Jag (och experten i länken) menar alltså att man bör få del av sin hyra/brf-avgift/villa-kostnad betald av arbetsgivarn. Del av din bostad blir nu arbetsgivarens kontor. För det bör arbetsgivaren betala hyra. Du arbetar ju i detta fall inte frivilligt hemifrån utan arbetsgivare har allt som oftast beordrat dig att göra så.

Du får arbeta hemmifrån för att din arbetsgivare vill förhindra smitta o vill hålla personalen frisk.

Så om hen kräver betalt för sin hyra så skulle jag svara med att arbeta hemmifrån är frivilligt o hen kan sätta sig på bussen med andra o åka in till jobbet 8.30 varje morgon o stämpla ut 17.00

Det är valfrihet.

Men hela ”covidkrisen” är intressant ur arbetsgivar synpunkt. Den har väldigt tydligt visat vilka man kan lita på o som är företagslojala. O vilka som maskar o försöker sko sig. Sånt är bra att veta när/om man måste dra ner lite på personalen.
Citera
2020-08-10, 22:16
Medlem
Citat:
Du får arbeta hemmifrån för att din arbetsgivare vill förhindra smitta o vill hålla personalen frisk.

Så om hen kräver betalt för sin hyra så skulle jag svara med att arbeta hemmifrån är frivilligt o hen kan sätta sig på bussen med andra o åka in till jobbet 8.30 varje morgon o stämpla ut 17.00

Det är valfrihet.

Men hela ”covidkrisen” är intressant ur arbetsgivar synpunkt. Den har väldigt tydligt visat vilka man kan lita på o som är företagslojala. O vilka som maskar o försöker sko sig. Sånt är bra att veta när/om man måste dra ner lite på personalen.

så du menar att alla kan gå till sina kontor och jobba på -om de vill?
Citera
2020-08-10, 22:24
Medlem
Citat:
jag lutar mig alltså på det som står i länken men upprepar följande del som är taget från länken:

"I de fall en anställd kommer att arbete hemifrån under en längre tid på grund av corona finns det anledning att fundera på alternativet med hyresersättning. Det man bör tänka på då är alltså att upprätta ett skriftligt hyresavtal.

Att motivera att det finns ett behov av utrymmet lär inte vara svårt nu under coronakrisen. Det svåra kan vara att komma fram till vad som är marknadsmässig hyra."

Du skriver:
Citat:
Jag (och experten i länken) menar alltså att man bör få del av sin hyra/brf-avgift/villa-kostnad betald av arbetsgivarn.
Men det är inte vad som står i artikeln. Artikeln beskriver vad som händer om en arbetsgivare står för kostnader för ett hemmakontor, men förespråkar inte att så bör ske.

Citat:
menar du att det står alla fritt att gå til sina kontor och arbeta på?
Ja. Det finns inget som säger att en arbetsgivare måste erbjuda dig att jobba hemma. Det är en rekommendation. Om du inte går med på detta, har arbetsgivaren ingen skyldighet att stå för kostnader för ditt kontor hemma. Det finns möjligen arbetsgivare som gör så, men det är ingen generell rättighet till följd av att man rekommenderar arbete hemifrån.
Citera
2020-08-10, 22:30
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
så du menar att alla kan gå till sina kontor och jobba på -om de vill?

Ja. Det brukar funka så.

Merparten av företag har ju lokaler o arbetsplatser. Du får/har möjlighet att jobba hemmifrån. Har du inget hem eller möjlighet så kan du pallra dig in till kontoret som vanligt.

Själv så har jag jobbat hemmifrån o från min sommarstuga. Men det är ju klart att det finns vänstertomtar som ser en möjlighet att bedriva lite agenda o det finns got om naiva personer som girigt tror på vad de säger.

Jag säger. Försök o bli inte förvånad om du får nej. Stå på dig o försök få dina kamrater med dig o jag är övertygad om att du står först på listan av personer som kan avyttras.
Citera
2020-08-10, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Du skriver:

Men det är inte vad som står i artikeln. Artikeln beskriver vad som händer om en arbetsgivare står för kostnader för ett hemmakontor, men förespråkar inte att så bör ske.

Ja. Det finns inget som säger att en arbetsgivare måste erbjuda dig att jobba hemma. Det är en rekommendation. Om du inte går med på detta, har arbetsgivaren ingen skyldighet att stå för kostnader för ditt kontor hemma. Det finns möjligen arbetsgivare som gör så, men det är ingen generell rättighet till följd av att man rekommenderar arbete hemifrån.

ok, då går jag till jobbet imorgon och hälsar från dig om arbetsgivaren skulle klaga.
sen får jag ringa facket och se vad de har att säga.
Citera
2020-08-10, 22:37
Medlem
Citat:
Ja. Det brukar funka så.

Merparten av företag har ju lokaler o arbetsplatser. Du får/har möjlighet att jobba hemmifrån. Har du inget hem eller möjlighet så kan du pallra dig in till kontoret som vanligt.

Själv så har jag jobbat hemmifrån o från min sommarstuga. Men det är ju klart att det finns vänstertomtar som ser en möjlighet att bedriva lite agenda o det finns got om naiva personer som girigt tror på vad de säger.

Jag säger. Försök o bli inte förvånad om du får nej. Stå på dig o försök få dina kamrater med dig o jag är övertygad om att du står först på listan av personer som kan avyttras.

jag har lärt mig att arbetsgivaren gör allt för att spara en spänn så det finns ingen anledning att bjuda pån nått. sen jobbar jag tacksamt nog inom en verksamhet som inte riktigt avyttrar folk.
Citera
2020-08-11, 01:29
Medlem
Kaffemedaffes avatar
De flesta ser det som en fördel att arbeta hemifrån så jag tror inte frågan kommer upp så ofta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in