Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-08-11, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Bor de tillräckligt länge i landet och assimilera det nya landets kultur fullt ut, ja då blir de så småningom också en del av det nya landet.

Sedan är förstås etnicitet historiskt föränderligt...
Det är skillnad på att vara en del av landet och att vara svensk. Det är inte samma sak.
Citera
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raglefant
Man behöver ingen exakt definition av etnisk svensk för att förstå att etniska svenskar kommer att bli en minoritet om några korta årtionden, nej. Det här är ingen akademisk diskussion kring huruvida detta sker år 2058, år 2050 eller år 2066. Då hade det behövts en exakt definition. Vi normala människor ser folkutbytet varje dag och hatar det som håller på att hända.

Men det är hög tid att vi som vill att vårt folk ska fortleva slutar lägga tid på att diskutera med våra fiender och istället diskuterar vad som ska göras åt saken. Det får dock ske i andra forum där vi slipper medveten obstruktion från er.

Fantastiskt.

Man behöver inte någon exakt definition - man bara förstår.
Ja, det är förstås enklare att diskutera med de som tycker som en själv, då slipper man förklara och tänka och sånt besvärligt. Man kan bara TRO. En religiös upplevelse. En sekt.

Den goda nyheten är att ni som är med i den sekten är så försvinnande få att vad ni kommer fram till inte har någon som helst praktisk påverkan på vad som händer i verkligheten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Bor de tillräckligt länge i landet och assimilera det nya landets kultur fullt ut, ja då blir de så småningom också en del av det nya landet.

Sedan är förstås etnicitet historiskt föränderligt...

Ja, exakt vad jag försökt påtala. Om etnicitet vore något statiskt hade "svenskarna" varit i minoritet för länge sedan.
Citera
2020-08-11, 00:29
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Håller med och den definitionen ska vara genetisk, dvs raslig. Folk som är svenskar är genetiskt skandinaver (skulle gå mer exakt in på det här då danskar, finnar och norrmän skiljer sig genetiskt från svenskar men låt oss hålla det enkelt). Det spelar ingen roll om det är utlandsfödda eller födda i Sverige om man inte tar hänsyn till rasen.

Ras bestämmer hur ett land fungerar och kommer att bli så det är den avgörande faktorn.

Danskar, svenskar och norrmän är samma folk förutom att danskar och norrmän har lite mer brittisk dna i sig, men britter är ju samtidigt en blandning mellan germaner och kelter och kelter är väldigt, väldigt nära germaner genetiskt sett så i slutändan så är vi som sagt i stort sett samma folk.

För övrigt så håller jag med dig.
Citera
2020-08-11, 00:32
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss

Vad gör du med den som har en småländsk mamma och etiopisk pappa? Är den svensk?

Nej, det är en etiopier. Han ska alltså bo i Etiopien tillsammans med sin mamma och pappa.
Citera
2020-08-11, 00:35
Medlem
Offices avatar
Citat:
Men, snälla du - om man skriker ut "SVENSKAR KOMMER ATT BLI EN MINORITET I SITT EGET LAND INOM X ÅR" - så MÅSTE man ju definera vad man menar med svenskar.

Hur skall man annars kunna diskutera frågan?

Eller köper du varenda påstående någon gör utan att kolla själv om det stämmer?

Förresten, du säger ju att du är ointresserad av statistik, eftersom du VET svaret utan att kolla siffrorna.

Ja, så kan man göra - men förvänta då inte att någon (utom de redan frälsta) tar sagorna på allvar.
Men, snälla du - fattar du inte att det bara är en rubrik för att fånga läsarens intresse, eller är du så dum att du tror att någon tror sig kunna räkna ut exakt vilket år, 40 år i framtiden, det kommer hända?

Vidare har du ju själv länkat till en exakt definition av svenskar. Jag föreslår att du läser den om du vill veta hur man har räknat.
Citera
2020-08-11, 00:35
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zloth
Nej, det är en etiopier. Han ska alltså bo i Etiopien tillsammans med sin mamma och pappa.

Du har förmodligen likasinnade som i Etiopien anser att han är svensk och skall bo i Sverige tillsammans med sina föräldrar. Vad händer då med vår stackars hypotetiska barn? Han eller hon har ju ingen som helst beslutsrätt i frågan.
Citera
2020-08-11, 00:37
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Office
Men, snälla du - fattar du inte att det bara är en rubrik för att fånga läsarens intresse, eller är du så dum att du tror att någon tror sig kunna räkna ut exakt vilket år, 40 år i framtiden, det kommer hända?

Vidare har du ju själv länkat till en exakt definition av svenskar. Jag föreslår att du läser den om du vill veta hur man har räknat.

Jaha, man säger saker som är falska bara för att locka läsare? Jag har hört talas om klick-journalistik, så jag gissar att detta är klick-politik? Eller populism kanske är ett bättre ord?

Med andra ord, ni (som nu håller med om andemeningen i skrämselpropagandan) - säger något som inte stämmer, om en grupp människor ni inte kan definera - som skall ske i en framtid som ni inte kan precisera?

NÅGOT KOMMER ATT HÄNDA NÅNGÅNG I FRAMTIDEN!!!!

Jahaja.
Citera
2020-08-11, 00:39
Medlem
Zloths avatar
Citat:
Du har förmodligen likasinnade som i Etiopien anser att han är svensk och skall bo i Sverige tillsammans med sina föräldrar.

Varför tror du det? Barnet skulle ju ha mer gemensamt med etiopier.
Citera
2020-08-11, 00:43
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Varför tror du det? Barnet skulle ju ha mer gemensamt med etiopier.

På vilket sätt då? En förälder är svensk, en är etiopier. Varför tror du att han skulle ha mer gemensamt med den etiopiska sidan?
Citera
2020-08-11, 00:46
Medlem
Zloths avatar
Citat:
På vilket sätt då? En förälder är svensk, en är etiopier. Varför tror du att han skulle ha mer gemensamt med den etiopiska sidan?

Behöver jag verkligen förklara det för dig? Har jag underskattat hur korkad du har blivit?
Citera
2020-08-11, 00:48
Moderator
Ruskigbusss avatar
Citat:
Behöver jag verkligen förklara det för dig? Har jag underskattat hur korkad du har blivit?

Troligen, men om du inte kan förklara det - så undrar jag vem som är den mest korkade?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback