• 2
  • 3
2020-08-11, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jupiterr
Han skiter fullständigt i att han satt mig i den här skiten. Han anser att det inte är hans problem

Trollar du eller?

Polisanmäl fort som attan, sen ber du din far dra åt helvete..
Citera
2020-08-11, 16:24
Medlem
Onanikrems avatar
Polisanmäl direkt! Dock lär du dras med anmärkningen i tre år men polisanmäler du markerar du mot din far att det han gjort inte är ok och att du ger blanka fan i honom likväl som han i dig!

Skräpmänninska till far fy fan! tvii!
Citera
2020-08-11, 16:47
Medlem
Gabogibos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jena
Ehhh, vadå UC, det är naturligtvis kronofogden som sätter betalningsanmärkning, UC är ett privat företag som hämtar sin information från KronofogdeMYNDIGHETEN.

//jena
Det är en vanlig missuppfattning, men informationen kommer från KF, och anmärkningen utfärdas av de privata upplysningsföretagen. Ditt kredivärde är sällan av intresse för myndigheter utan informationen riktar sig till privata aktörer.

UC är inget företag i vanlig mening utan är en koncern som delägs och drivs av banker.

https://kronofogden.se/download/18.1...3%A4rkning.pdf
Citat:
Det är kreditupplysningsföretagen som har hand om betalningsanmärkningar. Det är också till dem du ska vända dig om du har frågor om vad som orsakat en viss betalningsanmärkning.
[...]
Vi kan inte svara på dina frågor om betalningsanmärkningar. Det beror på att en
betalningsanmärkning kan orsakas av händelser som Kronofogden inte har något
att göra med.
[...]
Det är kreditupplysningsföretagen som tar bort din anmärkning.
Senast redigerad av Gabogibo 2020-08-11 kl. 16:51.
Citera
2020-08-11, 18:18
Medlem
Polis anmäl ,, företaget som givit krediten blir ansvarig , du har väl knappast skrivet under några papper ?
Citera
2020-08-11, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jena
Ehhh, vadå UC, det är naturligtvis kronofogden som sätter betalningsanmärkning, UC är ett privat företag som hämtar sin information från KronofogdeMYNDIGHETEN.

//jena

Fogden ger inga anmärkningar till någon alls.
Citera
2020-08-13, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Du ska nog begära domvilla över utslaget hos din hovrätt, det är enda sättet att få bort utslaget och utslaget är det som ger anmärkning.
Kronofogden kan hjälpa dig ta fram utslaget.

Det här är det bästa svaret, det enda som kan göra att du blir av med anmärkningen. En polisanmälan kan sätta din farsa i skiten men hjälper ingenting mot din betalningsanmärkning.

Skicka till hovrätten, förklara vad som hänt och skriv att du inte blivit delgiven.

Länken är till Svea hovrätt men du ska skicka till den hovrätt som har domsaga över där du bor.

https://www.domstol.se/svea-hovratt/ansokningsmal/
Citera
2020-08-13, 21:00
Medlem
Kreditgivare skriver inte av något om man inte polisanmäler identitetsstöld.

Har han förfalskat din namnteckning eller vad har hänt - hur har han hämtat ut o
kvitterat varorna
Citera
2020-08-13, 21:21
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jupiterr
Jo visst kan jag göra en anmälan men jag kan ju som sagt inte bevisa någonting. Möjligtvis att mina familjemedlemmar kan intyga att han inte låtit mig få se fakturorna.

Nu är det inte du som ska bevisa detta, den som påstår att du har köpt något och kräver dig på pengar ska styrka att du faktiskt har gjort detta köp. Bestrid kravet.
Citera
2020-08-13, 21:32
Medlem
Min ex-man gjorde så mot vårt yngsta barn. Så TS behöver inte känna sig ensam. Både på Skatteverket och hos KFM har man kännedom om fäder som beter sig så här.

Jag läste det så att jag tog på mig abonnemang till mobil så att han slapp nekas köp och kostnade för samtal och surfande. Han var så pass ung att han trodde jag gjorde det för att jag är så snäll. Men jag dolde hela tiden att han hade en betalningsanmärkning som hans far hade planterat. Jag talade om det först långt senare.

"Men så kan han väl inte ha gjort?!" sa min bror om sin fd svåger. Jag bad mobilbutiken vi då besökte att söka på sonens betalningsklassning. Jag har för mig att anmärkingen var "planterad" när han var omkring 17 år. Det finns särskilda regler för bolag som UC och för myndigheterna när det gäller ungdomars betalningsanmärkningar. KFM kan besluta om att stryka dem tidigare än efter tre år.

I vårt fall gällde det ett ganska litet belopp. För fadern var det viktiga att handikappa sonen med betalningsanmärkningen,

Men jag har sett oerhört tragiska fall där fäder lurat minderåriga i åldern 16-18 år att skriva på för företagskrediter, bilkrediter m.m. "för att hjälpa pappa". De här ungdomarna har fått betalningsbesvär och skulder för livet. TS här verkar ha drabbats av utgifter för lite IKEA-möbler, vilket ändå svider när det är en förälder som skadat sitt eget barn.

Tala med en advokat och polisanmäl möjligen efter sådant professionellt råd.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in