• 1
  • 2
2020-08-10, 18:43
Medlem
Jag har en betalningsanmärkning sen ett år tillbaka. Detta på grund av att min så kallade pappa handlat på delbetalning i mitt namn utan att jag visste om det. Jag fick reda på det för några månader sen när jag skulle teckna abonnemang på synsam men fick inte pga min betalningsanmärkning. Fick då veta att han tagit delbetalning på Ikea och struntat i att betala. Jag bodde hemma när detta skedde men jag hämtade aldrig posten (var nästaan aldrig ens hemma) och såg aldrig några fakturor. Har senare fått reda på att han kastat dessa för att ingen ska få reda på det. Dessutom fick jag reda på genom Ikano Bank att sista inkassokravet blev skickat till fel adress. (Hade flyttat och det hade skickats till min gamla adress trots att jag gjort adressändring).

Jag fyller 21 år och ska flytta ut i egen lägenet - vilket jag inte kan eftersom att jag inte får hyra. Vet inte vad jag ska ta mig till. Vägrar bo hemma tills jag är 23. Finns det någonting jag kan göra? Jag kan ju inte bevisa att det inte är jag som gjort detta. Jag har i alla fall betalat skulden...
Citera
2020-08-10, 18:48
Moderator
Maviels avatar
Kan du inte polisanmäla det? Det är ju olagligt det din pappa gjort? Och via polisanmälan sen få IKANO att backa? Om de dessutom skickat till fel adress så har de ju inte följt allt - lider med dig - har haft vänner som råkat ut för samma.
Citera
2020-08-10, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jupiterr
Jag har en betalningsanmärkning sen ett år tillbaka. Detta på grund av att min så kallade pappa handlat på delbetalning i mitt namn utan att jag visste om det. Jag fick reda på det för några månader sen när jag skulle teckna abonnemang på synsam men fick inte pga min betalningsanmärkning. Fick då veta att han tagit delbetalning på Ikea och struntat i att betala. Jag bodde hemma när detta skedde men jag hämtade aldrig posten (var nästaan aldrig ens hemma) och såg aldrig några fakturor. Har senare fått reda på att han kastat dessa för att ingen ska få reda på det. Dessutom fick jag reda på genom Ikano Bank att sista inkassokravet blev skickat till fel adress. (Hade flyttat och det hade skickats till min gamla adress trots att jag gjort adressändring).

Jag fyller 21 år och ska flytta ut i egen lägenet - vilket jag inte kan eftersom att jag inte får hyra. Vet inte vad jag ska ta mig till. Vägrar bo hemma tills jag är 23. Finns det någonting jag kan göra? Jag kan ju inte bevisa att det inte är jag som gjort detta. Jag har i alla fall betalat skulden...

O vad säger han om det?
Hur har han tänkt lösa den sits du hamnat i?
Citera
2020-08-10, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibis99
O vad säger han om det?
Hur har han tänkt lösa den sits du hamnat i?

Han skiter fullständigt i att han satt mig i den här skiten. Han anser att det inte är hans problem
Citera
2020-08-10, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Kan du inte polisanmäla det? Det är ju olagligt det din pappa gjort? Och via polisanmälan sen få IKANO att backa? Om de dessutom skickat till fel adress så har de ju inte följt allt - lider med dig - har haft vänner som råkat ut för samma.

Jo visst kan jag göra en anmälan men jag kan ju som sagt inte bevisa någonting. Möjligtvis att mina familjemedlemmar kan intyga att han inte låtit mig få se fakturorna.
Citera
2020-08-10, 18:55
Medlem
Citat:

Första frågan.
Varför svarade du inte inkassobolaget att det inte var din kredit? De eller snarare kreditgivaren måste kunna styrka att de ställt kravet mot rätt person.

Nu har du altså tagit på dig skulden genom att betala den? Vilket tyvärr sätter dig i en besvärlig situation. men du kan försöka kontakta kreditgivaren och sedan anmäla din far för bedrägeri.
Kan vara en framkomlig väg, men hade varit enklare om du inte tagit på deg skulden.
Citera
2020-08-10, 18:55
Medlem
VonFanderblads avatar
Citat:
Han skiter fullständigt i att han satt mig i den här skiten. Han anser att det inte är hans problem
Vilken tur att det är vad farbror polisen tycker som spelar roll och inte din idiot till farsa då. Bara att polisanmäla för bedrägeri och du skulle även ha bestridit kravet från kronofogden. Men nu har du ju betalat och "erkänt".
Citera
2020-08-10, 19:00
Medlem
Citat:

Man blir bara chockad över ett sånt resonemang... Det finns tydligen folk till allt i den här världen.
Citera
2020-08-10, 19:29
Medlem
Citat:
POLISANMÄLAN!!!
Citera
2020-08-10, 19:36
Medlem
Jag kontaktar Ikano imorgon och ser vad de kan göra. Kan de inget göra så vänder jag mig till polisen. Jag är inte ute efter att sätta dit min pappa. Jag skiter i honom. Jag vill bara att betalningsanmärkningen försvinner så att jag kan leva ett normalt liv.
Citera
2020-08-10, 20:39
Medlem
Citat:
Jag kontaktar Ikano imorgon och ser vad de kan göra. Kan de inget göra så vänder jag mig till polisen. Jag är inte ute efter att sätta dit min pappa. Jag skiter i honom. Jag vill bara att betalningsanmärkningen försvinner så att jag kan leva ett normalt liv.

Man ska inte kunna få en betalningsanmärkning på någon annans skuld. Detta är ju rent bedrägeri. Polisanmälan plus att ta hjälp låter lämpligt.
Citera
2020-08-10, 21:08
Medlem
Citat:

Kontakta även kronofogden. Om jag inte missminner mig ska en enda betalningsanmärkning kunna sekretessmarkeras förutsatt att skulden är betald. Alltså inte krediten hos Ikano, den måste du åtgärda på annat sätt, men den fordran som hamnat hos KFM ska vara reglerad.

Reglerna ändrades för att man inte ska drabbas i orimlig utsträckning för ett enda misstag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in