Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2020-08-10, 06:18
  #37
Medlem
Nalle22s avatar
som jag minns det va det runt 1993
Citera
2020-08-10, 12:54
  #38
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Prostata brukar väl vara gul???

F.ö så är det många som slutar med "koägg" nu.
Det är dyrt med plast och med balpress/plastare.
Istället är det nu en återgång till silo/plansilo.

Jag noterade nu i sommar när jag besökte några gårdsbutiker att i stort sett alla använder plansilos med presenningar och vikter av gamla lastbilsdäcksidor.
Citera
2020-08-10, 15:33
  #39
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mustellaminuta
Tack för alla svar

En liten avstickare... När jag var barn så fanns
det höhässjor som höet låg på när det torkade.
Jag har inte sett dem på länge, finns de kvar?
Om inte, hur torkar man höet nu istället?

Jag har sett såna utomlands, om det var Ukraina, Rumänien eller Moldavien (eller alla tre) minns jag inte. Men de finns i alla fall fortfarande i länder där arbetskraft är billigt och maskiner är dyra.
Citera
2020-08-10, 23:02
  #40
Medlem
Lillarapunzels avatar
Ensilage började slå igenom på allvar under mitten av 1990-talet.
Man hade börjat plasta och ensilera redan tidigare, i slutet av 80-talet, men det var på relativt experimentell och småskalig basis. Det var dock som sagt först i mitten av 90-talet det slog igenom på allvar.
Man kan ju alltid diskutera för- och nackdelar, men enligt mig och mina erfarenheter har ensilage fler fördelar över torrhö, men det är väl en annan diskussion.
Citera
2020-08-13, 21:55
  #41
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillarapunzel
Man kan ju alltid diskutera för- och nackdelar, men enligt mig och mina erfarenheter har ensilage fler fördelar över torrhö, men det är väl en annan diskussion.

Intressant tycker jag att få höra om. Berätta gärna! Tvivlar på att det räknas som OT.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback