2020-08-08, 18:11
Medlem
Jag vet att många trådar gjorts om att köpa bostad med liten eller ingen kontantinsats och att det egentligen är oklokt. Dock ser allas situationer olika ut så jag tänkte få lite inputs här.

Min situation ser ut såhär:
  • Ensamstående med två barn under 18 år
  • Tillsvidareanställd med 39 500 kr före skatt
  • Privatlån hos Handelsbanken på 51 000 kr (betalar 1900 kr i månaden)
  • 41 000 kr på ett sparkonto
  • Hyr en villa privat
  • Totala boendekostnader (hyra, värme, vatten, sophämtning) c:a 13 000 till 15 000 beroende på årstid.
Ungefär halva lönen går åt till bara boendet. Funkade när vi var två men nu är jag nyligen separerad och har bara en inkomst. P.g.a. olika anledningar lyckades vi aldrig spara ihop till en ordentlig handpenning och nu sitter jag med en alldeles för dyr bostad. Det går runt men har inga marginaler, särskilt inte när vintern kommer och elen blir dyrare. Kan heller inte spara undan nåt att tala om.

I samhället jag bor finns knappt några lediga hyresrätter men däremot säljs det ganska billiga lägenheter för runt 700 000 kr till 900 000 kr med jämna mellanrum. Tyvärr kan jag ju inte skjuta till någon handpenning att tala om, har ju i praktiken minus 10 000 kr. Det sjuka är att OM jag skulle få köpa en lägenhet, även om jag skulle låna hela beloppet, skulle min totala ekonomi mycket bättre.

Så nu känner jag att jag sitter i en tråkig sits som jag inte tar mig ur. Är för fattig för att skaffa nåt billigare, så därför får jag fortsätta bo dyrt.

Nån som har några bra tips?
Citera
2020-08-08, 19:06
Medlem
Jätte bra tips har jag..
Prata med din bank

Sen får man ta blancolån till kontantinsats, "topplån" Det är många där ute som tar sådant eftersom dom har inte pengarna för kontantinsatsen.
Citera
2020-08-08, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Jätte bra tips har jag..
Prata med din bank

Sen får man ta blancolån till kontantinsats, "topplån" Det är många där ute som tar sådant eftersom dom har inte pengarna för kontantinsatsen.

Min bank är ganska hård och fyrkantig, Handelsbanken är känd för att vara det. Däremot kollade jag på SBAB som kunde erbjuda mig att låna till kontantinsatsen.

Ska kontakta dem nästa vecka.
Citera
2020-08-08, 19:27
Medlem
Adelaides avatar
Kanske kan du skaffa dig ett till jobb? Kör taxi på kvällarna osv.
Citera
2020-08-08, 19:30
Medlem
SilentVictorys avatar
Ja SBAB kan vara ett bra alternativ. Ska väl inte vara några större svårigheter för dig att få till det där.
En bostad för 7-900.000:-är ju inte överdrivet dyrt.

ICA banken kan vara ett alternativ också, framförallt eftersom det behövs ett blancolån.
Citera
2020-08-08, 20:51
Låna till resten av handpenningen ifrån en vän eller släkting, och när du väl tar lånet, så vill du låna till renoveringar med bostaden som säkerhet
Och sedan betalar tillbaka lånet ifrån vännen släktingen med det utökade lånat för renoveringar

BOOOM.

Satan vilken dyr månads kostnad
Citera
2020-08-08, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OnlyTimeWillTell
Låna till resten av handpenningen ifrån en vän eller släkting, och när du väl tar lånet, så vill du låna till renoveringar med bostaden som säkerhet
Och sedan betalar tillbaka lånet ifrån vännen släktingen med det utökade lånat för renoveringar

BOOOM.

Satan vilken dyr månads kostnad
Fast jag har inga anhöriga som kan eller vill låna ut så mycke.t
Citera
2020-08-08, 21:04
Citat:
Ursprungligen postat av Kung-Kisstank77
Fast jag har inga anhöriga som kan eller vill låna ut så mycke.t

okey, då blir det svårt

Finns förmodligen banker som kan hjälpa dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera