Jag vet att många trådar gjorts om att köpa bostad med liten eller ingen kontantinsats och att det egentligen är oklokt. Dock ser allas situationer olika ut så jag tänkte få lite inputs här.
Min situation ser ut såhär:
I samhället jag bor finns knappt några lediga hyresrätter men däremot säljs det ganska billiga lägenheter för runt 700 000 kr till 900 000 kr med jämna mellanrum. Tyvärr kan jag ju inte skjuta till någon handpenning att tala om, har ju i praktiken minus 10 000 kr. Det sjuka är att OM jag skulle få köpa en lägenhet, även om jag skulle låna hela beloppet, skulle min totala ekonomi mycket bättre.
Så nu känner jag att jag sitter i en tråkig sits som jag inte tar mig ur. Är för fattig för att skaffa nåt billigare, så därför får jag fortsätta bo dyrt.
Nån som har några bra tips?
Min situation ser ut såhär:
- Ensamstående med två barn under 18 år
- Tillsvidareanställd med 39 500 kr före skatt
- Privatlån hos Handelsbanken på 51 000 kr (betalar 1900 kr i månaden)
- 41 000 kr på ett sparkonto
- Hyr en villa privat
- Totala boendekostnader (hyra, värme, vatten, sophämtning) c:a 13 000 till 15 000 beroende på årstid.
I samhället jag bor finns knappt några lediga hyresrätter men däremot säljs det ganska billiga lägenheter för runt 700 000 kr till 900 000 kr med jämna mellanrum. Tyvärr kan jag ju inte skjuta till någon handpenning att tala om, har ju i praktiken minus 10 000 kr. Det sjuka är att OM jag skulle få köpa en lägenhet, även om jag skulle låna hela beloppet, skulle min totala ekonomi mycket bättre.
Så nu känner jag att jag sitter i en tråkig sits som jag inte tar mig ur. Är för fattig för att skaffa nåt billigare, så därför får jag fortsätta bo dyrt.
Nån som har några bra tips?