• 1
  • 2
2020-08-09, 00:20
Medlem
Hej!

Till att börja med. Så jobbar jag inom lantbruk.
Djurskötare där allt hörtill.
Kör en del traktor (fylla fodermix,köra bal Till djur som är ute på bete som behöver stödutfodras. Även ställa fram nya balar vid djupströbäddarna.

Nu är jag anställd halvtid. Men jobbar heltid. + var TREDJE helg.

Var menigen jag skulle bara jobba halvtid. Men ju mer jag kom in i allt. Så blev det bara mer och mer.
I början visste vi ej hur mycket jag skulle orka.

Jag kom in via AF O dom betalar ut en del av lönen.
Kände även min chef ganska väl.

Men vissts fan har jag rätt till fulltidslön? Dom tar iofs aldrig ut för ledighet,lr sjukdom. Så har alltid samma.

Men jag tycker jag borde kunna kräva heltidslön.
Dom har ju sagt att jag är ovärderlig.

Men är så nervös. Vet ej hur jag skall lägga fram det.
En del säger. Ta det bara. Inte svårt... jo,hade d vart så lätt hade jag ju gjort det direkt.

Är d fel å ha med sig någon so. Stöd?

Men kan dom kräva te x körkort för att ge mig full lön?
Citera
2020-08-09, 00:23
Medlem
Ta hjälp av facket.
Citera
2020-08-09, 00:28
Medlem
Casual-Cultures avatar
Du jobbar heltid men får bara betalt för halvtid? Vad sysslar du med?
Citera
2020-08-09, 00:29
Medlem
Zer0Shits avatar
Du ska inte jobba mer än du får betalt för.

z
Citera
2020-08-09, 00:34
Medlem
När du når gränsen för när AF slutar subventionera lönekostnaden så kommer arbetsgivaren antagligen att släppa dig, och ta in någon ny som kan jobba nästintill gratis, från deras sida sett.
Citera
2020-08-09, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald
När du når gränsen för när AF slutar subventionera lönekostnaden så kommer arbetsgivaren antagligen att släppa dig, och ta in någon ny som kan jobba nästintill gratis, från deras sida sett.

Det tror jag inte, han jobbar ju heltid men får betalt bara för halvtid tydligen. Den enda i Sverige som gör så antar jag.

TS: Är du seriös? Får du inte betalt för allt extra jobb som du gör? Dessutom får de bidrag från AF för att ha dig?

Du ska inte kräva heltidslön. Du skall redan på måndag anmäla företaget till din handläggare så att de lär sig en läxa.
Citera
2020-08-09, 03:20
Medlem
IWannaBeSedateds avatar
Du ska ha övertidsersättning för allt arbete utöver din halvtidstjänst.
Citera
2020-08-09, 03:52
Medlem
Fast är det inte så att du får halvtid för jobb, och halvtid akassa typ?
AF kan hämta uppgifter direkt från arbetsgivaravgift vid rekvireringar i många fall.
Alltså, det bästa vore nån extra 25 procent svart, samt ha din vanliga 50 procent anställning och 50 akassa.
Citera
2020-08-09, 03:57
Medlem
Tallen-Trolles avatar
"Inom lantbruk och med djur"

Är det ett AMS-jobb du har ?
Citera
2020-08-09, 07:59
Medlem
vilken perfekt slav
Citera
2020-08-09, 08:51
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeSedated

Precis så är det!
Att TS har någon form av lönebidrag eller liknande från AF saknar helt betydelse.
Man skall lön oech ersättningar efter avtalet.

Första TS skall göra är att kontrollera anställningsavtalet, där skall framgå vilket avtal som lönen skall sättas efter.
efter detta ta och gå in på detta förbunds avtal via webben och läs det noga, ta även hjälp av någon på detta förbundet och hör vad dom har att säga.

Är man inte medlem så kan man visserligen inte räkna med full hjälp men kunna besvara grundläggande löne och avtalsfrågor vid mertid, övertid tycker jag dom bör kunna hjälpa till med, ställ frågor via mail till dom först.
Citera
2020-08-09, 09:03
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IWannaBeSedated

Nu har jag inte koll på TS avtal men det vanligaste är att man får ordinarie ersättning upp t.o.m heltid och övertidsersättning för allt utöver heltid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in