• 1
  • 2
2020-08-10, 13:43
Medlem
(Stod inget i "stora tråden om försörjningsstöd" att alla frågor om detta skulle postas där, därför en egen tråd)

I slutet av mars rapporterades det i nyheterna att Stockholms kommun, pga corona, skulle bli lite generösare i sin bedömning av ansökningar om försörjningsstöd om klienterna hade bil eller bostadsrätt. Jag har en vän med mycket svajig ekonomi som strax innan dess förlorat arbetet pga corona men har bil (avställd)/bostadsrätt. Hon kontaktade då kommunen och frågade om hon kunde få försörjningsstöd men handläggarna kände inte till den här policyförändringen och man konstaterade rätt snabbt att hon pga bil/BR skulle få avslag så det var ingen idé att söka.

Min vän började då ringa runt lite i kommunen centralt för att fråga om den policyförändringen och efter ett tag fick hon napp. Hon tog då en ny kontakt med försörjningsstödsenheten och man kom fram till att det nu fanns möjlighet att ansöka med rimlig möjlighet till att få ett positivt svar.

Pga olika skäl har hela affären dragit ut på tiden, först tog det någon månad för henne att få ihop alla papper, sedan var det omöjligt att få tag på rätt person, sedan semestrar osv men nu ska hon träffa en handläggare om ett par dagar för en intervju.

Jag vet att det är extremt känsligt att tex få in pengar på sitt konto om man har försörjningsstöd, även om det klart och tydligt markeras att det är ett lån - det räknas ändå ofta som en inkomst och ens bidrag reduceras i motsvarande mängd. Med det i beaktande, jag har försörjt henne under hela den här perioden genom att betala hennes räkningar från mitt konto (några räkningar har vi bett om anstånd med), köpa mat och annat på mitt kort osv.

Det finns alltså inte ett enda spår av inkomster på hennes konto under den här perioden. Målet är att få temporärt försörjningsstöd under tre månader april-juni.

Frågan är nu vad hon ska säga till handläggaren om hur hon har försörjt sig sedan första kontakter i slutet av mars för att inte bränna chansen att få bidraget för våren?

Om hon säger att en vän (ej sambo, i en relation etc) betalat allt för henne under den här perioden och att hon alltså är skyldig mig pengar, kommer de då betrakta det som att "Du klarade dig ju visst det, försörjningsstöd är bara en sista utväg som du uppenbarligen inte behövde nyttja. Dina skulder är inte vårt problem." eller kan de ge retroaktivt stöd? Vad är det bästa för henne att säga?
Citera
2020-08-10, 13:50
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veraxxx

Om hon säger att en vän (ej sambo, i en relation etc) betalat allt för henne under den här perioden och att hon alltså är skyldig mig pengar, kommer de då betrakta det som att "Du klarade dig ju visst det, försörjningsstöd är bara en sista utväg som du uppenbarligen inte behövde nyttja. Dina skulder är inte vårt problem." eller kan de ge retroaktivt stöd? Vad är det bästa för henne att säga?

Helst så vill soc att det ska vara helt tomt på kontot minst tre månader innan.
Citera
2020-08-10, 13:59
Medlem
Alltså suck... Säg till henne att:

1. JOBBA FÖR FAN!!! SÖK ALLT!!!! Är hon för fin för att vara städare/undersköterska/biträde?

2. Sälj bilen / bostadsrätten

3. Gå på soc som den jävla luffaren hon är.

Det är inte samhällets ansvar att rädda hennes bostadsrätt. Har man tillgångar ska inte soc betala. Alla som inte jobbar har någon jävla ursäkt och det är "så synd om mig, buhu..."

Och sist men inte minst, be henne att växa upp istället för att harva runt och tycka det är jobbigt att söka soc.

Men alltså... har hon ingen A-kassa? Hur kunde detta hända? Och varför är du en toffel och frågar runt efter svar för en bortskämd luffare?
Citera
2020-08-10, 14:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derp19
Alltså suck... Säg till henne att:

1. JOBBA FÖR FAN!!! SÖK ALLT!!!! Är hon för fin för att vara städare/undersköterska/biträde?

2. Sälj bilen / bostadsrätten

3. Gå på soc som den jävla luffaren hon är.

Det är inte samhällets ansvar att rädda hennes bostadsrätt. Har man tillgångar ska inte soc betala. Alla som inte jobbar har någon jävla ursäkt och det är "så synd om mig, buhu..."

Och sist men inte minst, be henne att växa upp istället för att harva runt och tycka det är jobbigt att söka soc.

Men alltså... har hon ingen A-kassa? Hur kunde detta hända? Och varför är du en toffel och frågar runt efter svar för en bortskämd luffare?

Det är inga problem, hon kommer bli självförsörjande från och med mitten av augusti igen och har alltid varit det innan corona. Däremot har hon små marginaler.
Citera
2020-08-10, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck

Det kan väl inte stämma? Hon hade små inkomster (under 10 k/månad) som gjorde att hon gick runt fram till mitten av mars, men då försvann allt över en natt - ungefär som toalettpappret i butikerna, och har inte bränt några pengar på dyr lyxkonsumtion även om hon, förstås, med facit i hand kunde ha levt lite snålare än hon gjorde under vintern.

Man måste väl ändå ha levt (och då menar jag inte "kostat på sig" utan vardagsutgifter ā la SL-kort och liknande) de tre månaderna innan?
Citera
2020-08-10, 14:30
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wienerdog
Det är inga problem, hon kommer bli självförsörjande från och med mitten av augusti igen och har alltid varit det innan corona. Däremot har hon små marginaler.

Försörjningsstöd är till för dom som inte kan klara försörjningen. Hon har uppenbarligen klarat det och kommer ha en inkomst igen i augusti. Det blir inget försörjningsstöd, lägg energin på något bättre.
Citera
2020-08-10, 14:31
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Soc ser till det aktuella behovet och inte att man hade ett behov tidigare.

Bidraget ska sökas månad för månad. T ex i slutet av juli söker man för augusti. Det ska likna de datum lön skulle komma. Dvs juli lönen 25/7 används för augusti månads behov.

Din vän kan inte ha ett retroaktivt behov nu utan har löst sin situation för t ex april (även om det är genom lån).
Men varför lämnade hon inte skriftliga ansökningar när behoven väl fanns? Såsom i slutet av april söka för maj månads behov?

Soc ska handlägga en ansökan skyndsamt. Dock måste den sökanden lämna de uppgifter som krävs t ex kontoutdrag, kopia på deklarationen och presentera de räkningar hon hävdar existerar.

Ingen ansökan = inga pengar, inga inkomna uppgifter som gör utredningen möjlig = inga pengar (oavsett ny policy).
Ganska självklart och inte några svårigheter för en normal person.
Citera
2020-08-10, 14:32
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Det kan väl inte stämma? Hon hade små inkomster (under 10 k/månad) som gjorde att hon gick runt fram till mitten av mars, men då försvann allt över en natt - ungefär som toalettpappret i butikerna, och har inte bränt några pengar på dyr lyxkonsumtion även om hon, förstås, med facit i hand kunde ha levt lite snålare än hon gjorde under vintern.

Man måste väl ändå ha levt (och då menar jag inte "kostat på sig" utan vardagsutgifter ā la SL-kort och liknande) de tre månaderna innan?

Dom är hårda till exempel kommer SOC vilja att man säljer bostadsrätten, om dom nu inte är mjukare på grund av Corona.
Citera
2020-08-10, 14:36
Citat:

Med tanke på att en person med försörjningsstöd inte har tomt på kontot behöver man självfallet inte ha helt tomt på kontot 3 månader innan. Har hon dock haft över riksnormen för socialbidrag som e typ hyra + 4000 kan dom ge avslag med förklaring att hon skulle ha drygat ut dessa pengar. Dvs har hon haft över säg 40 000 över dom senaste 3 månaderna på sitt konto kan det bli problematiskt annars ska inte just detta vara ett problem.
Citera
2020-08-10, 14:37
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Mja, det får inte vara en krona över existensminimum, dvs normen. Har man under de tre senaste månaderna fått en krona för mycket dras det på pengarna man får.
Citera
2020-08-10, 14:40
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeddonBorborello
Mja, det får inte vara en krona över existensminimum, dvs normen. Har man under de tre senaste månaderna fått en krona för mycket dras det på pengarna man får.

Så om jag förstod TS rätt har han fått en ett lån vilket då borde vara fail.
Citera
2020-08-10, 14:44
Medlem
HeddonBorborellos avatar
Citat:
Så om jag förstod TS rätt har han fått en ett lån vilket då borde vara fail.
Absolut, lån räknas som pengar till godo och soc ökar ingen norm för att man måste betala tillbaka lånet.

Soc är numer stenhård mot etniska svenskar, för "de andra" verkar det fortfarande vara öppna kranar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in